Weekoverzicht Webanalisten (61): 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website

8 september 2009, 07:13

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website
  • U vraagt, wij draaien; webanalisten of moderne controllers?
  • Alles over Event Tracking met Google Analytics

6 schrijftips voor een onweerstaanbare website

Hoe wordt jouw website zó onweerstaanbaar dat mensen als gekken het linkje gaan rondsturen? Dat lees je in een steengoed boek door Chip en Dan Heath over ideeën die blijven plakken. Aartjan van Erkel vatte Made to Stick voor je samen in 6 schrijftips. Het lezen meer dan waard!

U vraagt, wij draaien; webanalisten of moderne controllers?

In een post van Jeroen Sijbom een aantal weken geleden hier op webanalisten.nl werd gediscussieerd over de toekomstige rol en naam van de webanalist. Het artikel en ook de reacties erop intrigeerde Egan van Doorn en deden hem terug denken aan het afgelopen Emetrics congres in Londen waar hij aanwezig was. Hier werd in een van de paneldiscussies de vraag gesteld hoeveel tijd de webanalist nou eigenlijk effectief bezig was met het genereren van inzichten uit de beschikbare data. Vrijwel alle ondervraagden (pannelleden en toehoorders) gaf aan maar 10% (maximaal 20%) van de beschikbare tijd te besteden aan het daadwerkelijk ‘analyseren’ van het bezoekgedrag. Webdata omzetten in inzichten en optimalisatiekansen blijkt niet de voornaamste dagbesteding van een webanalist te zijn. Wat dan wel? Rapporten draaien!

Lees het volledige artikel van Egan van Doorn, waarin hij ingaat om de verschillende (nieuwe) rollen die hij binnen het webanalytics vakgebied ziet.

Alles over Event Tracking met Google Analytics

We leven in een tijd waar websites steeds veelzijdiger worden, de tijd dat elke actie een nieuwe pagina betekende is lang achter ons. Tegenwoordig is het gewoon mogelijk om allerlei acties op een site te laten gebeuren zonder ook maar een pagina te hoeven (her)laden. Web analytics is echter nog steeds voornamelijk gebaseerd op het meten van losse pagina’s.

De commerciële webanaltyics pakketten konden hier al wat eerder op inspringen omdat die al geruime tijd “custom tags” ondersteunen die gebruikt kunnen worden om “niet standaard” data op te vangen. Door deze custom tags op een bepaalde manier te gebruiken konden ook gebeurtenissen gemeten worden.

Sinds enige tijd heeft Google Analytics nu ook deze functionaliteit. Donovan van der Roest vertelt wat event tracking is en hoe je events meetbaar maakt binnen Google Analytics.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!