Weekoverzicht Webanalisten (72): Conversie optimalisatie begint met performance optimalisatie
Is er een relatie tussen de laadtijd van je pagina (snelheid van je website) en de hoeveelheid verkochte producten? Ja. Die is er. Daniel Schrijver laat aan de hand van een onderzoek en enkele praktijkvoorbeelden zien wat snelheid doet met het gebruik van een website.
Emailmarketing is als onderwerp nog niet veel behandeld op webanalisten.nl. Daar komt verandering in. Vincent van Scherpenseel start een reeks van artikelen over dit onderwerp en begint bij de basics. Hij legt uit wat de drie belangrijkste meetpunten zijn, opens, kliks en conversies en hoe deze met elkaar verband houden.
Conversie optimalisatie begint met performance optimalisatie
12 november vond in het prachtige Kasteel Hooge Vuursche in Baarn het eerste MeasureWorks evenement plaats. Thema van deze ochtend: Web Performance: Who Cares About Customer Experience? Verdeeld over drie sessies (de markt, de theorie en de praktijk) werd uiteengezet welk aandeel web performance heeft of moet hebben in elke online bedrijfsstrategie.
Daniel Schrijver presenteerde het onderdeel ‘de markt’. Met als basis een onafhankelijk onderzoek uit juli 2009, gaf hij inzicht in hoe de markt anno 2009 tegen web performance aankijkt. In een aardig tempo kwamen de volgende, soms schokkende, resultaten voorbij. Zo blijkt dat bij Bing al bij vertragingen vanaf 200 milliseconden (0,2 seconden) dit o.a. een (sterk) negatieve invloed had op het aantal zoekopdrachten per bezoeker, omzet per bezoeker en de time-to-click. Lees het volledige artikel en de overige resultaten op webanalisten.nl.
E-mail Marketing deel 1: een introductie
De drie belangrijkste statistieken waar je je mee bezighoudt binnen e-mail marketing zijn je openratio, klikratio en conversieratio. Je openratio geeft aan hoeveel procent van je afgeleverde e-mail daadwerkelijk geopend (en hopelijk gelezen) wordt. Je klikratio geeft aan hoeveel procent van de geopende mails tot een klik naar een website leidde en de conversieratio geeft aan hoeveel procent van de ontvangers converteren naar een vooraf opgesteld doel.
Hoe werkt dit? Het meten van deze gegevens gaat als volgt: elke mailing die verstuurd wordt bevat een teller-gif. Deze teller-gif is een afbeelding die op ons serverplatform draait en rapporteert of iemand de mail geopend heeft. Zodra iemand op een link in de mail klinkt komt deze terecht op een URL redirector. Deze URL redirector telt de klik en stuurt de ontvanger vervolgens door naar de doelpagina.
Wanneer iemand daar een vooraf gedefinieerde actie voltooid (zoals een bestelling of informatie aanvraag) wordt dit geregistreerd door ons conversiescript. Dit conversiescript werkt feitelijk hetzelfde als de conversieregistratie van webanalytics oplossingen: een callback naar onze server registreert het voltooien van een bepaalde actie. Ook het integreren van je e-mail marketing binnen Google Analytics is geen enkel probleem, hier ga ik in een later artikel dieper op in. Lees het volledige artikel.
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.