De kunst van kruisbestuiving
Hoewel we steeds meer en meer tijd online spenderen, leven we (gelukkig) nog steeds in de fysieke wereld. Een wereld die anno 2011 gekenmerkt wordt door de grote mate van integratie van online en offline media. Een crossmediaal tijdperk betekent voor adverteerders en organisaties een crossmediale aanpak. De afgelopen jaren maakte het gebruik van het online landschap een explosieve groei door. Social media hebben hierin ongetwijfeld een grote rol gespeeld.
Veel organisaties bevinden zich in een spagaathouding, de klant wordt steeds meer en meer ongrijpbaar. Van push naar pull, van een gesloten wereld naar een omgeving waar transparantie zal heersen. Een wereld waarin de virale werking van ‘mond-tot-mond’ volledig gefaciliteerd wordt qua mogelijkheden, snelheid en openheid. Beïnvloeding geschiedt echter veelal door gebeurtenissen die plaatsvinden in de fysieke wereld.
Als voorbeeld het populaire programma The Voice Of Holland. Mijn Twitter timeline stond vol met tweets over finalisten, uitslagen en persoonlijke meningen. #tvoh trending in Nederland. Finalisten namen plaats in de Red Room, stuurden tweets de ether in, afkomstig van hun Galaxy Tab (gesponsord door Vodafone). Tijdens uitzendingen werd de website RTLtickets veelvuldig gepromoot en kwam #tvoh vaak in beeld voorbij. De zoekresultaten van Google werden gekenmerkt en beïnvloed door realtime en universal zoekresultaten.
In dit recent verschenen artikel wordt het enorme succes onder de loep genomen. Waarom had #tvoh meer succes dan de tegenhanger Popstars? Uiteraard heeft het te maken met de kwaliteit van de deelnemers, maar ik zou het aandeel van de inzet van nieuwe media niet onderschatten in het succes.
In beursgebouw Amsterdam RAI vond onlangs de Horecava plaats. Tijdens deze horecabeurs stond het thema ‘social media’ centraal. Met sprekers, een twitterwall, onderzoeken en andere inspanningen was dat goed te merken. Social media zijn niet meer weg te denken. Ons fysieke dagelijks leven dat we leiden krijgt in toenemende mate digitale randen.
Conversie optimalisatie gedreven door offline inspanningen
Conversie optimalisatie begint in de TV-commercial, aldus webanalisten.nl. Dit artikel draagt mijns inziens bij aan de praktische toepassing van crossmediale mogelijkheden. De kennis-, houding- en gedragscomponenten worden op deze manier optimaal beïnvloed en gestimuleerd. Het is nét nog niet mogelijk om de conversie via TV te laten plaatsvinden, maar hoelang duurt dat nog? Bekijk een recente commercial van worldticketcenter.nl waar kort kennis wordt gemaakt met de website én de button om de vliegticket te boeken.
De effecten van traditionele media inzet meten
Als voorbeeld de advertentie van Willem de Kooning Academie in NRC Next waarmee lezers gestimuleerd worden voor meer informatie over de open dag de website te bezoeken. Het bezoeken van de website wordt eenvoudig gemaakt door de opgenomen QR code in de advertentie. Na het scannen van deze code navigeert een bezoeker direct naar de betreffende informatiepagina. Een voorbeeld van een crossmediale toepassing waarvan de effecten direct goed te meten zijn.
Crossmediale beïnvloeding
Zoekmachinegigant Google investeerde bijvoorbeeld enorm in traditionele media tijdens de reclamecampange voor Google Chrome, waar op Marketingfacts uitvoerig over gesproken is (hier en hier). De keuze voor deze geïntegreerde aanpak kent een logische verklaring: we léven immers ook in de fysieke wereld. De beïnvloeding van alledag (on- en offline) heeft invloed op onze consumptiewijze (on- en offline). Kruisbestuiving alom. Met de ongekende en toekomstige mogelijkheden, toepassingen en inzichten van internet en de schat aan kennis en ervaring op het gebied van traditionele media, liggen er prachtige zaken in het verschiet…
Leuk en compleet verhaal Gerben!
Leuk! Blijf je volgen.
Dag Maarten. Bedankt voor je compliment!