ReclameReview: New York Pizza
De Godfather van New York Pizza bedenkt een promotiestunt die slecht uitpakt…
Credits:
Bureau Selmore
Account: Wencke van Lankveld, Guido van der Meijden, Floor Bongers
Creatie: Diederick Hillenius, Poppe van Pelt
Klant: Philippe Vorst, Bart Jan Wijsman, Martijn Bouman
Producer: Suzanne Huisman
RTV: Patrick Nelemans
Regie: Robert Nylund
Productie: Fat Fred
Geluid: FC Walvisch
Muziek: Gerard et Jerome
Postproductie: HecticElectric
De doelstelling:
Communiceren dat de pizza’s van New York Pizza ‘damn tasty’ en ‘damn cheap’ zijn.
De uitwerking:
Op de werkvloer van een van zijn nevenactiviteiten bedenkt de Godfather van New York Pizza een promotie. Helaas pakt die niet helemaal uit zoals hij gehoopt had.
Het oordeel:
Ik weet niet wat jullie vinden van deze commercial, maar ik vind hem niet geweldig. Over de humor valt natuurlijk te discussiëren, maar dat hou je altijd. Wat ik echter vooral jammer vind is dat de commercial 50 seconden duurt en dat pas in de laatste 6 seconden wordt gezegd hoe lekker en goedkoop de pizza’s van New York Pizza zijn. De echte aanbieding (pepperoni pizza voor 4,99) wordt zelfs in de laatste 2 seconden gestopt. Zou het dan bij deze commercial meer om het corporate imago van New York Pizza gaan dan om de actie die aan de man moet worden gebracht? Verder ben ik van mening dat het niet handig is om je bedrijf neer te zetten als een stel mafiosi die naast pizza’s ook in porno doen, ook al zet je ze nog zo over-the-top neer. Wat vinden jullie?
Ik vind het idee leuk. Het concept goed. Het fundament dus prachtig. Maar de uitwerking sucks. En waar hem dat precies in zit weet ik niet. Dat de boodschap helemaal achterin geplakt zit is niet handig, maar blijft wel hangen. Rest niet en dat is zonde.
De american pizza is een Italiaans importproduct waar de Amerikanen een eigen draai aan hebben gegeven. Het idee om dit uit te vergroten door het thema maffia te nemen vind ik goed gevonden en het idee achter deze commercial is ook best aardig. De opbouw had alleen wel wat vlotter gemogen.
Ben het met je eens dat de actie meer centraal had kunnen staan, maar misschien is het hier slechts in mindere mate om te doen. Op zich denk ik dat de link met porno de belangrijkste doelgroep van NYP niet heel erg zal afschrikken. In een eerdere campagne werd de link met drugs gemaakt.
New York Pizza is een eind gekomen sinds hun eerste (?) campagne – ‘De lekkerste dozen van Nederland’. Fotografie en geluid zijn prima, platheid blijft het centrale thema. Wat op zich ook prima is , maar als je doelgroep ‘Pizza, bier & porno’ is, dan valt er toch wel wat pakkenders te verzinnen dan dit.
FLUT!
Het lijkt er inderdaad op dat het in de uitvoering mis is gegaan. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat dit een heel goed filmpje had kunnen worden.
Moet je dus eigenlijk concluderen dat de regie het heeft verknalt.
Erg jammer.
Persoonlijk vind ik 10 000 keer beter het beeld die Dr Oetker geeft van zijn bedrijf en zijn producten als “casa di mamma” dan deze goedkope reclame.
Niemand gaat deze commercial begrijpen. Veel te complex, moeilijk verhaal, alles verkeerd om verteld. Ik zie wel net als de mensen hierboven dat het erg leuk HAD KUNNEN ZIJN.
Dit is een goed voorbeeld hoe je een goed concept helemaal kan verknallen in de uitvoering.
Gewoon lekker online pizza bestellen!
If my problem was a Death Star, this article is a photon tooerdp.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!