TV programma’s leuker dankzij reclame

17 maart 2011, 07:02

Ik wil wedden dat jij je groen en geel ergert aan reclameblokken op tv. Je hebt groot gelijk. Niemand zit te wachten op reclame voor nieuwe luiers of een verbeterd waspoeder. We willen onze favoriete serie, sensationeel spannende film of populaire spelshow graag zien zonder onderbrekingen. Maar dan nu ga ik je iets “schokkends” vertellen: juist doordat een tv-programma wordt onderbroken door reclame, beleef je veel meer plezier aan het programma! Geloof je me niet? Ik leg je in dit artikel graag uit hoe het precies zit, want met principes uit de consumentenpsychologie is dit fenomeen eenvoudig te verklaren.

Als je met veel plezier een tv programma kijkt, dan lijkt het alsof reclame een ongewilde onderbreking is. Echter draagt reclame juist bij aan je kijkplezier. Om er achter te komen hoe dit werkt moeten we een duik nemen in de fascinerende wereld van de onbewuste psychologische processen.

In onze hersenen spelen zich talrijke processen af zonder dat we dit doorhebben. Dit is handig, want dit zorgt ervoor dat we niet continue bewust bezig zijn met het verwerken van alle informatie waaraan we dagelijks worden blootgesteld. Een van de onbewuste psychologische processen die in onze hersenen plaatsvindt is ‘adaptie’. Dit is kort gezegd ons vermogen om ons aan te passen aan (nieuwe) situaties. Je vraagt je waarschijnlijk af wat adaptie te maken heeft met reclame. Dat zal ik je vertellen.

‘Er gebeurt iets fascinerends wanneer je favoriete programma wordt onderbroken door reclame’

Vermoedelijk denk je dat je heel gelukkig zal zijn als je eindelijk die nieuwe tv, auto of keuken hebt gekocht. Maar feitelijk wen je heel snel aan deze nieuwe luxe goederen, waarna je geluksniveau weer afneemt tot het oorspronkelijke niveau. Dit psychologische proces noemen we adaptie en dit principe is ook van toepassing op tv kijken. Wanneer je favoriete tv programma begint zal je geluksgevoel flink stijgen. Echter neemt dit gevoel tijdens het kijken vrij snel weer af, tot hetzelfde niveau als voordat je keek. Halverwege het programma ben je niets blijer dan voordat je begon met kijken. Zonde!

Gelukkig bestaat er reclame. Er gebeurt namelijk iets fascinerends wanneer je favoriete programma wordt onderbroken door reclame. Je zal eerst geïrriteerd zijn wanneer de reclame begint. Na een minuut of 7 wachten gaat het programma waar je naar keek eindelijk weer verder. Je bent dan weer blij dat het begint en je lekker verder kunt kijken; je geluksgevoel stijgt weer flink (waarna het weer langzaam daalt tot het volgende reclameblok, waarna het weer stijgt). De reclameblokken zorgen dus voor een voortdurende vernieuwing van je geluksgevoel, terwijl een programma zonder reclame zorgt voor slechts één gelukspiek die snel afneemt.

De moraal van het verhaal: je denkt misschien dat een pauze tijdens het kijken van een leuk tv programma vervelend is, maar in werkelijkheid wordt het programma hier alleen nog maar leuker van. Dit komt doordat je geluksgevoel weer flink stijgt zodra het programma opnieuw begint na de reclame. Het klinkt vreemd, maar het is veel leuker om een plezierige activiteit te vertragen en af en toe te onderbreken. Je zult zien dat je er uiteindelijk meer van zult genieten.

Al die nieuwe snufjes zoals interactieve tv en tv on demand zijn dus dramatisch voor je mate van geluk; niet aan beginnen!

