Webcare bij Ordina voor de arbeidsmarkt

28 oktober 2010, 04:47

Ongeveer een maand geleden verscheen er een artikel op Computable over de werving van Ordina. Men zoekt 300 nieuwe werknemers en doet dit bij kaarslicht. De reacties onder het stuk waren niet mals. Reacties als: “Diner bij kaarslicht. Geheel aansluitend op de schone schijn van dit bedrijf. Een “ieder voor zich, god voor ons allen detacheerder” en “… heeft gelijk, er zijn veel medewerkers vertrokken omdat ze ontevreden waren, ik ben daar ook een van. En bedrijf dat intern slecht communiceert, en de arbeidsvoorwaarden met terugwerkende kracht aanpast, daar wil ik niet voor werken” dragen niet bepaald bij aan een positief employer brand. Dit ging uiteraard in een tweet van mij met een tekst in de trend van: ik ben benieuwd of Ordina aan webcare doet. Een paar uur laten had ik PR manager Sabine Steen Lakerveld van Ordina aan de lijn. Iemand met wie ik in een ver verleden nog contact had gehad, ook over vergelijkbare zaken. Ja, Ordina doet aan webcare, maar reageert niet overal op.

Het computable stuk

De visie van Ordina is dat men wel alles volgt, maar niet overal op reageert. Op zich niet slecht, in emotie is weinig te winnen. Je moet ook niet op elke scheet ingaan in social media en op emotionele reacties moet je zeker niet reageren.

Toch ben ik het niet eens met de niet reactie strategie in het computable stuk. Sabine vertelde me onder andere dat het gros van het verloop door natuurlijk verloop is gegaan. En dus niet door ontslag. Dit was nieuws voor mij, maar volgens haar algemeen bekend. Daar zit dus de crux wat mij betreft. Als je zelf alles al 100 keer verteld hebt, denk je dat iedereen het wel weet. Echter, dat is dus vaak niet het geval, er heerst een beeld, niet gestoeld op feiten. Ik dacht dat Ordina ook meer dan duizend man eruit had gegooid. Niets van waar dus.

De strategie van Ordina is bij deze stukken: niet reageren, discussie strand vanzelf. Ergens klopt dat, je moet geen olie op het vuur gooien. Echter, het blijft tot in de einde van dagen in de zoekmachines terugkomen. Om dit te onderbouwen: als ik op Marketingfacts kijk naar mijn 5 best gelezen berichten staan er daar twee van 2006 en twee van 2007 tussen. Waarom? Ze blijven bezocht worden, ze blijven in Google gevonden worden. Een reactie van Ordina waarin ze het (weer) uitleggen hoe het zit zou in deze denk ik niet misstaan.

Ergens ben ik er natuurlijk blij mee dat men wel bewust een keuze maakt, dat is al meer dan de meeste organisaties. Ik ben het alleen dus niet eens met de keuze…

Social meisje

Dan zie ik vervolgens een blogpost van Social Meisje. Die haalt mijn posting van op Marketingfacts aan (vandaar dat ik hem ook zag). Daarin geeft ze o.a. aan dat klagen op Twitter over de sollicitatie bij Ordina heeft geholpen omdat diezelfde Sabine Steen Lakerveld dus reageerde en zorgde dat het toch in orde kwam. Ordina doet op dit gebied dus wel aan webcare en dat is mooi.

Communicatie, geen HR of recruitment

Opvallend is wel dat dit volledig komt vanuit de Communicatie / PR afdeling van Ordina, niet rechtstreeks vanuit HR of recruitment. Dit terwijl het toch echt recruitment en employer branding issues zijn. Het is opvallend dat deze afdelingen zelf dan niet aan webcare doen, hun inspanningen op employer branding schade laten berokkenen en hun eigen recruitment activiteiten bemoeilijken door een steeds verslechterend online imago. Natuurlijk is Ordina niet de enige organisatie die social media bij communicatie belegd, maar volgens mij is social media iets dat juist organisatiebreed moet worden opgepakt.

