• Usability & design
    wordt gesponsord door

Independer.nl online veruit favoriet voor autoverzekering

Independer.nl online veruit favoriet voor autoverzekering

Independer.nl is veruit favoriet onder respondenten die zich online oriënteren op een autoverzekering. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in april uitvoerde. Independer.nl eindigde in hetzelfde onderzoek in oktober 2010 ook als eerste, en heeft de voorsprong op de concurrentie aanzienlijk vergroot. De tachtig respondenten gaven in totaal 483 individuele beoordelingen over 75 verschillende websites. Nieuwe conversietabellen laten zien dat het verschil in markt- en websiteconversie tussen Independer.nl en de concurrentie enorm is.

De onderzoeksresultaten

Independer.nl lanceerde vorig jaar een vernieuwde website, en blijkt daar sindsdien de vruchten van te plukken. “Wij zijn erg blij dat consumenten Independer.nl wederom als beste site voor autoverzekeringen hebben aangewezen, helemaal in combinatie met een stijgende waardering. Dit laat duidelijk zien dat we met onze propositie en vernieuwde website de juiste weg zijn ingeslagen”, aldus Jan-Willem Broekx, Business Unit Manager Independer.nl. De respondenten beoordelen alle onderzochte aspecten van Independer.nl met een 7 of hoger. Maar liefst 27,5% van de respondenten zou op basis van de vrije oriëntatie een autoverzekering bij Independer.nl afsluiten.

Allsecur stijgt van de vierde naar de tweede plaats op de ranglijst. 47,5% van de respondenten bezoekt de website tijdens het onderzoek. De hoogste scores worden vervolgens behaald op de thema’s Eerste Indruk en Vertrouwen. 7,5% van de respondenten kiest uiteindelijk voor een autoverzekering van Allsecur. “De prijs is het laagst, de website is betrouwbaar en het heeft een goede naam”, aldus een respondent.

Ditzo eindigt met een Web Performance Score van 5,8 op de derde plaats. 60% van de respondenten weet Ditzo.nl te vinden, waarmee het de best bezochte website van het veld is. Ditzo scoort zeer constant op alle onderzochte thema’s en staat bij 35% van de respondenten in de persoonlijke top 3. Dat veel potentiële klanten toch elders overtuigd raken, blijkt uit het feit dat slechts 5% van de respondenten Ditzo als favoriet aanwijst.

Enorme verschillen in conversie

In onderstaande tabel is goed te zien hoe groot het verschil in conversie tussen Independer.nl en de rest van de websites daadwerkelijk is. In de eerste kolommen is weergegeven hoe vaak een website tijdens het onderzoek is gevonden vanuit de vrije oriëntatie (uit n=80) en hoeveel respondenten hun voorkeur aan de betreffende aanbieder geven. De marktconversie geeft dit aandeel van de totale voorkeur in percentages weer, terwijl de websiteconversie laat zien welk percentage van de bezoekers op basis van de online oriëntatie voor de betreffende website kiest. In de laatste kolommen is te zien wat het verschil tussen Independer.nl en de concurrentie is op deze twee punten.

Zowel de marktconversie als de websiteconversie van Independer.nl zijn indrukwekkend te noemen. Maar liefst 55% van de respondenten die Independer.nl tijdens de oriëntatie bezoeken, besluit er een autoverzekering af te willen sluiten. Dit staat in schril contrast met Ditzo, dat ondanks een hoger bezoekersaantal veel minder vaak als favoriet wordt aangewezen. Het verschil in marktconversie tussen de twee is 450% en qua websiteconversie loopt het verschil zelfs op tot 560%. “De verschillen in conversie zijn enorm in deze branche”, aldus Klaas Kroezen, directeur van WUA!. “Deze cijfers tonen aan hoe noodzakelijk het voor bedrijven is om verder te kijken dan de eigen website. Het gaat erom online beter te presteren dan de concurrentie.”


Conversietabel van het onderzoek in april. Websites die door geen van de respondenten zijn aangewezen als favoriet, zijn weggelaten uit dit overzicht.

Web Performance Scan

WUA! nodigde tachtig respondenten uit, tussen de 21 en 61 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten en zijn in het bezit van een auto. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een autoverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Onderzoeksopzet

Onderzoek: april 2011
Case:  ‘U heeft een nieuwe Opel Corsa 1.4 gekocht. Helaas mag u er nog niet in rijden omdat de auto nog niet verzekerd is. U wilt morgen de auto bij de dealer op gaan halen en direct met uw nieuwe auto weg kunnen rijden.’
Aantal respondenten: 80
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van een auto
Leeftijd: tussen de 21 en 61 jaar oud
Verdeling geslacht: 61,3% vrouw, 38,8% man
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie:  1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina’s rapportage: 250+
Volgende meting: oktober 2011


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Hier zijn we uiteraard erg blij mee. Voor de geïnteresseerden: Lees over de ontwikkeling en resultaten van onze aangepaste propositie en vernieuwde website op ons corporate weblog.

    geplaatst op
  • Mooi onderzoek, maar verwacht wel even een disclaimer: voor wie werkt WUA?

    geplaatst op
  • @ Gina: WUA! voert zowel onafhankelijk onderzoek als maatwerkonderzoek uit. De resultaten van maatwerkonderzoeken zijn exclusief voor de opdrachtgever in kwestie, dus alle resultaten waarover wij publiceren komen voort uit onafhankelijk onderzoek. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord!

