ReclameReview: Suitsupply
Suitsupply maakte deze advertentie voor Gay Pride 2009.
Credits:
Bureau: New Message
Concept: Chris Sant, Dieuwer Bulthuis
Fotografie: Sjoerd de Wit
De doelstelling:
Laden van het merk onder gays.
De uitwerking:
Deze nieuwe Suitsupply uiting is gericht op de gay doelgroep en verschijnt onder andere in een geheel aan de Gay Pride 2009 gewijde PS van de Week bij het Parool.
Het oordeel:
Briljant in zijn eenvoud. Je hoeft het in reclame vaak niet moeilijker te maken dan het is en Suitsupply doet dat heel goed met deze advertentie. Het maakt niet uit wie het mannetje of vrouwtje is binnen een homorelatie, Suitsupply heeft pakken voor iedereen. Zouden ze ook pakken voor vrouwen verkopen trouwens?
edit: zoals in de comments te lezen is, vindt de doelgroep hem niet echt geweldig. Blijkbaar keek ik toch te veel door een hetero-bril toen ik deze post schreef.
Mooie advertentie geworden zo, het zet je aan het denken wat ze er mee bedoelen en het werkt goed naar mijn idee!
Inderdaad, briljant in zijn eenvoud. Prachtig!
Het laden van het merk onder ‘gays’
Goede uitvoering.. In ieder geval beter dan de DM actie die ik kreeg van een homo-magazine tijdens de kerst.. Er zat een cadeautje bij: een lange harde piek voor op de kerstboom..
Echt hoor….
@Jim: hahaha, niet erg subtiel!
Mannetje/vrouwtje in homorelaties… Da’s toch wel weer een hele ouderwetse benadering.
@Roy: Klopt, maar in dit verband is het toch gewoon grappig gebruikt, zodat ook de homodoelgroep er om kan lachen?
Ze slaan de plank helemaal mis…. Homo’s HATEN het als ze “het vrouwtje” of in dit geval “haar” worden genoemd….. Een blunder, dus….
Hmmm, even de mening gevraagd van een vriend van me die homo is en die vindt het ook niks:
“Niet leuk. Het zou alleen leuk zijn als het om een pak voor vrouwen zou gaan. Het mannetje/vrouwtje verhaal vind ik helemaal niks.
Typisch geval van hetero’s die zich niet kunnen inleven in de doelgroep naar mijn mening.
Effe googelen naar de geaardheid van de makers 😉
Maar goed, ik ben ook maar 1 iemand, misschien zijn er tig die het wel leuk vinden!”
Ik dacht dat het een reclame voor lesbiennes was tot ik de beschrijving las -> niet echt succesvol. En idd – het mannetje-vrouwtje idee is uit de tijd en beledigend. Jammer…
Ik ben zelf homo dus val in de doelgroep. En ik koop ook nog weleens een pak, soms zelfs bij Suit Supply.
Ik vind marketing en communicatie gericht op homo’s per definitie leuk. Een bedrijf zegt daarmee: wij discrimineren niet en je bent welkom als klant ongeacht je geaardheid. Props voor Suitsupply dus!
In de uitwerking slaat Suit Supply de plank een mis en dat is jammer.
Het mannetje-vrouwtje ding valt niet lekker. Het is eigenlijk projectie van hetero rolpatronen op een homorelatie, gedacht vanuit de hetero en niet vanuit de doelgroep, homo’s.
Mijn partner is geen vrouwtje en ik ook niet, we zijn twee gasten die nou eenmaal op mannen vallen en we zijn binnen onze relatie helemaal niet bezig met hetero rolpatronen. Voor ons is homo zijn namelijk normaal.
We werken, zijn ambitieus en het is niet zo dat de een het geld verdient en de ander lekker thuis sherry drinkt en overdag af en toe naar de tennisclub gaat om met de andere huisvrouwen verveeld een balletje te slaan.
