
Wie gedacht had dat het gezamenlijk rechtsoordeel van de Opta en College Bescherming Persoonsgegevens de doodsteek was voor viral marketing komt bedrogen uit. Recent is op Hyves een pracht van een campagne gelanceerd die gezien de online reacties en het down gaan van de server duidelijk viraal gaat. Respect voor de creatieve makers!
Na de klik wat meer info, maar als je een account hebt op Hyves moet je het eerst ècht even bekijken.
Het ministerie van Justitie lanceerde vorige maand de site Veilig internet. De overheid wil ons bewuster maken over de informatie die we online zetten en de gevolgen die dit kan hebben. En waar kan dat beter dan op Hyves, de site waar half Nederland van alles deelt.
Gepersonaliseerd filmpje
Het filmpje in de campagne is alleen te zien als je ingelogd bent in Hyves en maakt vervolgens gebruik van een aantal gegevens uit jouw persoonlijke profiel; Stanislav en zijn vriendjes blijken op zoek te zijn naar iemand uit jouw woonplaats met precies het aantal vrienden dat jij hebt en even later rollen er in het filmpje jouw foto’s uit de printer, staat jouw foto op het scherm en staat jouw naam op het bord geschreven. Je blijft kijken en langzaam aan wordt duidelijk dat het ècht om jou gaat! Aan het einde van het filmpje komt tot slot de aap uit de mouw en blijkt het ministerie van Justitie er achter te zitten.
Vervolgens wordt de mogelijkheid geboden het filmpje door te sturen naar je Hyves-vriendjes. En hoewel ik geen jurist ben, lijkt daarbij keurig te worden voldaan aan de vijf regels waaronder het doorsturen is toegestaan.
Na de misser rondom de beveiliging van de campagnesite Veilig Internetten en een oud virus in de systemen van het Openbaar Ministerie eindelijk ook goed nieuws van die zijde.
Mooie uitwerking die volgens mij ook krachtiger is in het overbrengen van de campagne boodschap dan deze 30 seconden commercial. Respect voor de creatievelingen (wie weet de makers?) achter deze campagne; ‘t is relevant, zet de kijker op scherp tot aan het einde, maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden en duidelijk een campagne die je door wilt sturen.
UPDATE 14 AUGUSTUS: Interview Yme Bosma van Hyves
Helaas toch een misser bij deze (naar mijn mening) verder prachtige campagne, die volgens het ministerie overigens vrijdagochtend al meer dan een miljoen keer bekeken was. Zoals blijkt uit onderstaande reacties werden door Hyvers afgeschermde gegevens getoond in het filmpje van Stanislav. Naar aanleiding hiervan interviewde Nos Headlines Yme Bosma van Hyves. Luister ook naar een aantal reacties van Hyvers (MP3) over het filmpje.
Update 21 AUGUSTUS 2009: Wrap-up
De aktie is inmiddels door Justitie gesloten. Ter afsluiting hebben we in een nieuw ‘Wrap-up’ artikel het geheel nog eens op een rijtje gezet.