    Overigens stellen wij ook de conversietabellen van de voorgaande vier metingen beschikbaar, alsmede een overzichtstabel over alle metingen bij elkaar genomen. Bekijk daarvoor het persbericht op de website van WUA!.

    geplaatst op
  • @kroezenhenk wat Gina bedoelt is hoeveel geld Independer, onafhankelijk (*kuch*, wat een woord in deze context) van dit onderzoek bij jullie uitgeeft en wat voor andere werkzaamheden jullie voor ze verrichten? (en wie weet wel meer partijen in dit rijtje.

    Ik weet het een hele flauwe vraag, maar wel waar denk ik mensen enigszins nieuwsgierig naar zijn. Don't shoot me as messenger, want mij maakt het allemaal niet zoveel uit ;)

    geplaatst op
  • maarreh, independer fungeert toch als intermediair voor de meeste anderen in dit onderzoek? Het nut van deze opzet ontgaat me een beetje eerlijk gezegd.

    Neem anders Google ook mee, denk dat Independer dan op 2 komt.

    geplaatst op
  • Als ze nou eens écht onafhankelijk waren zou het nog wat zoden aan de dijk zetten.... Wanneer je moet betalen als bedrijf om op een vergelijkingssite te staan zegt naar mijn idee wel genoeg.....

    geplaatst op
  • @ Roy: Wij houden een klantenpagina bij op onze website, deze is hier te vinden. Zoals gezegd publiceren wij enkel over onafhankelijk uitgevoerde onderzoeken. Onze klanten hebben geen invloed op de uitvoering hiervan en hebben dan ook geen invloed op de onderzoeksresultaten.

    @ Richard: Op Independer.nl kunnen direct verzekeringen worden afgesloten. Dit is een belangrijk verschil met een website als Google, waar het cruciale element van uiteindelijke voorkeur geen rol speelt. Kijken we puur naar het zoekgedrag van onze respondenten, dan zien we inderdaad dat Google hierin de belangrijkste rol speelt. Dit bleek al uit een eerdere benchmark van WUA!.

    geplaatst op
  • @uko Wij nemen alle partijen die gegevens bij ons aanleveren mee in onze vergelijking. Ook als ze geen commerciële samenwerking met ons hebben. Lees meer informatie over onze onafhankelijkheid of de wijze waarop ons zoekresultaat wordt samengesteld.

    geplaatst op
  • Independer is zelf al jaren gewoon een tussenpersoon. Ze hebben zelf bijvoorbeeld veel hypotheekadviseurs in huis (waaronder mijn neef), en dat heb je niet als je geen tussenpersoon bent. Ik begrijp dat independer die schijn graag wil ophouden, maar de feiten zijn er. "Depender" zou een betere naam zijn. Maar het is wel zo dat het niet alleen independer is die stelt onafhankelijk te zijn, en dat niet is. Als je niet betaalt, kom je als bedrijf onderaan de lijst te staan. Het is niet vreemd dat Achmea al lang discussieert over een vertrek bij independer.

    geplaatst op
  • Interessant onderzoek. Ik heb wel een vraag over de steekproef: Ruim 61% in de steekproef is vrouw. Hoe is die verdeling in de populatie? Ik kan me niet voorstellen dat 60% van de autoverzekeringen die online worden afgesloten door vrouwen worden afgesloten. Wel vrij belangrijke gegevens voor de representativiteit van het onderzoek.

    geplaatst op
  • @ Wim: Onze onderzoeksresultaten tonen aan dat er vrijwel geen significante verschillen zijn tussen mannen en vrouwen met betrekking tot online oriëntatiegedrag. Meer details en onderbouwing hiervan worden binnenkort gepubliceerd.

    geplaatst op
  • @Gina
    Sinds eind 2007 geven wij zelf geen hypotheekadvies meer. Maar het klopt dat wij opereren als tussenpersoon, daar zijn wij zelfs heel open in. We denken namelijk dat dit prima te combineren is met onze rol als onafhankelijk adviseur. Voor je opmerkingen over onze onafhankelijkheid verwijs ik je graag door naar mijn reactie hierboven.

    geplaatst op
  • De (gebrekkige) kwaliteit van deze studies is vaker onderwerp van discussie. Ik zou graag de klantverdeling zien van de 80(!) respondenten. Eerdere ervaring met het afsluiten van een autoverzekering/contact met aanbieders zal wellicht de (zoek)richting en voorkeur van de respondent sturen. De exposure met de verschillende campagnes van de adverteerder nog even buiten beschouwing gelaten (wie weet getarget op mannen?).

    geplaatst op
  • @ Coen: Zoals je hierboven al hebt kunnen zien, bieden we ook de conversietabel over alle vijf metingen aan. Deze tabel schetst eenzelfde beeld, betreft de websitebeoordelingen van 320 respondenten en is te downloaden via deze link.

    Eerdere persoonlijke ervaringen met aanbieders kunnen natuurlijk invloed hebben, maar deze kan zowel positief als negatief zijn.

    Deze zomer zullen wij bovengenoemde conversietabel gaan publiceren op basis van alle onderzoeken die wij tot op heden (per branche) hebben uitgevoerd. Deze tabellen zullen dus op de beoordelingen van vele honderden respondenten gebaseerd zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.