Maud Ebbekink
Consumentenpsycholoog bij ConsumPsy

Als consumenten- en marketingpsycholoog help ik, Maud Ebbekink, bedrijven met het succesvoller maken van hun website of webshop. Hiervoor gebruik ik o.a. A/B-testen, websitestatistieken en technieken uit de consumentenpsychologie en online persuasion. Wil je hier meer over lezen over conversiepsychologie? Download gratis mijn e-book '10 breingeheimen voor een succesvollere website'. Wil je zelf meer leren over online persuasion en marketingpsychologie? Ik train online marketeers in mijn programma 'Master Online Overtuigen'.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Jelle

    De TV programma’s worden niet leuker toch zeker. Je hebt voor het tweede keer het gelukkige gevoel maar je hebt het TV programma al een waardering toegekend en welk geluksgevoel ze oproepen.

    Mensen gaan toch zeker programma’s niet hoger waarderen naarmate ze meer gelukkige (maar ook ongelukkige) gevoelens krijgen. Zou zeggen dat het ongelukkige en extra gelukkige gevoelens elkaar uitwegen. Per conto zou je er dan ook niet gelukkiger op worden.


    17 maart 2011 om 06:46
    Arno Bouwens

    Vraag me wel af of je nu kunt stellen dat de frequentie en duur van de reclameblokken in verhouding tot de doorlooptijd van het programma invloed heeft. In landen als de VS wordt 2x zo vaak en zo lang onderbroken voor reclame als bij de ‘commercielen’ in Nederland. De beleving van het programma wordt mijns inziens hierdoor oppervlakkiger met alle gevolgen van dien.


    17 maart 2011 om 07:22
    Maud Ebbekink

    @Arno

    De frequentie en duur van de reclameblokken is momenteel nog niet onderzocht, maar het effect is wel simpel te beredeneren. In de VS heb je frequenter reclame. Hierdoor wordt je in een gelukspiek onderbroken door een reclameblok. Dit zal als veel onprettiger worden ervaren dan een reclame onderbreking wanneer je niet meer in een gelukspiek zit (VS), maar al weer op het ‘normale’ geluksniveau (NL).


    17 maart 2011 om 07:45
    JW

    “In landen als de VS wordt 2x zo vaak en zo lang onderbroken”

    Geldt dat nog steeds? Tegenwoordig moet ik een opgenomen film wel 7 of 8 minuten doorspoelen bij de reclames. Drie van die blokken in een uur en je zit bijna de helft van de tijd ‘aan de reclame’. Ik niet, dus… 😉


    17 maart 2011 om 08:07
    Jelle Plass

    Kan het ook andersom? Misschien word het publiek juist blij dat de reclame is afgelopen! daarom die piek van geluk. 🙂


    17 maart 2011 om 08:17
    audience73

    Leuk bedachte column – klopt allen niet.

    De opbouw van een programma heeft al uit zichzelf spanningsbogen die deze – door de psychologe geschetste rechte lijn – al naar verschillende niveaus brengt.

    Volgens mij wordt er hier alleen gekeken naar de blijheid die je hebt van een programma die een rechte lijn vertoont. dus het kan best met spelshows etc. gelden – maar geloof niet dat het bij series en films opgaat.

    Ook wordt er in dit stuk geen rekening gehouden met het feit dat je a) irritatie kunt krijgen bij en b) je uit je immersie wordt gehaald – en dus weer in je programma gezogen moet worden – daardoor kun je uit het verhaal raken en minder plezier hier aan beleven. Dit is in de gaming industrie een van de belangrijkste factoren voor het wel/niet share-waardig zijn van je gaming ervaring. In de bioscoop is de pauze uit de film gehaald voor dezelfde reden. Dat is echt wel eerst wetenschappelijk onderzocht – want het is gewoon inkomstderving dat mensen niet meer versnaperingen kunnen halen tussendoor.


    17 maart 2011 om 08:35
    Maud Ebbekink

    Ik snap wel dat de resultaten van het onderzoek stuiten op verbazing, want het gaat tegen je intuïtie in. Echter maakt dit het resultaat en effect niet anders.

    @Jelle Het einde van her reclameblok kan er wel voor zorgen dat je geluksgevoel herstelt van ‘negatief’ naar ‘normaal’. Echter klopt het niet dat enkel het stoppen van het reclameblok zorgt voor een gigantische gelukspiek. Als dit waar zou zijn zouden we elk programma ontzettend leuk vinden en dat is niet het geval.

