Philips Parallel Lines: Grootse, geïntegreerde campagne
De Parallel Lines website is zojuist officieel live gegaan, onderdeel van een geïntegreerde campagne met website, social media, events, cinema, print en televisie als onderdelen. Inderdaad, de verwachtingen waren hoog gespannen: kan het beter en groter, kan het succes van de prijswinnende Cinema 21:9 campagne overtroffen worden? Philips klopte ook deze keer aan bij Tribal DDB Amsterdam en DDB Worldwide, met de opdracht de wereld te laten zien dat de vorige campagne geen one-off was. En dat is gelukt.
Op de campagnesite zijn vijf films te bekijken, elk gemaakt aan de hand van een en dezelfde dialoog, uitgevoerd als verschillende verhalen en thema’s. Films waar interactieve hotspots en easter eggs in verborgen zijn. Naast Ambilight kunnen nu ook Best Sound en Picture Perfect aan en uit gezet worden op de site, om de verschillen online te ervaren. Doelstelling van de campagne is de Philips flat TV range, waar het Cinema 21:9 model ook onderdeel van uitmaakt, verder onder de aandacht te brengen – en cinematic viewing experience at home te claimen.
Geïntegreerd
Een korte trailer met ‘gewone’ filmpjes was sinds half februari al online te vinden, een paar weken geleden werd via Facebook verklapt dat de link tussen de films dezelfde dialoog was. Vorige week werd een stuk script onthuld op een groot scherm op de Dam en gisteren werd voor een kleine selectie genodigden de première van een pre-screening met 2 van de 5 films in Hotel Arena gegeven voor een selectie van degenen die zich hier op Facebook voor aan hadden gemeld. En sinds vandaag staan alle films op Youtube en de website online. Aanvullende info (behind the scenes, interviews, video-diaries), aankondigingen (events in steden) en tips (easter eggs) worden gedurende het hele jaar via Facebook verspreid. En dat is nog maar het begin van de campagne: later dit jaar zullen trailers in bioscopen, print advertenties en TV commercials volgen. Aan de campagne werkten mee DDB Londen, Tribal DDB Amsterdam, RSA, Unit 9 en MediaMonks.
Regisseurs
Uit drie gerenommeerde filmpartijen selecteerden Tribal DDB Amsterdam en DDB Worldwide Ridley Scott Associates (RSA), bekend van films als Blade Runner, Alien en Gladiator. Uit een lange lijst met 45 man werden 5 regisseurs gekozen. Uitgangspunt was een dialoog van zes regels, waarin een eenhoorn voorkomt. De regisseurs mochten daar zelf een interpretatie aan geven: er een verhaal omheen bedenken en er een genre aan koppelen. De volgende genres waren daar het resultaat van: horror, film noir, arthouse, science fiction en een Pixar-achtige cartoon. Er werden effecten ingezet om clichés te voorkomen: zo heeft de film noir een zoom in / pull focus effect, werd voor de horror versie een technische truck met 9 camera’s gebruikt en werden voor de science fiction versie professionele CGI effecten ingezet. De films werden allemaal buiten Nederland opgenomen, met het oog op een wereldwijd inzetbare campagne.
Interactiviteit
In de films zitten interactieve hotspots verstopt, die de extra’s van de Philips toestellen benadrukken. Deze hotspots, interactieve subfilms, zullen over enkele weken volgen en kunnen worden ontdekt door de bezoeker. Daarnaast zijn er in elke film easter eggs, die uiteindelijk via Facebook bekend gemaakt zullen worden. De opbouw en content (video en sound) van de site zijn volledig dynamisch – zodanig geprogrammeerd dus dat ook in geval van lagere bandbreedtes en in landen zoals China de title sequences en films soepel afspelen en direct het resultaat te zien is van Ambilight, Best Sound en Picture Perfect effecten, die aan en uit te zetten zijn. Voor de productie van de website werd gekozen voor unit9.
Wedstrijd
Sinds vandaag staat ook een filmwedstrijd op YouTube, waar iedereen aan mee kan doen en waarvoor ook wereldwijd filmscholen worden benaderd. Op basis van hetzelfde script wordt de community gevraagd films in te sturen. Na een aantal juryrondes, met in de jury de BAFTA (British Academy of Film and Television Arts), Ridley Scott and Associates en de fameuze filmregisseur Ridley Scott zelf. Uit de 10 semifinalisten worden 5 gelukkigen gekozen, waaruit Scott dan zelf de winnaar aanwijst. De hoofdprijs: officieel als zesde film in de campagne worden opgenomen, met alle bijbehorende PR, en een week lang achter de schermen werkervaring opdoen bij RSA in Londen, Los Angelos, Hong Kong of New York. Uiteraard een droomstart voor de loopbaan van een jonge regisseur. Er is ook een People’s Choice winnaar, die een première van een van de RSA regisseurs in een van de wereldsteden kan bijwonen.