ReclameReview: Delta Lloyd

2 juni 2010, 09:52

In deze commercial van Delta Lloyd zien we twee ‘ervaren’ beleggers die toevallig aan de praat raken met een andere belegger. Ze nemen zijn beleggingsverhaal totaal niet serieus, totdat ze zien dat de prachtige (en dure) auto die ze eerder bewonderden van hun blijkbaar succesvolle gesprekspartner is. De boodschap is dat het Delta Lloyd Deelnemingen Fonds de bedrijven waarin ze belegt door en door kent en weet waar de kansen liggen. Daardoor kun je als belegger goed voorbereid beleggen in bedrijven die je nauwelijks kent. Goede boodschap, maar toch word ik niet heel enthousiast van van deze commercial. Jullie wel?

Credits:

Bureau: Lowe

Account: Edgar Kuipers, Barbara Bijlard

Creatie: Maarten Vrouwes, Friso Ludenhoff

Klant: Koen van Niftrik, Annelies ten Broek

Producer: Robert Roosenstein

RTV: Peter Burger

Regie: Sven Super

Strategie: René Jaspers

Productie: Roosenstein.com

Geluid: FC Walvisch

Postproductie: The Ambassadors

De doelstelling:

Communiceer dat het Delta Lloyd Deelnemingen Fonds de bedrijven waarin ze belegt door en door kent en weet waar de kansen liggen. Daardoor kun je als belegger goed voorbereid beleggen in bedrijven die je nauwelijks kent.

De uitwerking:

In de commercial zien we twee ‘ervaren’ beleggers die toevallig aan de praat raken met een andere belegger. Ze nemen zijn beleggingsverhaal totaal niet serieus, totdat ze zien dat de prachtige (en dure) auto die ze eerder bewonderden van hun blijkbaar succesvolle gesprekspartner is.

Het oordeel:

Eerlijk gezegd word ik hier niet heel enthousiast van. Ten eerste: er wordt in deze commercial gesuggereerd dat Jan Modaal ineens stinkend rijk kan worden, maar je moet natuurlijk eerst voor heel veel geld beleggen voordat je er zo veel rendement uit haalt dat je een dure auto kunt kopen. Oftewel: rijke mensen kunnen eventueel (als alles goed gaat) nog rijker worden. De succesvolle belegger had dus waarschijnlijk voordat hij bij Delta Lloyd ging beleggen al geld genoeg om die auto te kopen. Ten tweede: ik denk dat Delta Lloyd (en alle andere organisaties die beleggingsproducten aanbieden) niet blij wordt van die dikke waarschuwingsbalk onderin. Daar zie je namelijk dat je heel veel risico loopt als je op deze manier gaat beleggen. Wat me opviel is dat ik hierdoor de commercial direct met andere ogen bekeek. Meer met een gevoel van: “ja ja, ze proberen me vast iets aan te smeren”. En dat terwijl ik de communicatieboodschap heel sterk vind: Delta Lloyd kent de bedrijven waarin ze beleggen voor jou, zodat je daar zelf geen moeite voor hoeft te doen. Zou de invloed van die Financiële bijsluiter echt zo groot zijn?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Annelies Verhelst

    Op mijn tv valt die bijsluiter niet echt op hoor, dus ik vond het niet heel storend. Ik ben uberhaupt de doelgroep niet, maar ik vind het idee wel leuk. Je wilt, als je gaat beleggen, erop kunnen vertrouwen dat je tussenpersoon genoeg weet van het bedrijf, zodat je weinig risico loopt. Die boodschap hebben ze zonder meer goed uitgedragen. De auto was voor mij meer iets van: “je hoeft dus niet in mooie merken/grote namen te beleggen om iets te verdienen eraan”. Maar goed, het is vrij discutabel, dat wel.


    2 juni 2010 om 10:33
    Hardcopy

    @Annelies: Dat is dus het dubbele gevoel: het lijkt nu net alsof je weinig risico loopt, want Delta Lloyd regelt alles goed voor je. Maar ondertussen zegt die Financiële bijsluiter juist dat je heel veel risico loopt.


    2 juni 2010 om 10:41
    Jax

    ‘belegt in bedrijven die ze door en door kennen’.

    Is dat geen handel in voorkennis?


