The Google Facts: Over Social Search, Music Search en Realtime Search

3 november 2009, 06:14

{title}Na alle berichten over Google die in september de nieuwsberichten redelijk domineerden, is het de afgelopen 2 weken redelijk rustig gebleven op, over en bij Google. Een paar kleine leuke handigheidjes gelanceerd, een reclamecampagne gestart, maar verder is er eigenlijk niet veel gebeurd. Toch ook vandaag weer een handige opsomming van de gebeurtenissen bij Google van de afgelopen twee weken.

20 oktober 2009 – Google Analytics

Google kondigde deze dag een aantal handige wijzigingen in Google Analytics aan. André Scholten heeft hier meteen werk van gemaakt en heeft ons even uitgelegd wat die veranderingen inhouden en waarom die zo handig zijn.

20 oktober 2009 – Gone Google

Google wil heel hard Microsoft en andere gevestigde softwaregiganten bashen en heeft daarom een commercial gemaakt, Gone Google. Dat is de eerste keer en de meningen zijn er best over verdeeld. Toch wel goed van Google dat ze ook de minder met internet bekende bedrijven proberen bewust te maken van het feit dat Google eens serieuze partij is voor wat betreft software.

21 oktober 2009 – Bossen meten

Google is zo’n bedrijf wat zich drukmaakt om de ozonlaag en energieverbruik. Dat werd ook al een beetje in de vorige Google Facts die ik schreef, maar ze bevestigen het nu nog eens door samen met wat onderzoekers de bossen en dan vooral juist ontbossing op de aardbol in kaart te brengen met behulp van Google Earth en NASA en nog wat partijen.

21 oktober 2009 – Twitter deal

Iedereen zat er al een tijdje op te wachten, maar eindelijk is het dan rond: de deal van Google met Twitter. Google gaat binnenkort alle tweets indexeren, zodat search nog relevanter en nog meer realtime wordt. Tweets worden nu ook al wel met enige regelmaat teruggevonden in Google, maar het idee is dat het nu echt realtime geindexeerd gaat worden.

26 oktober 2009 – Social Search

Als je ingelogd bent met je Google-profiel en je gaat zoeken, dan kun je vanaf nu ook resultaten uit je netwerk krijgen. In je profiel vul je dan je netwerkgegevens in, zoals je Twitter, Linkedin en Hyves-profielgegevens en Google haalt dan relevante informatie op uit de informatie op die netwerken. Dit omdat het natuurlijk erg relevant kan zijn wat jouw vrienden of vrienden van vrienden zeggen over een bepaald onderwerp.

26 oktober 2009 – Wave klachten

Degenen die een invite wisten te bemachtigen zijn inmiddels heel hard bezig met het testen van Wave en hebben hierover al een bescheiden mening gevormd. Natuurlijk is het Wave nog geen compleet en af product, maar klachten hebben we natuurlijk al genoeg. Hierbij dus een lijstje met klachten.

27 oktober 2009 – Similar Images

Ook Google Image Search krijgt steeds meer opties. Zo kon je al zoeken op kleur en grootte, en nu kun je ook zoeken op gelijksoortige afbeeldingen. Zoek je op “jaguar” dan kun je dus meer afbeeldingen van de katachtige opzoeken of meer afbeeldingen van de auto. Op zich handig met dit soort ambigue termen.

28 oktober 2009 – Music Search

Heel erg handig, Google Music Search komt eraan! Nu wordt het nog uitgerold in de VS, op termijn zal het ongetwijfeld wereldwijd worden ingevoerd. Het idee is dat zoeken naar muziek een stuk gemakkelijker wordt gemaakt. Een deel van een liedje, naam van een artiest of de naam van een album intikken en je krijgt meteen alle informatie terug over de artiest, het album en directe links naar previews van het nummer en andere hele toffe features.

Dat waren voor zover ik ze de afgelopen twee weken voorbij zien komen weer de Google Facts. Als je nog aanvullingen dan graag natuurlijk! Het gaat hierbij over de periode van 19 oktober tot 1 november 2009. En gewoon leuk, een interview met Eric Schmidt over internet over 5 jaar:

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    mgvandenbroek

    “Een paar kleine leuke handigheidjes gelanceerd, een reclamecampagne gestart, maar verder is er eigenlijk niet veel gebeurd.”

    Ik vind het nog steeds een stevige waslijst, Annelies! 😉


    3 november 2009 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!