Adobe User Group: verslag ‘Type in Motion’

18 maart 2010, 06:16

De bijeenkomst ‘Type in Motion’ die de Adobe User Group Nederland onlangs hield, leidde tot een propvol Pakhuis de Zwijger en een stoere line-up van sprekers. Met ondermeer Niels ‘Shoe’ Meulman, die zijn boek aankondigde en de primeur van de korte documentaire van Nalden toonde, maar ook Pipslab, die hun interactieve lichtgraffiti kwam toelichten en meteen een interactieve sessie met het publiek aanging. Foto’s en video’s van de bijeenkomst staan inmiddels online.

Ongeveer 250 bezoekers werden getrakteerd op sprekers Bas Jacobs (Underware), Rosa Maria Koolhoven, Bas de Wolff (Beng), Aad van Dommelen, Jay Sunsmith, Niels ‘Shoe’ Meulman en Pipslab. De sprekers waren uitgenodigd te presenteren over wat ze met typografie deden, of afgeleide vormen daarvan. Van street art, het designen van letters, aftiteling van films tot en met fonts gecreëerd met voedsel of slippende auto’s. Een bijeenkomst boordevol inspiratie voor creatieve professionals.

Typografie is in beweging binnen de gehele creatieve industrie en tijdens deze meeting werd dit onderwerp door de diverse sprekers van verschillende kanten belicht. Zo presenteerde Niels ‘Shoe’ Meulman, internationaal befaamd artiest, designer en art-director (en onbetwiste koning van de graffiti in Nederland) over zijn werk – en zijn boek Calligraffiti, dat eind vorige week officieel in Berlijn gelanceerd wordt. Hij presenteerde er ook de eerste in een serie documentaires door Nalden, die sinds korte tijd online staat.

De spreker van Underware, designcollectief en grondleggers van Typeradio, kwam ondermeer met een boek dat alleen in de sauna gelezen kan worden, tot vermaak van de audience. Graphic designer, fotograaf, organisator, trendspotter en creatieve duizendpoot Rosa Maria Koolhoven was next met zelfgemaakte letters van spagghetti. Na visueel communicatiebureau Beng volgde Aad van Dommelen over het gevaar van het toenemend aantal letterontwerpers en hun trainingskampen, waarna Jay Sunsmith en indrukwekkende hoeveelheid designs voorbij liet komen.

Pipslab had een geweldige uitsmijter voor het publiek in petto: eerst een kijkje in de keuken, maar na het uitdelen van lampjes in de zaal was het publiek aan de beurt, om via verschillende media en installaties op het scherm met lichtgraffiti de interactie aan te gaan. Het leidde tot hilarische taferelen en ‘unstable media’, de stijlvolle afsluiting van een echt memorable meeting.

De komende meeting heeft als thema Next Level en vindt 12 april plaats. Inschrijven hiervoor is gratis en kan op de website van de Adobe User Group Nederland.

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!