    @audience73 De resultaten van het onderzoek zijn toepasbaar op verschillende type programma’s: van spannende series tot spelshows. De spanningsbogen in het programma hebben geen invloed op de algemene tendens dat je geluksgevoel afneemt naarmate het programma vordert.

    Daarnaast geef je aan dat het van invloed kan zijn dat we uit onze immersie worden gehaald door reclame. Dit idee is niet kloppend met de grafiek die de resultaten van het onderzoek weergeeft. Jij geeft aan dat we teruggezogen moeten worden in het programma na de reclame. Als dit zou kloppen dan zou de je geluksgevoel slechts langzaam weer stijgen na de reclame. Echter gaat de grafiek stijl omhoog na het reclameblok. Daarnaast geeft je aan dat het plezier daalt (=geluk), ook dit komt niet overeen met de resultaten van het onderzoek. De gelukspieken blijven even hoog.


    17 maart 2011 om 09:17
    Maud Ebbekink

    @ Joris

    Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er uitzonderingen zijn en die benoem je ook in je reactie. In het artikel wat je linkt staat heel precies beschreven hoe het werkt, wat de uitzonderingen zijn en op welke manier het onderzocht is. In mijn artikel heb ik de algemene tendens beschreven welke geldt voor het overgrote deel van de tv programma’s. Uiteraard zijn er uit zonderingen. Dit is ook logisch, want niet alle programma’s, mensen en situaties zijn gelijk. Voor het grote deel van de programma’s blijft gelden dat ze leuker zijn dankzij reclame.


    17 maart 2011 om 10:57
    Jelle

    @cpt. Iglo

    Ik zit anders gewoon de reclame uit en ga met mijn mobiel even wat fora/twitter/Facebook checken. Zappen is zoooo vorige eeuw 🙂


    17 maart 2011 om 12:16
    Remco de Vries

    Ik zap inderdaad ook altijd weg, en kijk een ander programma gedurende de reclame op de andere zender. Erg benieuwd wat dit dan met de grafiek doet? Wachten tot de reclame over is lijkt niet meer van deze tijd, zoals je impliciet in je laatste zinnen eigenlijk al aangeeft.

    Overigens, de 2e alinea in je artikel is een duplicaat van het laatste gedeelte van de eerste.. Qua inhoud.


    18 maart 2011 om 04:21
    Remco de Vries

    Ik zeg wel alinea, maar bedoel natuurlijk het tweede blok. Het is half 8, prachtexcuus.


    18 maart 2011 om 04:23
    audience73

    Je refereert steeds naar je grafiek, maar zegt helemaal niet waar deze vandaan komt.

    Mogen we dan ook weten waar je onderzoek vandaan komt.

    Ik geloof je grafiek dus ook niet.


    18 maart 2011 om 07:47
    Maud Ebbekink

    @ audicience73

    Ik verwacht dat je na het lezen van onderstaande artikelen snapt hoe het kan dat reclame de tv programma’s leuker maakt en dat de grafiek tot stand is gekomen op basis van onderzoeksresultaten van wetenschappelijk onderzoek. Uiteraard heb je er gelijk in dat grafiek niet op zal gaat voor álle programma’s en personen, zoals ik hierboven ook al heb aangegeven. Dit is logisch, want niet alle programma’s, mensen en situaties zijn gelijk. In mijn artikel heb ik de algemene tendens beschreven welke geldt voor het overgrote deel van de tv programma’s.

    Bronnen:

    – Nelson & Meyvis (2008), Interrupted consumption: adaption and the disruption of hedonic experience.

    – Ariely (2010) Volmaakt onvoorspelbaar: de onverwachte voordelen van onlogisch handelen. Thuis en op het werk (grafiek pag.196)

    – Nelson, Meyvis & Galak (2009), Enhancing the television viewing experience through commercial interruptions.

    Uit de samenvatting van het 3e artikel:

    Consumers prefer to watch television programs without commercials. Yet, in spite

    of most consumers’ extensive experience with watching television, we propose

    that commercial interruptions can actually improve the television-viewing experi-

    ence. Although consumers do not foresee it, their enjoyment diminishes over time.

