De impact van social media op e-mail gebruik
Als social media dan zoveel invloed hebben op de manier waarop consumenten het internet gebruiken en zelfs een fundamentele verandering zijn, hoe staat dit dan in verhouding tot het gebruik van de ‘killer-app’ van een paar jaar geleden: e-mail (marketing)?
Om dit te onderzoeken deden ze bij Nielsen een klein experimentje. De hypothese: ‘Consumption of social media decreases email use.’ Zo simpel kan het af en toe zijn, onderzoek. In bovenstaande grafiek de uitkomsten. Social media gebruikers, met name de veelgebruikers, gebruiken méér e-mail dan mensen die social media minder vaak gebruiken. Logisch… Toch?
Op het onderzoek(je) zijn genoeg zaken af te dingen. Zie ook zeker de comments onder het artikel van Jon Gibs van Nielsen. Gibs schrijft zelf:
“Clearly, there are more robust approaches that could be taken (controlling for factors other than consumption for example) but for the sake of this simple experiment, we tried to keep it straightforward.”
Heavy social media users zijn heavy internet users. Die twee koppelen we nu nog los, het is de vraag hoe lang we dat nog doen. Ik zei het laatst nog tegen iemand: hoe vaak bezoek jij een web 1.0 site? Daarmee bedoelde ik, dat veel van het web dat ik gebruik, allang sociaal is of zich in een transformatie daartoe bevindt.
Hoe zwaarder de user, hoe zwaarder het gebruik van alle diensten die op internet voorhanden zijn. Dus ook e-mail. Bij Nielsen heeft dit experiment interesse aangewakkerd. Er komt meer onderzoek, cross-platform en naar leeftijdscategorieën.
“This modest kitchen sink experiment further stoked our curiosity; the next step is to take a more robust approach to develop correlations between platforms to understand if this relationship is different across specific demographics and behavioral groups – rather than by levels of consumption.”
Interessant en het tegenovergestelde van wat ik zou verwachten – meer gebruik van social media leidt tot meer communicatie via social media en minder via email. Wel is het zo dat het aantal emailtjes in mijn mailbox sinds de opkomst van social media aan is geexplodeerd. Iedere nieuwe volger op twitter, iedere uitnodiging op LinkedIn en iedere reactie op mijn blogpostings levert een extra email op. Maar ik lees ze niet of nauwelijks meer, ze gaan linea recta de prullenbak in.
Wie leest er substantieel meer email bij hoger gebruik van social media?
Mij verbazen deze resultaten niet. Mensen die veelvuldig gebruik maken van sociale media zullen in het algemeen meer internet gebruiken. Daaruit vloeit vaak ook meer e-mail voort. Denk aan nieuwsbrieven, berichten over blogposts, followers, krabbels en vriendschap requests. Daarnaast gaan deze mensen ook hondstrouw al die doorstuur spam naar de nieuw gemaakte vriendjes doorsturen en ga zo maar door.
Als ik het aantal e-mails van twee jaar terug en nu vergelijk. Dan is het echt exponentieel gegroeit. Zowel de spam, als de mail van vage vrienden en verre kennissen. Waar je uiteindelijk, toch weer op reageert. In dat opzicht denk ik dat de sociale media vaker voor de communicatie met de massa worden gebruikt. De berichten die iedereen mag lezen. E-mail lijkt me gebruikelijker om de mensen. die je al dan niet van de social media kent, een bericht te sturen. Want hoe leuk die social media zijn, het persoonlijk bericht gebruik ik zelden tot nooit.
@Marc: aantal is toegenomen, maar is ook de tijd die je er aan besteedt toegenomen? Bovendien, de grafiek suggereert dat high social media users in de afgelopen jaren meer tijd zijn gaan besteden aan email (dus even los van toename in social media gebruik; want ze waren toen high user en nu nog steeds volgens de grafiek).
@Marco: Vanuit Microsoft kan ik de groei in email alleen maar bevestigen. Zowel interne als externe rapportages bevestigen deze trend.
Comscore geeft aan dat Windows Live Hotmail in augustus 7.49.000 unique users had in Nederland. Vergeleken met een jaar geleden is dat een groei van 744.000 (+12%) unique users. Hotmail heeft hiermee het hoogste bereik van alle sites in Nederland na Google.nl.
Het totale gebruik van Hotmail gemeten in online minutes in Comscore is vergeleken met vorig jaar augustus gegroeid met 19%.
Ik las vorige week nog een omgekeerd rapport dus waterdicht lijken de cijfers me niet. Wat wel in het andere onderzoek stond was dat er een shift is van sociale interactie naar de platformen en een groei in nieuwsbrief/promotie-registraties in de mailbox.
Een andere randopmerking is: wat is een mailbox. Is dat Gmail inbox? Ook als ik eigenlijk de calender gebruik, en de rss-reader?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!