Nederland wereldwijd nummer 1 op Twitter en LinkedIn

Nederland wereldwijd nummer 1 op Twitter en LinkedIn

De penetratiegraad van de sociale media Twitter en LinkedIn is nergens zo hoog als in Nederland, aldus de laatste cijfers van comScore. Aan deze koppositie lijkt voorlopig geen einde te komen; de sociale netwerk markt groeit nog steeds in Nederland. Op dit moment is ruim 96 procent van de online populatie actief op sociale netwerken, dat komt neer op bijna 11.5 miljoen gebruikers. Wereldwijd is het gebruik van sociale media sterk toegenomen het afgelopen jaar: bij Twitter steeg het unieke bezoek met 67 procent, bij LinkedIn zelfs 70 procent.

Wereldwijd hoogste penetratie op LinkedIn en Twitter

Gemiddeld bezoekt 1 op de 4 Nederlanders maandelijks LinkedIn en Twitter. Wat betreft het gebruik van LinkedIn, ligt de penetratiegraad in Nederland ruim 24 hoger dan de nummer 2, Japan. De top 10 landen wat betreft LinkedIn gebruik wordt vooral gedomineerd door Engels-sprekende en West-Europese landen. De top 10 van Twitter bestaat uit landen uit elke hoek van de wereld.

  Top 10 Countries in Internet Penetration for LinkedIn.com and Twitter.com by Reach (%)
March 2011
Total Internet, Age 15+, Home & Work Locations
Source: comScore Media Metrix  
  LinkedIn.com     % Reach     Twitter.com     % Reach  
  Netherlands     26.1%     Netherlands     26.8%  
  Ireland     21.0%     Japan     26.6%  
  United States     17.6%     Brazil     23.7%  
  Canada     15.6%     Indonesia     22.0%  
  United Kingdom     14.9%     Venezuela     21.0%  
  Denmark     14.4%     Canada     18.0%  
  Australia     13.1%     Argentina     18.0%  
  New Zealand     12.9%     Turkey     16.6%  
  Belgium     12.6%     Philippines     16.1%  
  Singapore     12.0%     Singapore     16.0%  

“The social networking market in the Netherlands is really quite unique and full of interesting storylines,” aldus Mike Read, Senior Vice President en Managing Director of comScore Europe. “It is one of the few markets remaining where a local social networking player (Hyves, red.) continues to lead Facebook, but that lead is becoming increasingly tenuous. ... The Netherlands is in many ways a nexus of global social networking behavior.”

Groei Facebook

Uit de cijfers van comScore blijkt verder dat Facebook sterk groeit in Nederland. Hoewel Hyves nog steeds de grootste is, nam het sitebezoek op Facebook het afgelopen jaar met 76 procent toe. Ter vergelijking: in diezelfde periode nam het sitebezoek bij Hyves met 1 procent af.

  Top 5 Social Networking Sites in the Netherlands
March 2011 vs. March 2010
Total Netherlands, Age 15+, Home & Work Locations
Source: comScore Media Metrix  
      Total Unique Visitors (000)  
  Mar-2010     Mar-2011     % Change  
  Total Internet : Total Audience     11,927     11,953     0  
  Social Networking     9,742     11,490     18  
  Hyves     7,692     7,650     -1  
  Facebook.com     3,717     6,556     76  
  Twitter.com     1,923     3,207     67  
  Linkedin.com     1,830     3,118     70  
  Windows Live Profile     2,924     2,769     -5  

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • @ Danny: kleine toevoeging, de Comscore cijfers gaan over verkeer en niet over leden (profielen) van een sociaal netwerk. Je kan dus niet zeggen dat Hyves 1% minder leden heeft. Het verkeer op Hyves nam 1% af in vergelijking met maart 2010.

    geplaatst op
  • Helemaal gelijk @PeterMinkjan, heb het even aangepast.

    geplaatst op
  • Interessante data, weer een reden om te emigreren boven de Moerdijk, zeker als alle dames in Nederland zo een T-shirt dragen. Oeps, het was er uit voor ik het wist, daar gaat m'n reputatie.

    geplaatst op
  • In een klein, hoogopgeleid, welvarend land zonder grote problemen is het geen verrassing dat het gebruik van sociale media hoog is, maar het verschil met andere landen is wel erg hoog. Meet ieder land wel hetzelfde? Zo vraag ik me af wanneer je wordt geteld als een bezoeker van Twitter: als je een keer op een (blog)linkje naar een tweet hebt geklikt? Los daarvan ben ik benieuwd hoe Hyves en Facebook zich in de toekomst tot elkaar gaan verhouden. Fanatieke internetters draaien hun hand niet om voor meerdere accounts naast elkaar; wordt dat de toekomst?

    geplaatst op
  • Even extra toevoeging. Mobiel gebruik of via andere Apps van bijvoorbeeld Twitter is niet meegenomen in de cijfers van Comscore.

    geplaatst op
  • Mooi hoor, al die tegenstellende persberichten. Volgt u het nog...?

    - Nederland niet voorop: http://www.nu.nl/internet/2455479/nederland-middenmoter-qua-internet.html

    - Nederland koploper: http://www.nu.nl/internet/2501084/nederland-koploper-sociale-media.html

    en dat allebei op Nu.nl

    geplaatst op
  • Inmiddels heeft LinkedIn de weergave van Twitter aan banden gelegd. Zie ook: http://bashoorn.nl/2012/01/20/linkedin-en-twitter-less-is-more/

    geplaatst op
  • @ serge,
    LinkedIn en Twitter voorop, maar qua mate van delen en creeren van vrij matig. Zie ook de technograpics update van forrester morgen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.