ReclameReview: Aquafresh

28 juli 2010, 11:26

Een tandenborstel is een broedplaats van bacteriën. Dit blijkt uit onderzoek van TNO dat op donderdag 15 juli gepresenteerd werd. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Aquafresh, toont aan dat een tandenborstel meer bacteriën bevat, naarmate je deze langer gebruikt. Na drie maanden zitten er gemiddeld wel 7 miljoen bacteriën op je borstelkop. Onder de bacteriën die door TNO werden aangetroffen, bevonden zich niet alleen (lichaamseigen) bacteriën uit de mondholte, maar ook ‘slechte’ bacteriën en omgevingsbacteriën zoals de E-coli-bacterie. Aquafresh haakt nu in op deze conclusie met een nieuwe advertentie.

Credits:

Bureau: G2 Amsterdam

Creatie: Jeroen de Snoo, Steven Bodoux

Fotografie: Paul Rietveld

Klant: Sanne Beeren

Strategie: Gé Key

De doelstelling:

Confronteer de doelgroep met het feit dat een tandenborstel na 3 maanden een voedingsbodem is voor slechte en schadelijke bacteriën. Ovetuig ze hun borstel dus minimaal 4x per jaar te verwisselen.

De uitwerking:

Het lijkt een prachtige foto zoals we gewend zijn van tandpastafabrikanten, maar dan met toevoeging van een minder hygiënisch element.

Het oordeel:

Dit lijkt me een goed voorbeeld van zelf nieuws creëren en er vervolgens op inhaken. Natuurlijk, het is komkommertijd en dan zijn bacteriën op een tandenborstel ineens nieuws, maar toch. Het onderzoek is door TNO uitgevoerd en Aquafresh is via de site http://www.aquafresh.nl/mondhygiene/ open en transparant over het onderzoek, dus iedereen kan de resultaten checken. Wat ik wel vreemd vind is dat dit onderzoek niet is uitgevoerd door Oral B, of een andere fabrikant van tandenborstels (oké, Aquafresh verkoopt ook tandenborstels, maar het is niet hun core business). Maar daarom is het weer des te sympathieker dat een fabrikant van tandpasta je wijst op het tijdig verwisselen van je tandenborstel. Anders gaat het immers ten koste van de kwaliteit van hun product. De inhaker is actueel en relevant, dus geslaagd. Toch?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bert Siemens

    Toch, er wringt iets. Zelf een onderzoek laten uitvoeren en er op inhaken is niet echt inhaken, dat is heel nauwkeurig vooraf bedenken en plannen. Niet echt actueel dus. Relevant ook niet. Wel effectief, ik heb mijn tandenborstel al weer weggemikt.


    28 juli 2010 om 13:32
    annette

    deze foto is ronduit smerig, deze foto komt beslist niet in mijn tandartsenpraktijk te liggen.


    22 augustus 2010 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!