Online consumentenbestedingen stijgen naar 8,2 miljard euro
Het consumentenvertrouwen in e-commerce neemt verder toe: in 2010 zijn de online consumentenbestedingen gestegen met 11 procent naar ruim 8,2 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers van GfK en Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org. De gemiddelde waarde van de bestelling is lager, en vooral het aantal bestelde producten is sterk toegenomen (+16 procent t.o.v. 2009).
Gemiddeld gaven consumenten in 2010 online bijna 890 euro uit. Dit is een toename van 4 procent ten opzichte van 2009. Deze toename is vooral toe te schrijven aan de stijging van het aantal bestellingen. Per consument steeg het aantal bestellingen met 20 procent naar 7,4 bestellingen per persoon. Onderzoekers constateren dat er steeds meer bestedingen met een lage orderwaarde worden gedaan. Frank Sibbel van Blauw Research:
“Gewenning, gemak, flexibiliteit en snelheid met betrekking tot de verzending spelen hierbij een rol.”
Het gemiddelde orderwaarde is het afgelopen jaar gedaald met 14 procent naar 119 euro. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org:
“Voor de consument wordt het tegenwoordig alleen maar eenvoudiger om overal en op elk moment van de dag online producten of diensten te kopen. Dit komt door de mate waarin de consument tegenwoordig online is, de overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (bv. internet, mobiel en tablet) en de technologische ontwikkeling van apparatuur die we dagelijks gebruiken. Daarbij blijven consumenten simpelweg enorm tevreden over de mogelijkheden van online consumeren.”
Het aantal online kopers stijgt nog steeds. In 2010 plaatsten 600.000 consumenten voor het eerst een bestelling online. Het aantal online kopers staat op 9,25 miljoen. De verwachting is dat in 2011 de online consumentenbestedingen zullen stijgen naar ruim € 9 miljard.
Online winkelen wordt natuurlijk steeds beter gebruiksvriendelijker. Verzending en betaling wordt steeds gemakkelijker. Toch hebben denk ik veel consumenten bij grote aankopen nog vraagtekens bij de garantievoorwaarden. Onbekende webshops kunnen zo weer verdwijnen.
Je ziet ook dat fysieke winkels steeds beter inspelen op de online concurrentie. Wanneer je bij de MediaMarkt aangeeft dat een elektronica artikel bij bijvoorbeeld Bol.com goedkoper is, gaat de MediaMarkt hier vaak in mee.