Disclaimer: omdat ik in dit artikel refereer aan een vertrouwelijk gesprek dat ik heb gehad heeft Ordina vooraf inzage gehad in het artikel en toestemming gegeven voor publicatie.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    R.G. Zwartsenberg

    Ordina heeft een beetje vreemde organisatiestructuur. Want met name het restant van allerlei gereorganiseerde overheidsorganisaties en veel ‘undercover’ ZZP’ers. Ik heb in veel landen gewerkt, maar door het typisch Nederlandse arbeidsrecht alleen hier dit soort constructies aangetroffen. Dat geldt niet alleen voor Ordina maar ook voor andere consultancyclubs met een vestiging hier.


    29 oktober 2010 om 03:02
    liever anoniem

    Zelf werk ik al weer enige jaren bij Ordina. Op zich ben ik erg tevreden over het bedrijf, ondanks de veranderingen die de laatste tijd zijn doorgevoerd (o.a. Great Return).

    Ordina blijft voor mij een belangrijke speler op de versnipperde ICT markt, een speler ook die nog steeds de grote klanten bedient. Daarbij vind ik het een groot pluspunt dat we Nederlands zijn. Geen inmenging van buitenlandse boards of directors die de omzet willen maximaliseren om de verliezen in een ander land te compenseren (zoals bij Wegener op dit moment gebeurt).

    De menselijke benadering vanuit je manager (BUM) is voor mij ook een pluspunt. Niet alleen kijken naar de koude cijfertjes, ook de mens krijgt aandacht!

    Eén punt van kritiek… de beloning! Op dit moment biedt Ordina geen marktcomforme beloning. Alleen wanneer de bonussen worden gescoord komt het salaris in de buurt van wat de concurrent biedt. Mocht Ordina na 2 jaar stilstand geen forse salarisverhoging bieden, dan verwacht ik een massale uitstroom van medewerkers. De vraag is of Ordina deze uitstroom kan opvangen met nieuw (duurder!) personeel.

    De concurrentie biedt op dit moment al €300 bruto per maand meer voor mijn diensten, kan/wil Ordina hier tegenop bieden?


    2 november 2010 om 18:51
    chi666

    @Liever anoniem: grappig dat je anoniem reageert, zeker in het licht dat Ordina stelt dat ze al hun medewerkers eigenlijk adviseert vooral niet anoniem te reageren en bekend te maken dat ze bij Ordina werken (dat laatste doe je, dat eerste om welke reden dan niet). Goed, het is geen verplichting weet ik, maar wel grappig hoe het wel het Ordina advies is, maar het blijkbaar niet leeft.

    Wat beloning betreft, als oud beloningsonderzoeker kan ik niet anders stellen dan dat ik je hier uit een illusie zal halen: klopt geen bal van wat je zegt. Ongetwijfeld zijn er partijen die beter belonen, maar gemiddeld belonen de grote IT’ers een stuk boven marktconform, allemaal. Als je kijkt naar de waardering voor die beloning (op b.v. company rating) zie je dat die altijd lager is dan bij de (meeste) kleine partijen waar objectief gezien met 100% zekerheid gesteld kan worden dat men minder verdient. Heeft vooral met het type persoon te maken ben ik achter, bij de grote partijen werken de meeste voor het geld, bij de kleinere voor de passie in IT. Dus in vergelijking met enkele partijen verdien je vast minder, echter heeft men altijd boven marktconform gezeten in de tijd dat ik beloningsonderzoeker was en dat zal echt niet zo sterk veranderd zijn.

    Overigens geloof ik niet dat enige grote IT’er 2020 zal halen, maar dat is een hele andere discussie, het ging hier om webcare, dus laten we het daar vooral over hebben en ik ben benieuwd waarom je, tegen het advies van je werkgever in, toch liever anoniem reageert.


    2 november 2010 om 19:30
    liever anoniem

    Anoniem reageren heeft in dit geval niks te maken met beleid van Ordina, nog met de geschreven reactie. Op het internet gebruik ik mijn naam nooit. Internet en vindbaarheid heeft namelijk niet altijd een positieve uitwerking.

    Je zult het dus met mijn synoniem moeten doen.


    5 november 2010 om 08:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!