Creativiteit volgens Herwin van den Berg (Heineken)
‘Ik verwacht een Leeuw’, zegt Heinekens Herwin van den Berg en daarom vliegt hij deze week met zijn reclamebureau naar Cannes. De marketingdirecteur van ’s lands grootste brouwerij deelt zijn ideeën over optimalisatie van creativiteit, wandelende ijskastjes en keihard resultaat met MarketingTribune The Print. Hieronder de highlights.
Over jouwheineken.nl zegt van den Berg: ‘Anno 2009 vinden wij bij Heineken dat de consument echt onderdeel van het merk moet kunnen zijn, geen toeschouwer. Daarvoor is het Holland Heineken House ontwikkeld, maar ook een EK-item als de Heineken TromPet
Over de nieuwe wereld
‘Ten eerste kun je in de nieuwe wereld je merk niet meer 100 procent controleren. Ten tweede moet je de consument dicht op de huid komen. En ten derde wil de consument sturen. Natuurlijk moet je filteren: racisme, porno et cetera mag niet. Maar door zelf met zo’n longneck flesje te spelen, zie je wel wat het merk kan. En voor ons is het ook longtail: via het CMS van de site zie ik hoeveel er vanuit het buitenland geklikt wordt op Jouw Heineken. Op blogs is er veel positieve publiciteit. Weet je, op het web staan ook commercials die ik helemaal niet gemaakt heb. Moet je dan zeggen: ho ho consumenten, dit verbieden we? Nee! We moeten terugkeren naar de oude marketingles: luister naar je consument. Los kritiek op, geef aan wat je gedaan hebt en je wordt zelfs online gehugged. Klinkt gemakkelijk, is moeilijk.’
Over de nieuwe site (eind juli)
‘De nieuwe site gaat ook over crm, database management en nadenken over digitale verkoop. Dat hadden we intern een paar jaar geleden niet voor mogelijk gehouden: bier en tickets verkopen via het net. Hier zijn nieuwe competenties voor nodig en dat verandert de rol van creatieven. Het TBWA dat ik straks nodig heb is niet het TBWA van nu.’
Over Zonneradar.nl
‘Wat in de periode 2000-2005 werd gedaan is nu niet meer aan de orde. Toen waren het merksites. Nu wil men inhoud. 200.000 bezoekers was toen nog leuk, nu wil ik er twee miljoen. Het gaat om searching en content. Daarom vind ik het vreemd dat de SpinAwards te veel op creativiteit focust. Google ziet er grafisch toch ook niet uit? Kijk naar wat wij doen met www.zonneradar.nl voor Wieckse. Dat is een positieve benadering van het slechte weer in Nederland. Technisch waren die radars lastig met zonnepanelen midden in bijvoorbeeld het Vondelpark op het Blauwe Theehuis. Maar nu vindt men het raar dat het er niet eerder was.’
In MarketingTribune 12 het complete interview.
Respect voor deze man, hij begrijpt ’t. Hoor in mijn omgeving veel positieve geluiden over Jouw Heineken.
Knap dat het merk steeds meer mensen activeert. Acties om je lauwe bierblikjes te kunnen omruilen voor koude, wat Grolsch doet, is toch van een heel ander niveau. Als je een keer in de Heineken Music Hall bent gewest krijg je toch een echt een Heineken gevoel. En de walking/walk-in fridge is natuurlijk top. Bavaria leek even de wedstrijd over te nemen, maar Heineken rondde in de tweede helft koelbloedig af.
@michel – helemaal eens met je pluim voor Heineken. Maar ik vind de koelservice van Grolsch ook een ijzersterk concept. Het biedt je als consument een direct toegevoegde waarde, iets waar het nu toch steeds nadrukkelijker om draait.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!