Apple op 1 in Millward Brown Brandz Top 100

9 mei 2011, 04:46

Het afgelopen jaar is de merkwaarde van Apple met 84% gestegen. Het is hierdoor het meest waardevolle merk ter wereld geworden, zo blijkt uit de Millward Brown Brandz Top 100, een lijst met meest waardevolle merken wereldwijd. Apple stoot hiermee Google na vier jaar van de troon (zie ook AdAge). De derde plaats wordt ingenomen door IBM. Uit de lijst komt naar voren, dat negentien van de honderd merken afkomstig zijn uit opkomende markten. Het merk Apple is sinds 2006 met 859% in waarde gestegen.

Volgens Rob van Benthem van Millward Brown Nederland is een sterk merk heel belangrijk wanneer je wereldwijd succes wilt hebben met je bedrijf.

“Vorig jaar, toen de economie overal ter wereld aan het bijkomen was van de economische crisis, zijn alle merken uit de top 100 met 17% in waarde gestegen. Sinds 2006 zijn de merken zelfs met 64% waarde toegenomen. Sterke merken zijn niet immuun voor wisselvalligheden van de markt, maar zijn wel beter beschermd, voorbereid, vindingrijk en veerkrachtig. Het loont dus om te investeren in een sterk merk.”

Nederlandse merken

Dit jaar staat Shell op de 51e plaats in de top 100. Dit is een lichte daling vergeleken met 2010, toen Shell op de veertigste plaats in de wereldwijde lijst stond. De merkwaarde van vijftien miljard dollar is onveranderd gebleven. In de categorie Oil & Gas staat Shell op de tweede plaats, vlak onder het Amerikaanse ExxonMobil. Het Nederlandse biermerk Heineken is de nummer drie op de lijst van de meest waardevolle biermerken wereldwijd. Heineken’s merkwaarde is ten opzichte van vorig jaar met 26% gestegen naar $ 6,5 miljard.

Over het onderzoek

Millward Brown Optimor’s BrandZ Top100 ranking toont de merkeffectiviteit in het bepalen van het bedrijfsinkomen (Brand Contribution) en biedt een index van de verwachte korte termijn merkgroei (Brand Momentum). Merkwaarde kan voor een bedrijf het meest waardevolle bezit zijn, maar wordt vaak gebruikt door bedrijven om de inkomsten en groei te stimuleren. BrandZ is gebaseerd op meer dan 2 miljoen interviews met consumenten en b-to-b klanten over duizenden merken in meer dan 30 landen.

Rapport op SlideShare

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!