Heineken slaat de plank weer volledig raak
Gisteravond ging de nieuwe reclamecampagne van Heineken op televisie in première. De bierbrouwer blijkt verantwoordelijk voor de promospotjes voor Men with Talent die eerder al op tv werden uitgezonden. Helaas blijkt de opvolger van de Walk-in Fridge slechts een fictieve talentenjacht, want juist deze zou ik graag zijn gaan volgen. Met ook de campagne rond de Champions League wedstrijd tussen Real Madrid en AC Milan nog in het geheugen kan ik alleen maar constateren dat Heineken de plank volledig raak slaat.Hieronder een van de nieuwe spotjes.
Een van de reacties op de commercial op YouTube is zeer lovend voor bureau TBWANEBOKO: “This is brilliant. TBWA creatives (and suits) should? be very proud. Once again you show the rest of the world how to do beer advertising. Topical piss take – perfect”.
Maar goed dat je je mening zo sterk hebt onderbouwd, ik vond ‘em in eerste instantie namelijk wel erg geestig maar na je kritische betoog zie ik ‘em nu ook heel anders :-/
Oeps…zie nu pas dat er “raak” staat en niet “mis”…mijn fout! Iemand nog koffie?
@Chris: Melk & Suiker? 😉 😉
Erg leuk.. Toch weer knap voor elkaar.
Knap hoe ze het toch elke keer weer bedenken. Jammer alleen dat SBS hier waarschijnlijk weer van gaat proberen te profiteren door een cheape versie er van op de buis te gooien.
Uiteraard pas na het volgende seizoen van “honden schijten een ster op ijs”.
Mwa, niet mijn humor. Dit komt erg geforceerd over i.t.t. de vorige met (in mijn ogen) overtuigende acteurs.
Ik begrijp nooit waarom er in de Heineken commercials van die half zachte mannen zitten. Het is een typische afspiegeling van een Amsterdamse metrosexueel die zwaar onder de plak zit van z’n vrouw met rok en gympen. bakfiets voor de deur en eigenlijk nog nooit in de kroeg geweest.
Deze mannen die allemaal duidelijk in een midlife crisis zitten moeten mij aan het lachen maken of Heineken laten drinken?
Ik begin Heineken meer en meer als een sneu merk te zien op deze manier.
Ik snap dat de makers proberen klassiekers als Budweiser, Miller etc. na te doen maar dat lukt ze totaal niet.
Heineken is bier voor de wijvige man geworden die zich na zijn 40ste los probeert te maken van zijn dagelijkse sneue leventje in de Amsterdamse pijp…
De humor zal wel weer typisch Hollandsch zijn want die begrijp ik ook niet. Blijkbaar neemt Heineken in deze genoegen met een schamele doelgroep van een paar honderd duizend mensen want dat zijn de calvinisten die hier waarschijnlijk erg om moeten gniffelen.
@Peter, blijkbaar zit jij niet in de doelgroep. Je voelt je niet aangesproken door het merk, terwijl jouw reactie gelardeerd is van frustratie omdat je wel denkt in de doelgroep te moeten zitten? Blijkbaar wil Heineken deze personen aanspreken en ook die personen die zich willen associëren met de (jouw woorden!) “Amsterdamse metrosexuele pijpbewoner”.
Geestige persiflage. Overigens anders dan bij een belangrijke EK of WK voetbalwedstrijd van het NL elftal heb ik nog nooit juichend op de bank gezeten voor welk TV programma dan ook, laat staan een talentenshow :-)l
Knap bedacht: vind ik wel meevallen eigenlijk. Had knap geweest als je dit had bedacht na de eerste editie van Idols of zo. Nu zijn er 33 talentshows en bedenkt TBWA deze ‘briljante’ commercial. Vind hem makkelijk, eigenlijk te makkelijk voor Heineken. De lat zou daar veel en veel hoger moeten liggen…
@ Peter
HELD!
Eerst krijsende mannen bij een koelcel met Heineken erin en nu weer verwijfde gasten die los gaan als er iemand een paar flesjes ontkurkt. Misschien dat de reclame erg humoristisch oogt (niet mijn kop thee maargoed) maar of Heineken zichzelf hiermee goed positioneert…
Ik vind de commercial ansich ook wel een inkopper.
Peter,
ben het helemaal met je eens.
Heineken is blijkbaar voor wijvige mannetjes die denken man te kunnen spelen. Ik had dit ook al met die nichterige mannetjes en hun inloop ijskast.
Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties. Bijna iedere man van die leeftijd heeft een vriendin anders is het een beetje sneu. Niks nichterig dus, gewoon conform de bevolking. Ik ben het wel eens met het feit dat ze onder de plak zitten. Daardoor drinken van ‘mannen’ nu wijn. Heineken wil het tegenovergestelde bereiken. Een perfecte doelgroepkeuze dus.
Daarentegen spreekt deze en andere reclames ook de vrouw aan. Zij doen immers de boodschappen en kopen het bier, tel uit je winst. Kortom, een goede commercial.
robin
Conditionering is je blijkbaar niet vreemd. Dat is ook precies wat er mis is met de Heineken campagne. Technisch gezien zit het ook vooral in de casting en de manier van ‘acteren’.
Dit maakt deze mannen tot mietjes terwijl ze eigenlijk het tegenovergestelde willen bereiken. Misschien dat de metrosexuele man zich aangesproken voelt tot deze commercials maar dit is niet de doelgroep van Heineken. Juist deze mannen zijn de rosé drinkers en niet de bier drinkers.
Het is een typisch Randstedelijke benadering van de man. Zwak, vrouwelijk, gefrustreerd en zijn identiteit volledig kwijt.
Jammer dat Heineken niet het niveau kan bereiken van andere grote bier merken als het om reclames gaat. Nou kennen Nederlanders over het algemeen geen goede campagnes uit het buitenland maar dat wil niet zeggen dat een marketeer van Heineken niet dat niveau mag nastreven.
Deze commercials zijn meer een afspiegeling van de semi hippe verwijfde reclame bobo dan van een echte man.
Ik ben zelf geen marketing expert maar ik weet wel dat deze commercial het heel goed doet op het internet (dumpert, YouTube) . De jongere vinden het juist wel humor. Er wordt relatief veel over gesproken. Ook kunnen wel andere mermen er een voorbeeld van aannemen want humor in commercials werkt beter Dan een saaie commercial waar ze uitleggen hoe het biertje gebrouwen wordt.
Ik las laatst iets…dat het bij voeding tegenwoordig de aandacht niet meer gaat om het product, om het voedsel maar om de verkoopbaarheid ervan. Nu valt bier wellciht niet onder broodnodig ‘voedsel’ maar Als reclame niet aan de orde zou zijn, zouden de mensen hun eigen reclame maken voor hun eigen product op basis van hun beleving ervan. Dat vind ik de mooiste en eerlijkste reclame. negerzoenen van buys wie kent ze niet. Heeft geen reclame nodig. Een paar jaar geleden heb ik er voor het eerst reclame van gezien. toen veranderde de verpakking geloof ik, maar dat was even, nu zie ik het ook niet meer, maar ze verkopen nog steeds met zoenen tegelijk.
@sebas
Heineken heeft deze spot ingekocht op Dumpert. Geloof jij werkelijk dat die daar spontaan en gratis op toegelaten zou worden?
Heineken betaald Geenstijl voor deze exposure waar normaal enkel goede films toe gelaten worden.
Op Youtube doet deze spot het ook niet briljant. Of je moet het vergelijken met een L’Oreal commercial, dan doet hij het natuurlijk wel beter…
veel belangrijker dan deze commentaren is voor mij: wat is nu nog het verschil tussen Heineken en Amstel.
Ik dacht namelijk echt dat het een amstelreclame was.
Dus de positionering van Heieneken begint wat mij betreft nu wel redelijk te wankelen.
@koningwoning – Heineken is de laatste jaren inderdaad aan het opschuiven richting Amstel, maar Amstel schuift ook op. Heineken werd gepositioneerd op individu, hoog segment (bier zoals bier bedoeld is, jazz) etc. Amstel was meer mainstream, gezelligheid (vrienden campagne). Vandaar de sponsoring van voetbal door Amstel in het verleden en nu door Heineken. Heineken zit nu op het vrienden gevoel. In de tijd dat ik bij Heineken op marketing werkte (eind jaren 90) was het onbestaanbaar dat Heineken voetbal zou sponsoren.
@geerten – My point being: amstel heeft positionering: voor vrienden (onder elkaar)
Heineken kan dan wel eindigen met hun slagzin: “serving the planet” – ik vraag me nogal af wat dat in vredesnaam met deze of de laatste commercial te maken heeft.
Als ik naar e outtake van deze campagne kijk dan is het, net als bij de vorige(n) voor vrienden.
Met andere woorden Amstel & Heineken zijn nu HETZELFDE gepositioneerd.
Doet niks af aan hoe leuk ik de spot vind (want qua “leuk gevonden” doet hij het geweldig……) maar het is niet zoals de reeks van weleer (Biertje?) waarbij de outtake was dat pas wanneer het biertje open ging, het feest pas begon.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!