ReclameReview: Grolsch – It’s all around

11 augustus 2010, 12:12

Grolsch proost in haar nieuwe campagne op eigenzinnigheid in de breedste zin van het woord. In de nieuwe commercial die onderdeel is van een geïntegreerde campagne, prijst en stimuleert Grolsch eigenzinnig gedrag bij diegenen die hun nek durven uit te steken, doen wat goed voelt en zonder zich druk te maken om wat anderen daarvan vinden. Het gooien van schoenen over een lijn, zoals in deze commercial te zien is, heeft echter nogal wat negatieve (criminele) betekenissen.

Credits:

Bureau: DDB

Account: Axel van Weel, Milo van der Meij

Beeldbewerking: Gyorgy Balatoni

Concept: Dennis Baars, Erik Falke

Editor: Govert Janse, Jan van de Laar

Geluid: Reinder van Zalk, Earforce

Klant: Marjan Luit, Jan Nales, Steve Middelhoff

Producer: Ralph de Haan

RTV: Petra Leddy

Regie: Bram Schouw

Productie: hazazaH

Postproductie: AVP

De doelstelling:

Communiceren dat Grolsch staat voor eigenzinnigheid.

De uitwerking:

Grolsch proost in haar nieuwe campagne op eigenzinnigheid in de breedste zin van het woord. In de nieuwe commercial die onderdeel is van een geïntegreerde campagne, prijst en stimuleert Grolsch eigenzinnig gedrag bij diegenen die hun nek durven uit te steken, doen wat goed voelt en zonder zich druk te maken om wat anderen daarvan vinden.

Het oordeel:

Eelke de Blouw mailde me: Nieuwe reclame van Grolsch gezien? Daarin worden schoenen over een lijn gegooid, onder het mom van “doen wat goed voelt”. Laat die handeling nou echter vooral erg slechte betekenissen hebben; zie http://en.wikipedia.org/wiki/Shoe_tossing

Blijkbaar wil Grolsch graag met het criminele circuit geassocieerd worden 🙂

Zelf dacht ik bij dat schoenen gooien eerder aan een overleden persoon (ook een associatie die in het Wiki-artikel genoemd wordt). Jeroen Flink dacht hetzelfde: Dat was precies wat ik dacht: dode gangsters!

Eelke stuurde een mailtje naar Grolsch om het eens uit te zoeken en kreeg al snel antwoord terug:

We willen met onze commercial laten zien hoe inspirerend het is om je eigen weg te volgen. In de commercial gebeurt dit aan de hand van willekeurige voorbeelden waarmee we een gevoel willen uitstralen. Het gevoel van ‘doen wat goed voelt’. De betreffende scene van onze commercial straalt dit wat Grolsch betreft uit. De scene heeft niets te maken met de verschillende inhoudelijke betekennissen die aan het ‘schoenen gooien’ worden gegeven.

Goed. Nu hoor ik graag wat jullie van deze commercial vinden. Komt de boodschap over of niet?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

9 Reacties

    TheDude

    Ik zag laatst in een programma op Discovery dat gangs schoenen over een elektriciteitsdraad gooien wanneer er een bendelid overleden is. Dat doen ze omdat er geen geld is voor een begrafenis


    11 augustus 2010 om 12:49
    Bezoeker

    De boodschap komt over, maar dat stukje met die schoenen raakt kant noch wal.


    11 augustus 2010 om 15:28
    Marc clement

    De boodschap komt over, maar ik bedacht inderdaad ook meteen ‘hè dat wordt gebruikt wanneer ergens in de buurt drugs verkocht wordt’. Ik denk echter dat veel mensen niet precies weten dat het hangen van schoenen op zo’n manier verschillende uitingen kunnen zijn van criminelen, dus wat mij betreft prima commercial


    11 augustus 2010 om 21:22
    wouter

    Is dit een reclamereview? Er wordt nauwelijks iets gezegd qua oordeel, afgezien van de zeeeer vergezochte associatie met drugs, gangsters en bendes. Het kan symbool staan voor tal van dingen, zegt ook Wikipedia. We wonen toch niet zijn toch niet met z’n allen midden in een drugsgebied met bendes, etc?? Iedereen ziet toch dat die link hier totaal niets mee te maken heeft? En nee, ik werk niet voor/bij/met DDB…Een iets inhoudelijkere review mag best volgende keer, komt er wat meer discussie/reactie. Doe ik ook gezellig mee 😉


    12 augustus 2010 om 07:51
    Mathijs Reimink

    Aan je oordeel te zien krijg ik het gevoel dat je er al negatief in stond voordat het had bekeken. Het gaat om de beleving, het gevoel en in combinatie met de soundtrack krijg ik totaal geen associatie met bendes en drugs. Ik ben geen liefhebber van Grolsch, maar de boodschap komt over.


    12 augustus 2010 om 11:44
    Hardcopy

    Dat klopt niet helemaal, Matthijs. Ik heb juist een erg positief beeld van Grolsch, al drink ik zelf geen bier. Als Tukker vind ik Grolsch absoluut een mooi merk. Hun lokale marktbewerking hier in Twente (kampioenschap FC Twente, Noaber bier, etc.) vind ik ook zeer sterk.

    De reden dat ik aanvankelijk bewust niet inhoudelijk op de commercial in ben gegaan, is dat ik niet precies kan verwoorden waar het nu aan ligt dat ik de corporate campagnes de laatste jaren niks vind. Rationeel gezien snap ik de lifestyle-achtige aanpak zeker wel. Maar gevoelsmatig klopt het niet.


    12 augustus 2010 om 12:04
    Wouter

    Wat niet helemaal klopt David is jouw reactie. Ten eerste is het geen corporate campagne, maar een consumentencampagne. Als je even de moeite neemt om op de site te kijken van Grolsch, zie je dat dit thema (proost op eigenzinnigheid als ik het goed heb onthouden) overal terugkomt en vooral voor consumenten is. Een magazine, diverse activatiecampagnes (Zwarte Cross, Concert @ sea, Lowlands etc) waarin het ‘lifestyle-thema’ terugkomt.

    Volgens mij is het heel simpel: Grolsch staat al jaren voor eigenzinnig bier. Proosten is een heel normaal iets (helemaal niet lifestyle) en die combi maakt het geinig en passend bij het merk. En zeer goed inzetbaar voor leuke activaties op events en communicatie daaromheen en op de plek zelf. Niets mis mee volgens mij…;-)

    Daarnaast verwacht ik van een blogger op Marketingfacts wel wat meer inhoud. Als je niet kan verwoorden waarom je iets niet goed vindt/niet snapt, moet je OF langer nadenken OF gewoon even wachten met je blog schrijven. Maar dat is uiteraard jouw beslissing. Gr. Wouter


    12 augustus 2010 om 12:16
    Hardcopy

    Inderdaad Wouter, je hebt gelijk. Het is geen corporate campagne, maar een consumentencampagne.

    Wat ik al eerder zei: rationeel gezien snap ik het lifestyle-thema wel, maar gevoelsmatig niet.

    Ik blog overigens al ruim 3 jaar voor Marketingfacts en ik ga altijd inhoudelijk in op de materie, behalve deze keer. Typisch dat er juist nu commentaar komt…


    12 augustus 2010 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!