SMX New York 2009 highlights

12 oktober 2009, 06:23

{title}Terwijl de blaadjes aan de boom van kleur veranderen en de lucht steeds een stukje koeler wordt, verzamelden Search Marketeers zich in New York voor het jaarlijkse SMX East, de Search Marketing Expo. Gedurende 3 dagen worden in verschillende sessies alle facetten van search marketing behandeld. Professionals uit de branche vertellen over succescases, best practices, do’s en don’ts en natuurlijk barst het van de nieuwsfeitjes.

Ook wij waren weer aanwezig, dit keer vertegenwoordigd door onze Spaanse collega Fabio Premoli. Hieronder de meest opvallende nieuwsfeiten van de SMX in New York.

Canonical Tag 2.0

Google kondigde aan om met een doorontwikkeling van de huidige canonical tag te komen. De canonical tag kan ingezet worden om duplicate content problemen binnen een site aan te pakken. In de doorontwikkelde versie van de tag zorgt er nu voor deze nu niet meer gebonden is aan een domeinnaam. Uitgebreide informatie over de Canonical Tag 2.0 lees je hier.

Yahoo! negeert de keywords tag

Het was al lang bekend, maar een tijdje terug maakt Google nog eens officieel bekend dat ze geen aandacht besteden aan de keywords tag in de head van de broncode van een webpagina. Tijdens de SMX kwam Yahoo! met de mededeling dat nu ook zij niets meer met deze tag doen. Waardoor we nu met zekerheid kunnen zeggen: de keyword tag is nog steeds dood.

Google komt met voorstel om AJAX indexeerbaar te maken

Google kondigde tijdens de SMX meer aan dan alleen de Canonical Tag 2.0. Ze deden ook een voorstel om AJAX websites indexeerbaar te maken. Blokkades voor zoekmachines kunnen bijvoorbeeld Flash, Javascript, gebruik van veel variabelen of AJAX zijn. De oplossing voor een dergelijke blokkade is niet altijd even gemakkelijk door te voeren. Maar voor het AJAX deel doet Google nu een handreiking. Het voorstel gaat in op de manier waarop zij denken dat AJAX het beste geïndexeerd kan worden. Het is nog een voorstel, de verderen uitwerking zal in de komende weken/maanden duidelijk worden.

Alle sessies op een rij

Naast opvallende nieuwsfeiten, waren er een hoop goede inhoudelijke sessies. Wil je alles weten wat er besproken is in die verschillende sessies, dan kijk je op de onderstaande blogs. Zij hebben live verslag gedaan tijdens de sessies en het complete congres.

De recap van vorig jaar (dag 1, dag 2 en dag 3), SMX East in New York 2008, vind je op Vimeo in beeld gebracht door TNN.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!