Nederland wereldwijd nummer 1 op Twitter en LinkedIn

27 april 2011, 03:17

De penetratiegraad van de sociale media Twitter en LinkedIn is nergens zo hoog als in Nederland, aldus de laatste cijfers van comScore. Aan deze koppositie lijkt voorlopig geen einde te komen; de sociale netwerk markt groeit nog steeds in Nederland. Op dit moment is ruim 96 procent van de online populatie actief op sociale netwerken, dat komt neer op bijna 11.5 miljoen gebruikers. Wereldwijd is het gebruik van sociale media sterk toegenomen het afgelopen jaar: bij Twitter steeg het unieke bezoek met 67 procent, bij LinkedIn zelfs 70 procent.

Wereldwijd hoogste penetratie op LinkedIn en Twitter

Gemiddeld bezoekt 1 op de 4 Nederlanders maandelijks LinkedIn en Twitter. Wat betreft het gebruik van LinkedIn, ligt de penetratiegraad in Nederland ruim 24 hoger dan de nummer 2, Japan. De top 10 landen wat betreft LinkedIn gebruik wordt vooral gedomineerd door Engels-sprekende en West-Europese landen. De top 10 van Twitter bestaat uit landen uit elke hoek van de wereld.

Top 10 Countries in Internet Penetration for LinkedIn.com and Twitter.com by Reach (%)

March 2011

Total Internet, Age 15+, Home & Work Locations
Source: comScore Media Metrix

LinkedIn.com

% Reach

Twitter.com

% Reach

Netherlands

26.1%

Netherlands

26.8%

Ireland

21.0%

Japan

26.6%

United States

17.6%

Brazil

23.7%

Canada

15.6%

Indonesia

22.0%

United Kingdom

14.9%

Venezuela

21.0%

Denmark

14.4%

Canada

18.0%

Australia

13.1%

Argentina

18.0%

New Zealand

12.9%

Turkey

16.6%

Belgium

12.6%

Philippines

16.1%

Singapore

12.0%

Singapore

16.0%

“The social networking market in the Netherlands is really quite unique and full of interesting storylines,” aldus Mike Read, Senior Vice President en Managing Director of comScore Europe. “It is one of the few markets remaining where a local social networking player (Hyves, red.) continues to lead Facebook, but that lead is becoming increasingly tenuous. … The Netherlands is in many ways a nexus of global social networking behavior.”

Groei Facebook

Uit de cijfers van comScore blijkt verder dat Facebook sterk groeit in Nederland. Hoewel Hyves nog steeds de grootste is, nam het sitebezoek op Facebook het afgelopen jaar met 76 procent toe. Ter vergelijking: in diezelfde periode nam het sitebezoek bij Hyves met 1 procent af.

Top 5 Social Networking Sites in the Netherlands

March 2011 vs. March 2010

Total Netherlands, Age 15+, Home & Work Locations
Source: comScore Media Metrix

Total Unique Visitors (000)

Mar-2010

Mar-2011

% Change

Total Internet : Total Audience

11,927

11,953

0

Social Networking

9,742

11,490

18

Hyves

7,692

7,650

-1

Facebook.com

3,717

6,556

76

Twitter.com

1,923

3,207

67

Linkedin.com

1,830

3,118

70

Windows Live Profile

2,924

2,769

-5

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Peter Minkjan

    @ Danny: kleine toevoeging, de Comscore cijfers gaan over verkeer en niet over leden (profielen) van een sociaal netwerk. Je kan dus niet zeggen dat Hyves 1% minder leden heeft. Het verkeer op Hyves nam 1% af in vergelijking met maart 2010.


    27 april 2011 om 04:42
    DannyOosterveer

    Helemaal gelijk @PeterMinkjan, heb het even aangepast.


    27 april 2011 om 06:31
    iscoop

    Interessante data, weer een reden om te emigreren boven de Moerdijk, zeker als alle dames in Nederland zo een T-shirt dragen. Oeps, het was er uit voor ik het wist, daar gaat m’n reputatie.


    27 april 2011 om 06:49
    jeroenmirck

    In een klein, hoogopgeleid, welvarend land zonder grote problemen is het geen verrassing dat het gebruik van sociale media hoog is, maar het verschil met andere landen is wel erg hoog. Meet ieder land wel hetzelfde? Zo vraag ik me af wanneer je wordt geteld als een bezoeker van Twitter: als je een keer op een (blog)linkje naar een tweet hebt geklikt? Los daarvan ben ik benieuwd hoe Hyves en Facebook zich in de toekomst tot elkaar gaan verhouden. Fanatieke internetters draaien hun hand niet om voor meerdere accounts naast elkaar; wordt dat de toekomst?


    27 april 2011 om 06:52
    Jan Willem Alphenaar

    Even extra toevoeging. Mobiel gebruik of via andere Apps van bijvoorbeeld Twitter is niet meegenomen in de cijfers van Comscore.


    27 april 2011 om 08:21
    DannyOosterveer

    @ serge,

    LinkedIn en Twitter voorop, maar qua mate van delen en creeren van vrij matig. Zie ook de technograpics update van forrester morgen


    23 januari 2012 om 23:28
    Malerie

    РChang qui parle de dieu- la langue de Sampras au service- les matches de croco style Vile-sWilandar- les matches entre bombardiers ann̩es 90: 1h20 pour 5 sets dont 4 tie-breaks


    26 april 2016 om 01:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief