Product level tracking in affiliate marketing

11 november 2010, 06:39

Eén van de belangrijkste zaken binnen een affiliate programma is het vergoedingsmodel dat wordt gehanteerd voor de affiliates. De vaak procentuele vergoeding is afhankelijk van het type producten en de marge, maar biedt ook de mogelijkheid voor adverteerders om zich te onderscheiden. Naast het aanbieden van een staffelvergoeding, waarbij een affiliate bij meer verkopen een hoger commissiesegment bereikt, kan “Product Level Tracking” worden geïntroduceerd.

Wat is Product Level Tracking (PLT)?

De PLT-functionaliteit maakt het mogelijk voor adverteerders om commissies in te stellen op productgroep- of zelfs productniveau. Vooral voor grote spelers in retail, consumer electronics en travel is dit een interessante feature, aangezien zij met vele verschillende productgroepen werken met verschillende eigen marges. Met PLT is het zelfs mogelijk om producten met verschillende affiliate commissies bij één aankoop te specificeren en te vergoeden.

Welke kansen biedt PLT?

Voor adverteerders kan er met dit middel beter onderscheid gemaakt worden tussen verschillende productgroepen, zodat marges beter kunnen worden gecontroleerd en dat affiliate marketing in ieder geval altijd een sterke ROI laat zien. Ook kan een adverteerder bepaalde producten van bijvoorbeeld een specifiek merk via een promotie extra vergoeden.

Door je als reisaanbieder te focussen op bijvoorbeeld reizen die last-minute nog beschikbaar zijn, kunnen ook de uitingen hier op worden aangepast, zodat er voor de affiliate een interessante propositie ontstaat. Voor affiliates is PLT een erg handige manier om in te kunnen spelen op producten of categorieën met relatief hoge vergoedingen (bijvoorbeeld promoties). Ook kan er bijpassend promotiemateriaal worden aangeleverd via bijvoorbeeld dynamische banners.

PLT in de praktijk

Centralpoint.nl is een online aanbieder van computerproducten en zet sinds 2006 affiliate marketing als verkoopkanaal in. Traffic4u ondersteunt de affiliate strategie van Centralpoint.nl waarbij een vorm van PLT wordt toegepast.

Het commissiemodel van Centralpoint.nl bestond uit één vergoeding, namelijk 2% over de omzet van bestelde artikelen. Het model is omgezet naar een productgroep vergoeding, mede gezien de diversiteit én de grote hoeveelheid producten. Daarbij zijn 15 productgroepen onderscheiden. Elke productgroep heeft een eigen vergoeding. De vergoedingen lopen nu uiteen van 2% tot 10%. Binnen affiliate marketing is het namelijk gebruikelijk dat voor boeken rond de 10% betaald wordt. Als slechts 2% wordt betaald aan affiliates die boeken promoten, dan is de campagne niet competitief ten opzichte van concurrenten. Zo is voor elke productgroep geanalyseerd welke vergoeding competitief is. Dit (in combinatie met een groot aantal andere wijzigingen), heeft geleid tot een omzettoename van 231% in 5 maanden tijd (van mei 2010 naar september 2010).

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Ben Manning (TradeDoubler), Rob Spekschoor (Centralpoint.nl) en Robert Schippers (Traffic4u).

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ed

    De tip is ok, de conclusie rammelt.

    Dat de omzet gestegen is komt natuurlijk ook omdat de klant nu netto veel meer betaald, hij heeft al zijn tarieven verhoogd in plaats van uit te gaan van een gelijke totatel kosten. (daarbij zouden dus ook groepen onder de 2% commissie uitkomen.)

    Trouwens ook weer lekker die nieuwe term, bij de andere netwerken ( daisycon, zanox, m4n) noemen ze dit allemaal weer anders.


    11 november 2010 om 21:52
    Ralph Remkes

    Mijn complimenten voor het stuk. Het geeft weer een mooie voorbeeld van blog marketing . Bol.com hanteert al jaren een commissiestaffel op basis van productgroepen. Amazon.com hanteert dit ook al sinds jaar en dag….Dus volgens mij niet veel nieuws aan de horizon….


    1 december 2010 om 18:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!