Maak je offline marketingacties online ook vindbaar

28 mei 2009, 05:34

BedrijfsbuffelDe KPN heeft momenteel een actie lopen voor zakelijk bellen en maken op hierbij een grap door het “bedrijfsbuffel” te noemen. Stel dat je alleen “bedrijfsbuffel” hebt onthouden in dit vervolgens in Google zoekt vind je naast een Adwords advertentie geen organisch resultaat van de KPN op de eerste pagina. Als je op bedrijfsbundel zoekt, vind je ze trouwens wel op de eerste plek, echter met pagina zonder navigatie (waarschijnlijk een pop up venster).

Helaas is dit voor veel acties vrij gebruikelijk. De actie loopt op televisie en in de krant maar men heeft nog niet voldoende aan de vindbaarheid in zoekmachines gedacht. Lees hoe het vaak fout gaat en welke stappen je kunt ondernemen om de actie wel succesvol online te begeleiden.

Voorbeelden van marketingcampagnes

Spaarvorm met nieuwe rekenmodule

Een bank introduceert een bijzondere spaarvorm waarmee je flink wat geld kunt (be)sparen. Ze maken een website met een superhandige rekenmodule in flash en begeleiden de actie op televisie en in de krant. Op een gegeven moment komt men erachter dat men niet vindbaar is voor deze nieuwe spaarvorm. De actiepagina is volledig in flash en de nieuwe spaarvorm komt niet in de tekst op de pagina voor.

Boeken voor Moederdag

Het is bijna Moederdag en een kleine online boekenwinkel wil geselecteerde boeken voor Moederdag aanbieden. Ze creëren 3 weken voor Moederdag 2009 een speciale pagina. Helaas is de website nog niet zo bekend en Google vind de pagina pas een dag voor Moederdag. Als Moederdag voorbij is zijn ze teleurgesteld over de resultaten en verwijderen de pagina van hun website.

Gratis Cursus bij Camera

Bij aankoop van een camera van het merk X wordt tijdelijk een fotocursus weg gegeven. Tientallen websites maken een nieuwsbericht of bloggen over deze actie en zo ontstaan links naar de actiepagina. Nadat de actie voorbij is wordt de pagina van de website verwijderd. Alle links naar deze actiepagina lopen nu dood.

In bovenstaande voorbeelden verliep de online actie niet optimaal. Hoe zorg je er nu voor dat een actie wel vanaf de ingangsdatum goed vindbaar is en hoe behoud je achteraf de opgebouwde links?

Hoe maak je deze campagnes vindbaar online?

Hier een stappenplan:

Voor de actie:

  • Zet je actiepagina enkele weken voor de actie live gaat online.
  • Zorg ervoor dat je actie pagina indexeerbaar is voor zoekmachines.
  • Gebruik de keywords waarop je actie vindbaar moet zijn

Bij live gang actie:

  • Zet in je persbericht een link naar de actie-url.
  • Zet alle details van de actie op de site (voor zover dit nog niet mogelijk was).

Direct na de actie:

  • Laat de pagina nog enkele weken staan.
  • Pas de tekst aan en vertel wie gewonnen heeft/ dat de actie voorbij is.

Enkele weken na de actie

  • Behoud de url / pagina met aangepaste tekst, zeker bij een terugkerende actie als kerst of Moederdag óf:
  • Verwijs door (301 redirect) naar een relevante alternatieve pagina zoals de bijbehorende product/categorie pagina of algemene actiepagina.

Dit stappenplan zal niet altijd 100% gevolgd kunnen worden. Vergeet in elk geval bij je volgende actie de website niet. Optimaliseer de actie pagina en gooi na afloop geen opgebouwde linkwaarde weg. Tip: Controleer voor je vorige acties of er nog links naar deze url’s verwijzen.

Lees ook de gerelateerde posts over acties en vindbaarheid op searchengineland en seomoz.

Dit artikel is geschreven door collega Michiel Ouwerkerk, SEO consultant bij Traffic4u.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

7 Reacties

    mmhrtn

    Een marketeer die dit niet weet komt vast iedere dag op een fiets met houten wielen naar zijn werk. Het verbaast mij dat het bij veel acties een lacking aspect is.


    28 mei 2009 om 08:10
    Barrie de Vries

    *begint een webshop voor fietsen met houten wielen* 😉


    28 mei 2009 om 09:01
    koningwoning

    Goeie tips, slechte intro…. de pagina is weldegelijk vindbaar via search, alleen niet via SEO, daar waar jij verantwoordelijk voor bent.

    Toegegeven… het is veel beter om via allebei zichtbaar te zijn, maar toch…


    28 mei 2009 om 09:22
    Annelies Verhelst

    @koningwoning, dat staat er toch ook? “naast een Adwords advertentie geen organisch resultaat”. En KPN zal dan wel geen klant van T4u zijn anders waren ze er vast vindbaar op geweest 😉


    28 mei 2009 om 11:11
    Wim Platje

    @koningwoning…

    Als we dan toch gaan miepen: “de pagina is weldegelijk (twee woorden overigens, red.) vindbaar via search, alleen niet via SEO…”

    Een pagina is niet vindbaar via SEO, maar door SEO of via OS (of SERPS).

    On topic: Wat ik ook altijd frappant vond in dit opzicht (hoewel dat nu niet meer op gaat), is het feit dat Centraal Beheer destijds niet (goed) geïndexeerd was op de zoekterm ‘Apeldoorn’. Dat gebruikte ik vaak als voorbeeld van een ‘foutje’. 🙂


    28 mei 2009 om 12:33
    Michiel Ouwerkerk

    Nog een kleine aanvulling: Voor je offline activiteiten kan je een vanity URL gebruiken (bijv. http://www.domein.nl/actie) die weer met een 301 doorverwijst naar je daadwerkelijke actiepagina. Deze korte vanity URL kan je makkelijk communiceren, door de redirect te taggen kan je ook het resultaat van je offline activiteiten beter meten.


    28 mei 2009 om 12:53
    Maurice

    Michiel, die kleine aanvulling is wel een heel belangrijk aspect om je offline campagne goed te kunnen meten en zorgt meestal voor makkelijkere communicatie omdat de url niet onnodig lang is.

    Beetje jammer dus dat je niet direct in het artikel hebt vermeld, zeker gezien de titel van het artikel..

    Voor de rest is het wel duidelijk uitgelegd 😉


    29 mei 2009 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!