    Commercial interruptions can disrupt this adaptation process and restore the in-

    tensity of consumers’ enjoyment. Six studies demonstrate that, although people

    preferred to avoid commercial interruptions, these interruptions actually made pro-

    grams more enjoyable.


    18 maart 2011 om 09:38
    Maud Ebbekink

    @ audicience73

    Ik verwacht dat je na het lezen van onderstaande artikelen snapt hoe het kan dat reclame de tv programma’s leuker maakt en dat de grafiek tot stand is gekomen op basis van onderzoeksresultaten van wetenschappelijk onderzoek. Uiteraard heb je er gelijk in dat grafiek niet op zal gaat voor álle programma’s en personen, zoals ik hierboven ook al heb aangegeven. Dit is logisch, want niet alle programma’s, mensen en situaties zijn gelijk. In mijn artikel heb ik de algemene tendens beschreven welke geldt voor het overgrote deel van de tv programma’s.

    Bronnen:

    – Nelson & Meyvis (2008), Interrupted consumption: adaption and the disruption of hedonic experience.

    – Ariely (2010) Volmaakt onvoorspelbaar: de onverwachte voordelen van onlogisch handelen. Thuis en op het werk (grafiek pag.196)

    – Nelson, Meyvis & Galak (2009), Enhancing the television viewing experience through commercial interruptions.

    Uit de samenvatting van het 3e artikel:

    Consumers prefer to watch television programs without commercials. Yet, in spite

    of most consumers’ extensive experience with watching television, we propose

    that commercial interruptions can actually improve the television-viewing experi-

    ence. Although consumers do not foresee it, their enjoyment diminishes over time.

    Commercial interruptions can disrupt this adaptation process and restore the in-

    tensity of consumers’ enjoyment. Six studies demonstrate that, although people

    preferred to avoid commercial interruptions, these interruptions actually made pro-

    grams more enjoyable.


    18 maart 2011 om 09:38
    Niels

    Als ik een film voorbij zie komen die vrijdag uirgezonden gaat worden, heb ik voor mezelf bij het zien van de zendtijd al besloten deze film aan me voorbij te laten gaan. De film begint om half 9 en eindigt om kwart over 11. Heel mijn avond naar de klote voor een film van 90 min. En voor de programma’s hoef ik het niet te doen, wordt er ooit nog wat fatsoenlijks uitgezonden?


    19 maart 2011 om 21:45
    ruben

    Ik vind dit artikel echt grote onzin, ik erger me zo groen en geel aan die reclames.. ik heb het een tijdje volgehouden maar tegenwoordig kijk ik gewoon op rtl4gids wat er komt op tv en dan sluit ik mijn laptop aan op mijn hd tv en download of stream ik een film zodat ik die stomme reclames niet hoef te zien.

    Ik word helemaal galisch van die K@@ reclames, soms is een film 5 of 10 minuten bezig heb je alweer reclame dan begint hij weer en dan heb je binnen no time weer reclame dit bedraagd echt niks bij aan kijkplezier dit artikel slaat helemaal nergens op maar goed jullie zullen het wel beter weten.


    24 september 2013 om 19:49
    Rob Rijsdijk

    wie je ook spreekt, iedereen heeft een hekel aan die onderbrekingen in/van programma’s, iedereen zapt weg, of gaat even iets doen, je gaat je er gewoon naar instellen, laat dingen liggen, omdat je die dan mooi even kan doen tijdens de onderbrekingen, mensen kijken er ECHT NIET naar. het werkt echt niet, en juist omdat de onderbrekingen altijd precies komen op een spannend moment, heeft iedereen er nog veel meer een hekel aan. je wil graag weten hoe het verder gaat, het is spannend, nu komt het, je zit op het puntje van je stoel, en.. NEE dan komt die klere onderbreking weer, en dat duurt…. je ben daarna helemaal uit de flo van je film, gatver, gewoon vreselijk.

    welke achterlijke schele paarde mongool heeft dit soort rampen dingen bedacht, die moesten ze maar tegen de muur zetten, en dan ….


    12 juni 2015 om 14:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!