Weekoverzicht Webanalisten (91): 40+ Google Analytics extra’s, conversie attributie en Funda.nl

Weekoverzicht Webanalisten (91): 40+ Google Analytics extra’s, conversie attributie en Funda.nl

Webanalisten zoeken websiteGoogle Analytics wordt veel gebruikt. Hierdoor worden er ook veel tools, add-ons en plugins voor gemaakt waarmee je de Google Analytics data nog beter kunt gebruiken. Egan van Doorn zette er meer dan 40 onder elkaar. Ook conversie attributie is hot. Alleen blijven de resultaten nog achter. Het begint allemaal met meten. Mark Hoebe gaf een presentatie over het meten binnen Google Analytics, ik schreef daar weer een artikel over. Aart Nicolai vertelt hoe zij bij Funda.nl omgaan met de enorme aantallen pagina’s en hoe zij deze meten in Google Analytics. Heb je ook een grote site? Aart geeft je tips om de meetbaarheid in Google Analytics te verbeteren.

40+ Google Analytics extra’s: tools, add-ons & plugins

Dat Google Analytics een krachtige tool is om het gedrag van de bezoekers aan je website in kaart te brengen hoeven we je niet meer te vertellen. Maar dat je door middel van diverse add-ons, plugins en tools die Google Analytics data eenvoudig kunt combineren met bijvoorbeeld e-mail of search gegevens is misschien wel nieuw voor je.

Daarom vind je in dit artikel, geschreven door Egan van Doorn, een lijst met meer dan 40 van deze extraatjes die je Google Analytics data nog krachtiger kunnen maken of het werken met Analytics vergemakkelijken. Ze zijn verdeeld in 16 categorieën; van benchmark tot zoekmachineoptimalisatie.

Conversie attributie? Vet gaaf! Nu ook in Google Analytics.

Conversie attributie is een hot topic. Dat bleek wel uit de zaal waarin Mark Hoebe (Netsociety) zijn praatje tijdens de Google Analytics User Conference hield. Deze zaal was goed gevuld, zelfs zo goed, dat er stoelen bij moesten.

Voor de mensen die denken ‘conversie attributie wtf?‘, conversie attributie betekent het toekennen/verdelen van de credits aan de bronnen die voor conversie hebben gezorgd. Waarom is dit belangrijk? Omdat je inzicht wilt krijgen welke bronnen op welke manier bijdrage aan de conversies op je website. Dit zit helaas nog niet standaard in de meeste analyticspakketten. De analyticspakketten van vandaag de dag kennen conversies vaak maar aan één bron toe, meestal is dit de laatste bron. In dit artikel over conversie attributie geef ik een samenvatting van de presentatie van Mark Hoebe, soms gecombineerd met mijn eigen mening.

Funda.nl: Meer dan 1.000.000 unieke pagina’s per dag, wat moet je ermee?

Een krap jaar geleden liep het contract met Omniture HBX af en besloot Funda.nl over te stappen op Google Analytics (GA). Het overstappen van een grote “industry standard” tool als HBX naar het gratis GA was voor een high traffic site als funda best spannend. Ze hebben hier dan ook veel geleerd. Dit is ook de reden dat Aart Nicolai zijn ervaringen over de migratie en enkele “best practices” met jullie wil delen.

Aart heeft het idee dat er best veel “grote” site’s zijn die best wel willen overstappen, maar het nog niet durven. In zijn artikel geeft hij tips hoe grote sites kunnen omgaan met hun data in Google Analytics.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Erg handig tip van Google Analytics. Ik gebruik het al wel een tijdje om de bezoekers aantallen mijn websites over bijvoorbeeld de Motorola Backflip te monitoren, maar dit geeft weer een hoop extra mogelijkheden!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.