Weekoverzicht Webanalisten (90): Google Analytics, ABN AMRO, Functionalisme en een Enquête!
Google Analytics ziet niet vanaf welke pagina het meetscript wordt geladen. Dit geeft kwaadwillende de mogelijkheid om de statistieken van een concurrent in de war te schoppen. Jeroen van Eck laat zien hoe je deze nepbezoekers uit je statistieken kunt filteren. Daarnaast was er afgelopen week op webanalisten.nl weer een weer een kijkje in de website optimalisatie keuken van ABN AMRO, schreef Vincent van Scherpenseel vanaf de Google Analytics User Conference een artikel over functionalisme en houden wij zelf een enquête onder onze lezers.
Optimalisatie abnamro.nl: leenvormen overzichtspagina
Deze week kregen we weer een kijkje in de keuken. Bij ABN AMRO zijn er een aantal leenvormen, die je online kunt aanvragen. Een belangrijke startpagina voor klanten die hiernaar zoeken is de overzichtspagina met leenvormen. We vroegen ons af of we de huidige pagina konden verbeteren. Daarom voerde ABN AMRO een test uit om te kijken of de huidige pagina verbeterd kon worden. De huidige variatie werd getest tegen een nieuwe variant. Aan jullie de vraag welke het best gaat werken. In een volgend artikel zal de winnaar bekend worden gemaakt.
Eenvoudig de statistieken van je concurrenten in de war schoppen met Google Analytics
Google Analytics verzamelt statistieken op basis van een uniek accountnummer: de zogenaamde UA-code. Op het moment dat een pagina met een Google Analytics code wordt opgevraagd wordt er via een script informatie naar de betreffende account op de servers van Google verstuurd. Hoewel je bij de implementatie van je account het domein moet opgeven, maakt het niet uit op welk domein deze code wordt aangeroepen. Zo kan het dus gebeuren dat je Google Analytics account gegevens verzamelt van bezoekers die helemaal niet op jouw website zijn geweest! Jeroen van Eck schreef hier een artikel over en geeft tips om deze bezoekers uit te sluiten van je Google Analytics meting.
Google Analytics User Conference: Functionalisme
Afgelopen woensdag had Vincent van Scherpenseel de eer om de allereerste Europese Google Analytics User Conference bij te wonen. Helaas was Nick Mihailovski, misschien wel de belangrijkste keynote speaker verhindert vanwege ‘de aswolk’. Desalniettemin was het een ontzettend gezellig event, ook al viel het niveau soms wat tegen. Vincent schrijft over het onderwerp functionalisme dat tijdens de presentatie van Frans van Dolderen aan bod kwam. Een interessant onderwerp dat toch vrij eenvoudig in elkaar steekt. Semphonic.com, de grondlegger van functionalisme, omschrijft het als volgt: “Pages are built with a purpose in mind, and measurement should be focused on that purpose.” Lees het hele artikel van Vincent over functionalisme.
Webanalisten.nl lezers enquête
Sinds de lancering van webanalisten.nl 2 jaar geleden heeft het ontwikkelde platform nagenoeg geen functionele en design wijzigingen gehad. Nu we groter groeien wordt het tijd voor een redesign! Strategisch en grafisch design bureau CLEVER°FRANKE gaan de nieuwe visuele identiteit van webanalisten.nl vormgeven en Freshter draagt zorg voor de ontwikkeling van de nieuwe website. Het redesign traject zal transparant worden beschreven op webanalisten.nl. Om van te leren, maar ook om input van de gebruikers goed mee te nemen in de ontwerp stappen. De start is een enquête onder de lezers. Lees het hele artikel over het webanalisten.nl redesign en vul de enquête in!
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Ik zie er eerlijk gezegd de functie niet van in voor kwaadwillende om zo jouw statistieken over hoop te halen. Ik bedoel, dan loop je zelf ook analytic gegevens weg te geven indien je het op een belangrijk domein van je zet, en het is niet zo moeilijk om deze gegevens eruit te filteren.
@Easy: het is helaas niet mogelijk om deze info uit de oudere data te filteren. Eens per maand een foutieve e-commerce transactie doen van enkele miljoenen euro’s maakt de statistieken daarom al erg irritant om te gebruiken.
Dat het weinig nut heeft om te doen? Nou, als je zo makkelijk de stats van je concurrent kunt vertekenen….netjes is anders. Maar het kan dus wel.
@André: Netjes? zeer zeker niet. en dat het gemakkelijk is eens. Maar nog steeds zie ik niet zo snel in waarom bedrijven dit zouden doen bij hun concurrenten. Ik bedoel, om die foutieve statistieken te manipuleren heb je ook weer traffic nodig op een andere site, en besteed je die traffic niet liever ten goede voor je eigen bedrijf?
gr,
Stijn Driessen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!