Als ik kijk naar de homo’s in mijn omgeving die pakken dragen voor hun werk,schat ik in dat ze dit ook zullen afdoen als een onhandig hetero opmerking zoals je weleens op verjaardagen en partijen krijg (je ziet ze zo voor je, aangeschoten heterogast die vraagt “Wie van jullie is nou het vrouwtje?” krijgt als antwoord “Last time I checked zat ie er nog aan”).
Al met al: deze reclame-uiting bevat een afgezaagd heterograpje over homo’s. Jammer want de bedoeling was zo goed!
@Bregtje, Dennis: het lijkt er dus op dat ze vooral grappig wilden zijn en dat ze zich daarbij niet richten op maar de spot drijven met homo’s? Had ik me eerlijk gezegd niet gerealiseerd.
Ik ben geen expert op ‘gay’marketing maar dat hoef je ook niet te zijn om te zien dat dit stigmatiserend is. Je vraagt je af waarom ze de communicatie niet eerst bij de doelgroep testen alvorens ze overgaan tot publicatie.
Eerste snelle gedachte bij mij was dat Suitsupply blijkbaar ook pakken voor vrouwen in het assortiment zou hebben. Totdat ik de pakken bekeek en duidelijk was dat het om een advertorial ging gericht op de gay doelgroep.
Had meer in gezeten, zeker gezien de reacties hierboven. Je zou verwachten dat uitingen vooraf wel gecheckt zouden worden bij een testpanel in de doelgroep oid.
Zonder het lezen van het onderschrift heb ik me blind gestaard op deze ad, het onderschrift las ik pas later. Hoe rozer het blad/pagina naast de ad. hoe beter de ad. tot z’n recht komt en gevaarlijk, omgekeerd ook.
@Marco
Ik vermoed dat de bedoeling van Suit Supply oprecht en gemeend is, maar dat er een vergissing is gemaakt in de creatieve uitwerking en dat er niet goed gecheckt is bij de doelgroep.
Eerlijk is eerlijk: vanuit hun actie ’tweede pak gratis’ bekeken is het best spitsvondig allemaal.
Ik voel me niet beledigd of iets dergelijks, maar ik voel me net verkeerd aangesproken als doelgroep. Net zoals de jeugd erdoorheen prikt als een merk ze plotseling in hun taal aan gaat spreken, maar dat dan net de slang van een jaar geleden gebruikt, waardoor het een beetje genant wordt.
Ik zeg, voorkom dit en controleer bij dit soort campagnes altijd of de creatieve uitwerking in goede aarde valt bij de doelgroep voordat je hem uitrolt. Er kunnen gevoeligheden spelen die je niet altijd goed in kunt schatten als je niet onderdeel uitmaakt van de die doelgroep.
@ Marco: ik denk niet dat ze (bewust) de spot met homo’s drijven, maar echt puur vanuit een heterogedachte dachten leuk en treffend te zijn…..Zoals gezegd: een kapitale blunder…..
@Dennismik @Bregtje Dat zal inderdaad het probleem zijn hier. Ik keek er dus ook duidelijk op een heteromanier naar.
Ik dacht eigenlijk dat het een laffe spin-off van de posters van discriminatie.nl was…
Of “Voor ons”?
Of “voor hem en mij” voor als je vanuit de persoon van de ontvanger wilt praten. Wel de uiting louter in gay bladen plaatsen, anders krijg je Rouvoetjes die gaan klagen.
@Marco en Steef
Die alternatieven zijn wel heel elegant, maar ik mis dan een beetje de punch line. Het is ook nooit goed he?
Ik zou er van maken: “Voor wie hem past”
De nadruk op “hem” is dan leuk omschreven.
Ik val ook in de doelgroep en vind het cliché storend… Ik had hem ook begrepen als ze handjes in elkaar hadden gedaan en alleen voor jullie of voor hem had gestaan.
Overigen viel mij op http://www.gay.nl de advertentie van ING reisverzekeringen op. Hier staat de locatie Sitges vermeld ipv Toronto (zoals bij dezelfde advertentie op bv Nu.nl). Dit vind ik een veel subtielere aanpak, ook een cliché maar een stuk minder gevoelig dan de mannetje/vrouwtje hetero benadering.
Dennis: Ik vermoed dat de bedoeling van Suit Supply oprecht en gemeend is, maar dat er een vergissing is gemaakt in de creatieve uitwerking en dat er niet goed gecheckt is bij de doelgroep.
> Dat meeeeen je toch niet! Dat er nog bureaus zijn die dat niet even checken of testen… Je ziet aan de reacties hier al hoe makkelijk is om reacties te peilen. Dat kun je ook even tussendoor doen onder je vriendenkring ofzo… Ik kan gewoon niet geloven dat dat een ‘foutje’ is, een vergissing… Wat erg!
Twee mannen bladeren door de PS: “kijk, voor jou schat, haha!” “kutwijf/rotjong/grapjes/…” “ik wil de linker …” “…”. Waar elke homo in een relatie wel eens grapt over wie het vrouwtje is, is het een leuke aanleiding die discussie nog eens te voeren.
a) ik ga ervan uit dat het feit dát ze adverteren in deze editie zeer positief opgevat wordt;
b) het is een aanleiding tot discussie, maar op een plagerige manier. Positief dus, als je het mij vraagt.
Enerzijds inhoud (wij staan open voor ‘jullie’, en zie onze actie!), anderzijds valt de uiting op, mede dankzij haar (of zijn ;-)) eenvoud.
Ben ik nou weer cliche als ik me afvraag of een homo wel pakken van de Suit Supply wil? 🙂
Eens met @Dennismik. Wellicht kort door de bocht, maar elke vorm van gaymarketing vind ik per definitie positief. Google met hun gay Doodle, IKEA met twee mannen, ING met hun reisverzekering, etc.
Het feit dát ze zich op homo’s richten geeft een positief signaal af.
Alle gevoeligheden snap ik nooit zo. Heb het idee dat hetero’s het sneller smakeloos, kwetsend of aanstootgevend vinden dan homo’s. Mannetje, vrouwtje, ach, er zijn nu eenmaal écht handtashomo’s. Verder kunnen we wel tegen een stootje, hoor 😉
Als ik hoor wat mijn vrienden onderling tegen elkaar schreeuwen… dan is deze SuitSupply ad peanuts.
@Arnoud het is een mooi alternatief voor de échte Boss en D&G pakken. Leuk B-merkje 😉
In zijn domheid is ‘ie kwetsend. De weg naar de hemel is geplaveid met goedbedoelde rotzooi.
fantastische uiting inhakend op de actualiteit,
maar ga er toch geen pak kopen, liever een maatpak van Annamanouck.
Ik vind het een geweldige advertentie. Ik zit zelf in het modevak, in dit geval dames mode, en als hetero vrouw vind ik het een treffende, dus hele sterke advertentie. Simply the Best zou ik zeggen.
Een advertentie is geslaagd als het dit soort discussies oproept. Of als men erover praat. Dus is er wel degelijk over nagedacht.
En ik zou tegen de homo’s willen zeggen: ”Maak er geen big deal van, men laat zien dat men ook rekening met jullie doelgroep houdt en dat jullie volledig meetellen in de maatschappij. Dus Guys and Gays, just smile en zie de kracht ervan en de waardering voor jullie”.
Tracy Ram
Misschien was het zelfs wel (meer) de bedoeling om hetero’s aan te spreken met deze actie en beeldvorming van volledige doelgroep over SuitSupply te beinvloeden?
De verwachte discussie die zou ontstaan naar aanleiding van deze uiting zal waarschijnlijk in ieder geval doorslaggevend geweest zijn bij beslissing om hem uit te geven. Spelen met vooroordelen is wel riskant, maar voor de meeste mensen grappig.
Ik kan als heterovrouw niet beoordelen hoe de advertentie door gays wordt opgepikt en/of gewaardeerd. Ik merk wel dat het mijn nieuwsgierigheid prikkelt of ze ook echt pakken voor vrouwen verkopen. Een onbedoeld bijeffect van de ad??
Ik had de advertentie al gezien zonder dat ik wist dat ie zogenaamd op homo’s gerichts is.. En ik had ‘m heel anders geinterpreteerd: het pak is voor hém (omdat ie zich er lekker in zal voelen) én het pak is voor haar omdat zij er toch maar mooi naast moet lopen en het ook haar oog moet bevallen, en dat doet het.
Toen vond ik ‘m intelligent.
Nu ik weet dat ie voor homo’s is vind ik ‘m dommig; weinig subtiele grappenmakerij zonder inlevingsvermogen.
Suit Supply moet er een ander creatief team/bureau op zetten. Heel simpel. In je communicatie wil je geen flaters, zelfs geen advertenties die maar voor 80% goed zijn.
Ik weet nog wel een copywriter…
mensen, really?
Ik zag de ad, vond hem geweldig en lees dan de reacties.
Vervolgens denk ik eerst: ja stom, ik zou ook niet bedacht hebben dat dit kwetsend zou zijn, ik hoor wel ergere opmerkingen van homo’s onderling.
Dan denk ik, hoe meer reacties ik lees: Zijn we nou niet weer op zijn Nederlands aan het overdrijven? Laten we hem minder kwetsend maken. Dan kan iedereen er mee leven, wel jammer dat hij vervolgens niemand meer opvalt.
De kracht van deze ad is juist dat hij speelt met het vooroordeel, dat maakt hem prikkelend en daarom staat hier deze discussie en dus: hij valt op. Dat is toch ons vak? Goed wellicht is “voor hem, voor hem” veiliger, maar is het werkelijk zo erg? Bevestigt het feit dat je een grap moet aanpassen ergens niet dat er kennelijk nog een taboe op rust?
Ter afsluiting nog deze: Ik denk dat ze blij zijn dat ze er geen ballerinapakje naast hebben gezet en dan “voor hem, voor hem” als tekst. Of aan het “voor haar pak” een damestas hadden gekoppeld. Dan had ik de discussie beter begrepen. Of was hij dan weer zo overdreven geweest dat hij te pruimen was geworden?
Ik behoor niet tot de vakgroep maar wel tot de doelgroep. Sebastiaan heeft gelijk als ie stelt dat met een simpele aanpassing (genoeg suggesties in deze thread) het een leuke en sterke reclame uiting kan worden. Werken met vooroordelen en gevoeligheden is tricky, zeker als duidelijk is dat de makers geen deel uit maken van de beoogde minderheidsgroep. Dan wordt een onschuldige en grappig bedoelde campagne badinerend of zelfs beledigend. En betuttelende opmerkingen van heterodames, voor wie de campagne niet bedoeld is, onderschrijven dat alleen maar. Ik vraag me trouwens af of die bewuste dame wel beseft hoe neerbuigend haar opmerking is.
Maar goed. Eén ding is wel duidelijk; het idee was gewoon een beetje dom. En de goedkeurende reacties leggen bloot hoe weinig besef van sensitiviteit er onder de ‘vakgroep’ heerst. Goed om te weten.
En ik? Wellicht is deze kool de sop niet waard, maar ik koop nu zeker never nooit meer een pak bij Suitsupply.
Jeetje zeg, ik word zo moe van dat mannetje/vrouwtje gezeur in de gayscene!
Zo stereotyperend om dan ook nog eens te zeggen: maakt niet uit wie het mannetje en wie het vrouwtje is! Belachelijk. Homo’s zijn MANNEN die op mannen vallen, punt!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!