Adverteerders kiezen eerst de krant en daarna voor online

6 januari 2011, 09:31

De helft van de adverteerders heeft moeite om succes online reclamecampagne te bepalen en er bestaat behoefte aan één meeteenheid voor de effectiviteit van online reclame, dat zijn er nu teveel. Waar bureaus op dit moment het liefst inzetten op online adverteren (84%), zien adverteerders hun reclame nog steeds het liefst in de krant (57%), gevolgd door online (49%). Veertig procent van de respondenten heeft belangstelling voor softwareontwikkeling voor adverteren op smartphones. Het blijkt allemaal uit onderzoek van online reclametechnologiebureau Adrime dat door Panelwizard werd uitgevoerd onder 420 bureaus en adverteerders. Hieronder meer over de resultaten en de methode:

Sales het belangrijkst

Om het succes van campagnes te bepalen kijkt bijna 40 procent van de adverteerders naar de sales die eruit voortkomen. Ook bureaus (26%) nemen sales als uitgangspunt om het succes te bepalen. Na sales bepaalt het bereik van de online campagne het succes voor adverteerders (24%). Bureaus vinden het bereik opmerkelijk minder belangrijk (15%) en hechten meer waarde aan de zichtbaarheid van de campagne (25%). “Bereik wordt geschat door NOM en is daardoor dus hypothetisch. Zichtbaarheid geeft een veel realistischer beeld van het aantal mensen dat de reclame daadwerkelijk ziet en is daardoor dus waardevollere informatie,” zegt David de Jong CEO van Adrime in het persbericht van vanmorgen.

Meetbaarheid onduidelijk

De belangrijkste redenen om online reclame in te zetten zijn voor adverteerders het bereik (69%), gevolgd door de prijs van de online campagne (56%). Voor bureaus is de meetbaarheid de belangrijkste reden om te kiezen voor een online campagne (73%). De Jong:

“We merken dat meetbaarheid essentieel is, maar dat er op dit moment nog teveel verschillende manieren zijn om succes te meten. Het is daarom essentieel om zo snel mogelijk tot één standaard te komen waarmee de effectiviteit kan worden gemeten. Belangrijk is om data meer te centraliseren via één systeem. Hiervoor hebben wij onlangs nieuwe software ontwikkeld die een oplossing moet bieden. De uitdaging is nu om de neuzen in de gehele online reclamemarkt dezelfde kant op te krijgen.”

Technologisch experiment

Zowel bureaus (71%) als adverteerders (54%) zijn het erover eens dat de mogelijkheden van online reclame onderschat worden. Hoewel bijna de helft van de adverteerders aangeeft niet goed op de hoogte te zijn van de technische mogelijkheden van online advertenties, is 53 procent toch graag bereid om te experimenteren met nieuwe technieken. Zo geeft ruim 40 procent aan graag meer te willen doen met de ontwikkeling van software om op smartphones te adverteren.

Onderzoek en methode

Het onderzoek werd in opdracht van Adrime uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Panelwizard onder 420 professionals op het gebied van advertentie-inkoop en creatie, waaronder adverteerders (340), reclamebureaus, mediabureaus en media-exploitanten (80). De bureaus en exploitanten werden in dit onderzoek onder de noemer ‘bureaus’ geplaatst. Het onderzoek werd uitgevoerd van week 47 t/m week 51. Hieronder de gestelde vragen en de uitsplitsingen naar adverteerders en bureaus (bron: factsheet onderzoek Adrime):

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Erwin – Online veiling

    Reclame in software op je smartphone. Lekker dan. Dus onze telefoons zijn binnenkort niet meer vooruit te branden. Iedere keer wachten tot de reclame gedownload is voordat je applicatie opstart.


    6 januari 2011 om 11:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!