• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten (61): 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website

Weekoverzicht Webanalisten (61): 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • 6 schrijftips voor een onweerstaanbare website
  • U vraagt, wij draaien; webanalisten of moderne controllers?
  • Alles over Event Tracking met Google Analytics

6 schrijftips voor een onweerstaanbare website

Hoe wordt jouw website zó onweerstaanbaar dat mensen als gekken het linkje gaan rondsturen? Dat lees je in een steengoed boek door Chip en Dan Heath over ideeën die blijven plakken. Aartjan van Erkel vatte Made to Stick voor je samen in 6 schrijftips. Het lezen meer dan waard!

U vraagt, wij draaien; webanalisten of moderne controllers?

In een post van Jeroen Sijbom een aantal weken geleden hier op webanalisten.nl werd gediscussieerd over de toekomstige rol en naam van de webanalist. Het artikel en ook de reacties erop intrigeerde Egan van Doorn en deden hem terug denken aan het afgelopen Emetrics congres in Londen waar hij aanwezig was. Hier werd in een van de paneldiscussies de vraag gesteld hoeveel tijd de webanalist nou eigenlijk effectief bezig was met het genereren van inzichten uit de beschikbare data. Vrijwel alle ondervraagden (pannelleden en toehoorders) gaf aan maar 10% (maximaal 20%) van de beschikbare tijd te besteden aan het daadwerkelijk ‘analyseren’ van het bezoekgedrag. Webdata omzetten in inzichten en optimalisatiekansen blijkt niet de voornaamste dagbesteding van een webanalist te zijn. Wat dan wel? Rapporten draaien!

Lees het volledige artikel van Egan van Doorn, waarin hij ingaat om de verschillende (nieuwe) rollen die hij binnen het webanalytics vakgebied ziet.

Alles over Event Tracking met Google Analytics

We leven in een tijd waar websites steeds veelzijdiger worden, de tijd dat elke actie een nieuwe pagina betekende is lang achter ons. Tegenwoordig is het gewoon mogelijk om allerlei acties op een site te laten gebeuren zonder ook maar een pagina te hoeven (her)laden. Web analytics is echter nog steeds voornamelijk gebaseerd op het meten van losse pagina’s.

De commerciële webanaltyics pakketten konden hier al wat eerder op inspringen omdat die al geruime tijd “custom tags” ondersteunen die gebruikt kunnen worden om “niet standaard” data op te vangen. Door deze custom tags op een bepaalde manier te gebruiken konden ook gebeurtenissen gemeten worden.

Sinds enige tijd heeft Google Analytics nu ook deze functionaliteit. Donovan van der Roest vertelt wat event tracking is en hoe je events meetbaar maakt binnen Google Analytics.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.