ReclameReview: De Groene Amsterdammer

24 november 2010, 14:05

To be or not to be. Opinieweekblad De Groene Amsterdammer existeert al jaren. En gaat prat op inhoud. Een nouvelle vague-campagne illustreert dit. Beide commercials zijn werkelijk prachtig. Het verhaal, het camerawerk, de montage en de voice-over zijn goed neergezet. Maar als ik kijk naar de inhoud van de beide commercials, vind ik de versie met de man veel sterker dan die met de vrouw.

Credits:

Bureau: Dawn

Camera: Jasper Wolf

Creatie: David Snellenberg, Pepijn Rooijens

Geluid: Kees Kroot

Klant: Teun Gautier, Katrien Otten, Xandra Schutte

Producer: Mimoun Bouchammir, Anouk Laskaris

Regie: Bram Schouw

Productie: hazazaH

De doelstelling:

Naamsbekendheid van De Groene Amsterdammer verhogen en communiceren dat het een blad met inhoud is.

De uitwerking:

To be or not to be. Opinieweekblad De Groene Amsterdammer existeert al jaren. En gaat prat op inhoud. Een nouvelle vague-campagne illustreert dit.

Het oordeel:

Beide commercials zijn werkelijk prachtig. Het verhaal, het camerawerk, de montage en de voice-over zijn goed neergezet. Ik kende de filmstijl nouvelle vague nog niet, maar ik zie de meerwaarde er wel van in voor deze campagne. Als ik kijk naar de inhoud van de beide commercials, vind ik de versie met de man veel sterker dan die met de vrouw. Om die reden heb ik ze allebei geplaatst, want ik hoor graag of dit bij jullie ook het geval is.

De versie met de man is bijna Jiskefet-achtig van opzet (of komt dat door het gebruik van het woord ‘sensationeel’, dat in Sport op Stelten wordt gebruikt?). Het is een satirische lofzang op de ‘urbane man’, die echter geen onderwerp heeft om over te praten. Mooie link naar De Groene Amsterdammer dus, want daarmee had hij genoeg stof om over te praten gehad.

Dan de commercial met de vrouw. Die lijkt wel van SIRE. Iets als ‘blijf niet hulpeloos toekijken als u zinloos geweld ziet’. Maar nee, ze had gewoon De Groene Amsterdammer moeten lezen, want dan had ze de juiste context gehad om de situatie te plaatsen. Laten we het er maar op houden dat ik als man meer in de mannelijke commercial zie.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dirk van Gestel

    Helemaal eens met jouw oordeel. De commercial met de vrouw roept bij mij exact dezelfde gevoelens op. Ondanks dat ik die van de man ook beter vind, ben ik het niet helemaal met je eens over het Jiskefet gehalte. Hoe eigen jouw stijl ook is, ook deze stijl is generiek. Met deze man is volgens mij de intentie om de mannen met een eigen stijl aan te spreken die denken dat ze heel uniek zijn terwijl ze dat natuurlijk niet zijn.

    Daarom een top commercial qua beeld en boodschap. Van de vrouw vind ik zwak.


    24 november 2010 om 14:38
    alec

    Prachtig gedraaid. Mooie voice-over en goed aansluitend op de doelgroep, denk ik. Ik vind de commercial van de man ook beter dan die van de vrouw. Ze hebben allebei een ander karakter. Bij de tweede komt de nouvelle-vague stijl minder goed uit de verf.


    24 november 2010 om 14:40
    Hardcopy

    Dirk en Alec, bedankt voor jullie reacties. Het lag dus niet aan mij. 🙂


    24 november 2010 om 14:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!