    2 juni 2010 om 12:28
    Wouter Hyarides

    Ik vind het met name niet zo`n hele sterke reclame omdat het “beleggen” juist weer in een bepaalde hoek wordt gedrukt, nl die van de snelle jongens. Verder kan ik de locatie waar het zich afspeelt (bij de koffie automaat bij een tankstation) niet plaatsen voor een “beleggingsgesprek” en is daarom niet sterk en daarom niet herkenbaar voor de kijker / consument.

    Commercial is niet echt “reclame” voor Delta Loyd maar roept bij mij eerder negatieve associaties op met beleggen en juist Delta Loyd.

    Als je de betrouwbaarheid van Delta Loyd en kennis van de markt wil benadrukken moet je op andere zaken focussen ipv deze. Deze valt in de categorie DSB.

    Trouwens succesvol beleggen en in mooie auto’s rijden zie ik niet direct..is niet voor iedereen weggelegd. maw reclame zal maar klein del van de totale doelgroep aanspreken.


    2 juni 2010 om 14:09
    Jan Willem Alphenaar

    Waar haal je vandaan dat het om Jan Modaal gaat?

    Kan toch ook een vermogende ondernemer zijn die belegt?


    3 juni 2010 om 04:10
    Hardcopy

    Klopt, Jan Willem, dat is zelfs waarschijnlijk. Maar doordat de ‘held’ niet in een pak loopt met stropdas en bretels, wordt hij wel neergezet als een middle-of-the-road figuur.


    3 juni 2010 om 04:53
    Jan Willem Alphenaar

    @david En dat is helemaal van deze tijd. Misschien willen ze dat ook wel aangeven. Het ‘ondernemer in spijkerbroek’- gevoel.


    3 juni 2010 om 07:17
    Gosse AdB

    De bijsluiter doet me weer denken aan eerdere commercials van Delta Lloyd. Bijvoorbeeld van die in een bots-autootje op de gewone weg en het snorretjes-gebaar. “Zeker Delta Lloyd” was de pay off…

    Ik weet echter “Zeker” dat Delta Lloyd de eventuele schade bij een dergelijk gedrag “niet” zal dekken.

    Wat ik altijd zo ongeloofwaardig vind van dit soort producten (èn de bijbehorende reclames) dat deze een enorm rendement bieden. Waarom leen je dan als instelling niet zelf het geld en beleg je in je eigen concept/product? Je haalt dan als instelling een hoger rendement door de lage rente (hoge rating, S&P/Moody’s) en doordat het rendement in je eigen zak blijft.

    Ergo, bij alle producten van dit soort instellingen ligt het (soms aanzienlijke) risico bij de belegger en niet bij de instelling zelf. Kijk maar eens naar de wonder-rendementen van scheepvaart-CV’s. Als het risico van deze CV’s zo laag is, kun je toch gewoon bij een bank terecht?

    Of zit er tóch een giftig addertje onder al dat groene gras…


    3 juni 2010 om 11:49
    martin

    Weet verder niets van belegen, maar wel dat het kenteken niet van een Aston Martin (DB9 Convertible) is.

    Als ik het kenteken 52-HJX-6 controleer kom ik uit op een Volvo S 80 DIESEL..

    Lijkt me toch een behoorlijk verschil in aanschafprijs, en ook het resultaat qua belegen is dus afhankelijk of je een Aston Martin of een Volvo kan kopen.

    Beetje vreemd voor mijn gevoel wat ze hier doen…..het zal wel te veel detail zijn waar ik oplet maar toch …..

    Correct me if i’m wrong !!!


    7 juni 2010 om 06:43
    Fred Nees

    Geachte redactie ik zou graag willen weten wat voor soort auto dat is in de spot?

    Ik dacht dat het een Bentley was , maar welk type?

    Met vriendelijke groet,

    Fred Nees


    11 juni 2010 om 11:14
    jurjen

    nee het is zowiezo een aston martin db9 cabrio

    Maar toch het gaat om het principe van de reclame, als je overal iets bij zoekt dan kun je blijven discussiëren.

    Het gaat er volgens mij om dat iedereen zomaar kan beleggen en daar veel geld mee kan verdienen.


    15 juni 2010 om 14:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!