Alex en Binck domineren onderzoek naar online beleggen
In de recente Web Performance Scan zijn Alex en Binck samen door 62,5% van de respondenten aangewezen als favoriete organisatie om een beleggingsrekening bij te openen. Moederbedrijf BinckBank is daarmee de zeer overtuigende winnaar van het onderzoek.
Goede vindbaarheid en conversie
De winnaars van het onderzoek bereiken verreweg de meeste potentiële klanten vanwege een goede online vindbaarheid. De website van Alex wordt door 80% van de respondenten gevonden, die van Binck zelfs door 85%. Daarbij zijn beiden over het algemeen de eerste of tweede website die respondenten tegenkomen tijdens de zoektocht. De website van Alex scoort hoger dan die van Binck op alle deelaspecten die door WUA! worden onderzocht, waarbij de grootste verschillen worden gemaakt op vormgeving en kwaliteit. Hierdoor kiezen meer respondenten voor Alex dan voor Binck: 32,5% om 30%.
Alex.nl wordt vooral gewaardeerd vanwege de menu’s die ‘duidelijk aangeven waar alles te vinden is’, en de informatie die ‘kort en direct’ is, en wordt ‘ondersteund met voorbeelden.’ Binck.nl mist juist een duidelijke structuur volgens de respondenten, maar bevat ‘mooie demo’s’ en ‘doet zeer betrouwbaar aan.’ Niet onbelangrijk is verder dat beide organisaties worden geprezen om hun lage transactiekosten.
Concurrenten ING en Lynx op grote afstand
Na de brokers van BinckBank worden Lynx en ING het meest gevonden, maar deze partijen lopen door hun matige vindbaarheid al direct 60% van de potentiële klanten mis. De bezoekers van ING.nl gaan vervolgens vrijwel allemaal door op de website, terwijl Lynx.nl ongeveer een derde na de eerste indruk direct ziet afhaken. Belangrijke factor in dezen is het feit dat ING een grotere beoogde betrouwbaarheid geniet. Verder waarderen respondenten de vragenlijst aan de hand waarvan ING een gepast advies geeft. Hoewel de vormgeving van Lynx.nl niet aanspreekt, geven deelnemers wel aan dat de website duidelijk is, en dat de benodigde informatie gemakkelijk te vinden is.
De websites van Binck en Alex werden verreweg het vaakst gevonden
ABN AMRO
ABN AMRO eindigt op de zesde plaats, maar toont potentie in het onderzoek. Op alle deelaspecten die betrekking hebben op de website scoort de bank een podiumplaats, met eerste plaatsen voor vertrouwen, informatiewaarde en vormgeving. ABNAMRO.nl is een ‘goed leesbare en klantvriendelijke website, met veel uitleg over de beleggingsmogelijkheden.’ De website wordt echter door slechts 30% van de respondenten gevonden, en wordt door slechts 2,5% van de deelnemers als favoriet aangewezen. Als verbeterpunten noemen respondenten onder andere de hoge transactiekosten en de gedetailleerde beschrijvingen die alleen voor een ervaren belegger te begrijpen zouden zijn.
Onderzoeksopzet
Aan dit onderzoek namen veertig respondenten deel, allen tussen de 35 en 60 jaar oud en opgeleid in het HBO of hoger. Aanvullend criterium was dat de deelnemers al enige ervaring met of kennis van beleggen hadden voorafgaand aan het onderzoek. De respondenten kregen de volgende casus overhandigd: ‘Je wilt 25.000 euro investeren in aandelen en opties. Je wilt zelf de beleggingsobjecten kiezen en de transacties voltooien. Ga op het internet op zoek naar een geschikte aanbieder.’ Op deze richtlijnen na werden de deelnemers geheel vrijgelaten in het bepalen van hun voorkeuren en het opzetten van hun online zoektocht. De online oriëntatie en het groepsgesprek na afloop – waarvan hierboven een selectie te zien is – werden door WUA! vastgelegd om zo tot de verschillende Web Performance Scores te komen.
Conclusie
Mensen die een beleggingsrekening willen openen, nemen de tijd om de voorwaarden van de verschillende aanbieders te bestuderen. Daarbij komen ze veelal op dezelfde websites terecht, wat betekent dat er óf weinig aanbieders zijn, óf weinig aanbieders zijn die zichzelf vindbaar weten te maken op het internet. Twee organisaties die daar in ieder geval wel uitstekend in zijn geslaagd, zijn Alex en Binck. De twee steken met kop en schouders boven de concurrentie uit, en geven moederbedrijf BinckBank daarmee praktisch gezien een monopoliepositie op de markt. Dat er bij enkele aanpassingen toch ook ruimte is voor concurrentie, toont ABN AMRO aan in dit onderzoek. Het verbeteren van de online vindbaarheid en het verlagen van de transactiekosten zouden, volgens onze respondenten, twee verstandige stappen zijn voor deze bank. Ook de andere organisaties zouden de resultaten van de Web Performance Scan niet moeten negeren, want met de huidige stand van zaken zijn het Alex en Binck die er lachend met alle klanten vandoor gaan.