ReclameReview: Strongbow Gold

19 augustus 2009, 08:53

Strongbow Gold van Heineken is volgens deze commercial een sterk verfrissende cideraaaaaaaaah.

Credits:

Bureau: Pink and Poodle

Account: Marieke de Klein

Creatie: Wencke van Amstel, Ismael ten Heuvel

D.O.P.: Rutger Storm

Geluid: Marco Baay

Producer: Kiki Meijer

RTV: Swantje Hoppe

Regie: Ismael ten Heuvel

Productie: Pinkrabbit

Postproductie: Condor

Geluid: Postoffice

De doelstelling:

Strongbow Gold introduceren.

De uitwerking:

Drie mannen in een kroeg nemen een slok van hun drankje. De man met het biertje slaakt een bevredigde zucht. Bij de twee vrienden met Strongbow Gold klinkt een zeer langgerekte ‘Aaaaah’.

Het oordeel:

Of je hem nu wel of niet leuk vindt, ik denk dat deze commercial gewoon goed is omdat hij opvalt. Misschien zul je niet direct de eerste keer de naam Strongbow Gold onthouden, maar de volgende keer dat je deze leuke/irritante (doorhalen wat niet van toepassing is) commercial ziet, kijk je er wel weer naar. Overdrijven is een beproefde methode in reclameland en ook hier wordt er goed gebruik van gemaakt. Vooral het in korte tijd weergeven dat er veel tijd verstrijkt (inclusief fotomomentje) vind ik goed gedaan. Niet dat ik de cider ooit ga drinken, maar ik ken nu wel de merknaam Strongbow Gold. En daar gaat het nu juist om tijdens een introductiecampagne.

Detail: Afgelopen maart liet marketingdirecteur Herwin van den Berg nog op Molblog weten dat het merk Strongbow Gold niet door middel van tv-commercials zou worden ondersteund. Het kan blijkbaar verkeren…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Bas Helderman

    Ik vind juist de aaaaaaaaaaaaah perfect getimed, wel opvallend maar niet zo opvallend dat het storend wordt. En dat er toch een tv-commercial gelanceerd is, sja, waarschijnlijk zijn de prijzen wat lucuratiever nu..

    Het kan meetellen dat ik een doorgewinterd fan ben van het drankje hoor 😉


    19 augustus 2009 om 10:42
    Bas Helderman

    Oh, cidaaaaaaaaah had wel beter geweest dan cideraaaaaaaah


    19 augustus 2009 om 10:46
    Hardcopy

    @Bas: Ik had er eerder ook cidaaaah staan en toen zag ik pas dat het cideraaaaaah was. 🙂


    19 augustus 2009 om 10:48
    B.ten Broeke

    Om eerlijk te zijn, vind ik de reclame persoonlijk wel ok. Ik hoop alleen dat het een reclame is die niet veel getoond gaat worden.. Ik denk als deze reclame elk blok weer wordt getoond, dat deze dan wel heel vervelend gaat worden.

    Tegenwoordig slaan de planners ontzettend door met het tonen van reclames.


    19 augustus 2009 om 13:14
    Bas

    Ik vind hem persoonlijk bloedirritant. Dat Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah is bloedirritant en veel te lang. Ik zap altijd weg als ik hem hoor of zet het geluid uit. Na 1 keer gezien te hebben was ik er al klaar mee. Verschrikkelijke reclame.


    19 augustus 2009 om 17:59
    hans de bree

    helemaaaaaaaaaaaaaaaal kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut.

    wat een gemakkelijke, onzinnige, stupide, niets communicerende ad.

    heineken heeft blijkbaar iets met cider en shiiiiiiiiiiiit reclame


    21 augustus 2009 om 14:29
    Nata

    Vreselijke reclame, super irritant, ging net een email schrijven naar het bedrijf, maar vond deze berichten. Wie weet doe ik dat toch nog, als ik een emailadres vind. Ik hou mijn oren dicht als ik het geluid niet uit kan doen. Werkt dus op mijn zenuwen en dat gebeurt me niet snel.

    VERSCHRIKKELIJK, ze slaan de plank totaal mis.

    Daarbij: al die nieuwe drankjes smaken nergens naar.


    1 oktober 2009 om 19:43
    John

    Is de reclame onlangs veranderd? Ik zie de Nokia N95 geen foto meer maken, hij knipt alleen nog even met z’n vingers. Of draait deze reclame nog wel op TV en zie ik hem zelf gewoon nooit meer?


    9 december 2009 om 16:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!