Virtuele stadion van NOS uitverkocht tijdens NL – DEN

14 juni 2010, 12:27

Hoera, we hebben gewonnen, suffe Denen. Tijd voor wat cijfers, voor nerds of ‘technisch geïnteresseerden’. Het ‘virtuele stadion’, zoals de NOS het noemt in het persbericht, heeft sinds vanmorgen negen uur in totaal al 522.000 unieke bezoekers ontvangen. Op het hoogtepunt werden ruim 120.000 gelijktijdige live-streams van Oranjes eerste WK-wedstrijd vanmiddag ‘uitgeserveerd’. Hiermee sneuvelde het oude record van 20 augustus 2008.

Destijds werd bij de Olympische waterpolofinale van de Nederlandse vrouwen tegen de Verenigde Staten in Peking, een piek gemeten van honderdduizend tegelijk opgevraagde streams. Het internetstadion bood plaats voor maximaal 120.000 simultane streams.

Tussen kwart over twaalf en kwart over drie was er merkbaar ‘filevorming’ op het Nederlandse internet richting de streams van de NOS. De NOS had vooraf reeds gewaarschuwd voor een trager internet in het hele land. Roeland Stekelenburg, hoofd Nieuwe Media bij de NOS (hierboven staan zijn tweets gelinkt, leuk om terug te lezen):

“Net als de voetballers en de bondscoach, hadden ook wij vandaag wat last van gezonde wedstrijdspanning. Voor het eerst was ik, hoe gek het ook klinkt, blij als voetballiefhebbers niet via de site zouden kijken. We hebben gedurende de wedstrijd continu het aantal streams en het dataverkeer gemonitord, zodat we indien nodig het bordje ‘uitverkocht’ op de deur konden hangen. Vlak na de 2-0 van Dirk Kuyt was dit het geval. Al met al kun je zeggen dat wij de toestroom prima hebben kunnen afhandelen.”

Het totaal aantal opgevraagde pagina’s van de speciale WK-site van de NOS (nos.nl/wk2010) staat sinds vanochtend op drie miljoen. Voor het totale domein van nos.nl staar de teller op bijna 9,5 miljoen pageviews.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    O, het plaatje is afkomstig van http://www.tweedescherm.nl, gescreenshot door @marketingfacts.


    14 juni 2010 om 12:49
    ChiefRocka

    De wedstrijd Nederland-Denemarken heeft een online kijkcijferrecord opgeleverd. Op de livepagina van de NOS WK-site keken ruim 120.000 mensen tegelijkertijd naar de wedstrijd.

    Dat was ook meteen het maximum aantal mensen dat naar de stream kon kijken. De NOS heeft een maximum aantal kijkers ingesteld, om overbelasting te voorkomen. Het vorige record dateerde van augustus 2008 toen er honderdduizend mensen online naar de olympische waterpolofinale keken.

    Door alle drukte was NOS.nl niet goed bereikbaar. Uit voorzorg waren sommige onderdelen uitgezet, zoals de zoekmachine en de weblogs. Inmiddels werken alle onderdelen weer goed.

    Tevreden

    Chef van NOS Nieuwe Media, Roeland Stekelenburg, is tevreden. “Dit was voor ons de grootste uitdaging, vanwege de speeltijd.” Stekelenburg verwacht bij de komende wedstrijden van Oranje minder online kijkers, omdat die in het weekeinde of ’s avonds gespeeld worden.

    Er kwamen op het hoogtepunt 2,3 miljoen hits per minuut op het NOS-platform. Dat zorgde voor 121 Gbps aan dataverkeer.


    14 juni 2010 om 16:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!