ReclameReview: Go South Africa!

30 juni 2010, 10:02

De makers van deze animatiefilm willen in het licht van het WK in Zuid-Afrika de rassenkwestie onder de aandacht brengen. Het WK draait om meer dan de beker alleen. In het gastland vormt de rassenkwestie nog steeds een van de meest complexe problemen. De moraal van het verhaal in de animatie met de naam Go South Africa!, is dat het samenwerken van zwart en wit het beste en mooiste resultaat oplevert. Buiten het feit dat ik deze korte animatiefilm erg mooi vind, vraag ik me toch een aantal dingen af nadat ik hem bekeken heb.

Credits:

Bureau: LEMZ

Animatie: Renske Mijnheer

Beeldbewerking: Barry Clarke

Copy: Robin Stam

Geluid: Jaap Wajer

Muziek: Bastiaan Egberts

Regie: Robbert-Jan Vos

Productie: Dwarv

Postproductie: Condor

Beeld: Sir Moving Images

De doelstelling:

In het licht van het WK de rassenkwestie onder de aandacht brengen.

De uitwerking:

Het WK in Zuid-Afrika draait om meer dan de beker alleen. In het gastland vormt de rassenkwestie nog steeds een van de meest complexe problemen. De moraal van het verhaal in de animatie met de naam Go South Africa!, is dat het samenwerken van zwart en wit het beste en mooiste resultaat oplevert.

Het oordeel:

Buiten het feit dat ik deze korte animatiefilm erg mooi vind, vraag ik me toch een aantal dingen af nadat ik hem bekeken heb. Ten eerste: wordt deze film ook in Zuid-Afrika vertoond of is het alleen voor Nederland bedoeld? En ook al zou hij in Zuid-Afrika worden vertoond: wie zijn ‘wij’ dan om de mensen daar de les te lezen? Alsof het hier zo geweldig gaat op het gebied van tolerantie. Maar goed, wat dat betreft zou de film dus heel goed voor Nederland bedoeld kunnen zijn. Ten tweede: wordt de boodschap niet te omslachtig en langdradig verteld? De voetbalmetafoor is natuurlijk bedacht met het oog op het WK, maar het zorgt wel weer voor een extra moeilijkheid bij het overbrengen van de boodschap. De kijker moet immers de boodschap eerst nog vertalen naar zijn eigen situatie. Van de andere kant: zulke parabels worden al duizenden jaren gebruikt en begrepen, dus waarom zou het hier niet kunnen?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief