Nedstat lanceert de Report Builder, rapportages op maat
Vorige week werd door Nedstat officieel de nieuwe Report Builder naar buiten gebracht. We mochten al even bèta testen en waren erg enthousiast over deze nieuwe functionaliteit. Wat is er dan zo gaaf aan? Je kunt nu een hoop getallen die voorheen alleen in losse rapporten beschikbaar waren samenbrengen naar 1 rapport/tabel.
Om een beter beeld te schetsen over deze nieuwe functie zal ik een voorbeeld geven van het bekijken van de weigeringspercentages in de oude en nieuwe situatie. Een klant vroeg me of ik kon analyseren welke landingspagina’s een hoog weigeringspercentage hadden. Hiervoor moest je de volgende stappen zetten:
Allereerst voeg je een nieuw item aan je rapport toe:
Vervolgens voeg je ditzelfde rapport nog een keer toe maar dan met een segmentatie op bezoekers die maar 1 pagina hebben bekeken:
Je krijgt dan 2 landingspagina rapporten onder elkaar, 1 met de totalen er in en 1 met het aantal weigeringen. Nu moet je handmatig bij elke pagina het aantal weigeringen delen door het totaal bezoek voor dat je het weigeringspercentage hebt:
Voor de eerste pagina moet je nu 3.272 delen door 93.272 om achter het weigeringspercentage te komen. Een andere optie is dat je deze kolommen achter elkaar zet in Excel door handig gebruik te maken van de Office Link™ functionaliteit. Hiermee kun je vanuit Excel een live koppeling maken met de Sitestat data. En je kunt dan zelf makkelijk een derde kolom maken waarin je automatisch het weigeringspercentage berekent. Tegelijkertijd kun je de tabel dan ook handiger sorteren.
De oplossing
Maar handig is anders. Nedstat zag dat zelf ook in en heeft daarom de Report Builder gelanceerd. Nu is het mogelijk om alle gewenste (eventueel gesegmenteerde) data in 1 rapport bij elkaar te brengen. Met het weigeringspercentage ‘probleem’ in mijn achterhoofd ben ik een rapport gaan bouwen:
Je ziet de 2 benodigde kolommen aan de linkerkant: 1 met het totaal aantal bezoekers en 1 met het totaal aantal bezoekers in het segment weigeraars. En dan nog een 3de kolom met een zogenaamde ‘calculated metric’ die heel simpel kolom 2 door kolom 1 deelt. En dan heb je uiteraard het felbegeerde weigeringspercentage. Als laatste stel je in het vak “rijen” de binnenkomst pagina in:
Het nieuw gemaakte rapport ziet er dan als volgt uit:
Nu kun je dit rapport nog verder uitbreiden met de doorgebrachte tijd of eventuele omzet. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een extra sterk punt wat bijvoorbeeld een Google Analytics niet heeft is dat je heel erg vrij bent in hoe je een rapport samenstelt. Je kunt bijvoorbeeld ook de weigeringspercentages op landingspagina’s bekijken per type binnenkomst:
Zie ook de screenshots op het blog van Nedstat voor nog meer beelden.
Conclusie
Deze nieuwe functionaliteit maakt het mogelijk om uit alle data die voorhanden is rapporten te maken die precies op maat zijn en je goed kunnen vertellen of je op de goede weg zit in het halen van je doelstellingen. Alles is te combineren en op het scherm te krijgen, en dat maakt het een enorme meerwaarde voor Sitestat. Wij zijn dan ook erg tevreden met deze functionaliteit omdat het doen van analyses nu vele malen sneller en dieper kan.
Hebben jullie er al mee gewerkt, en hoe is jullie eerste indruk?
Hallo!
Ik maak geen gebruik van Nedstat en ook nooit gedaan. Maar wat ik hier zie lijkt wel gewoon veel op Google Analytics of heb ik dat mis?
@Channa: in feite lijken veel pakketten natuurlijk op elkaar, ze moeten data in tabellen presenteren. Maar de layout van Sitestat is redelijk anders dan die van Google Analytics. Dat valt misschien niet te zien aan de screenshots die ik hier heb staan, maar als je het hele scherm ziet is het wel duidelijk.
Gebruikt uberhaupt iemand nog Nedstat?
@Sjoerd: Nedstat misschien niet zo veel, maar Sitestat wordt nog steeds heel erg veel gebruikt. En door het lanceren van dit soort functionaliteit blijven ze een goede concurrent voor andere pakketten.
@Marco: mee eens, Google Analytics zal als gratis tool een groot deel van de analyse en rapportage behoefte kunnen vervullen. De andere pakketten moeten vervolgens zorgen dat zij duidelijke meerwaarde met hun systemen hebben. Naast de door jouw genoemde dingen zie ik nog Multi-campaign management als eerste speerpunt.
“Je kunt bijvoorbeeld ook de weigeringspercentages op landingspagina’s bekijken per type binnenkomst:”
Maar dat kan met GA ook. Content, Top Landing Pages, Advanced Segments, vinkjes bij ‘Search Traffic’, ‘Direct Traffic’ en ‘Referral Traffic’ en klaar! Een stuk sneller en eenvoudiger dan de report builder, als ik de screenshots bekijk.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeld en dat begrijp ik ook wel, maar ik wil maar aangeven dat ook GA niet stil zit. Ik krijg door dit bericht nu niet meteen de drang om Nedstat te gaan proberen, iets dat voor mij aangeeft dat ze nog een lange weg te gaan hebben.
@Michel H: mee eens dat dat ook prima in GA kan, ik ken de mogelijkheden. Maar het verschil is dat je in GA die segmenten aan moet maken terwijl Sitestat zelf alle aanwezige binnenkomstbronnen opzoekt. En als je dan geen binnenkomstbronnen maar een ander dimensie gebruikt die wellicht 10 tot 15 waardes kent krijg je 10 tot 15 kolommen. In GA houdt het na 4 segmenten al op. Sitestat is op dit vlak een stuk flexibeler en kent minder beperkingen.
Dat je niet direct warmloopt is ook wel logisch: het gaat er bij de keus van een pakket niet om wat het kan, maar wat je nodig hebt. Als je huidige pakket voldoet is er sowieso geen reden om over te stappen.
Bedankt voor de toelichting André! Ik blijf Nedstat/Sitestat sowieso in de gaten houden de komende tijd.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!