Maak je offline marketingacties online ook vindbaar

Maak je offline marketingacties online ook vindbaar

BedrijfsbuffelDe KPN heeft momenteel een actie lopen voor zakelijk bellen en maken op hierbij een grap door het “bedrijfsbuffel” te noemen. Stel dat je alleen “bedrijfsbuffel” hebt onthouden in dit vervolgens in Google zoekt vind je naast een Adwords advertentie geen organisch resultaat van de KPN op de eerste pagina. Als je op bedrijfsbundel zoekt, vind je ze trouwens wel op de eerste plek, echter met pagina zonder navigatie (waarschijnlijk een pop up venster).

Helaas is dit voor veel acties vrij gebruikelijk. De actie loopt op televisie en in de krant maar men heeft nog niet voldoende aan de vindbaarheid in zoekmachines gedacht. Lees hoe het vaak fout gaat en welke stappen je kunt ondernemen om de actie wel succesvol online te begeleiden.

Voorbeelden van marketingcampagnes

Spaarvorm met nieuwe rekenmodule
Een bank introduceert een bijzondere spaarvorm waarmee je flink wat geld kunt (be)sparen. Ze maken een website met een superhandige rekenmodule in flash en begeleiden de actie op televisie en in de krant. Op een gegeven moment komt men erachter dat men niet vindbaar is voor deze nieuwe spaarvorm. De actiepagina is volledig in flash en de nieuwe spaarvorm komt niet in de tekst op de pagina voor.

Boeken voor Moederdag
Het is bijna Moederdag en een kleine online boekenwinkel wil geselecteerde boeken voor Moederdag aanbieden. Ze creëren 3 weken voor Moederdag 2009 een speciale pagina. Helaas is de website nog niet zo bekend en Google vind de pagina pas een dag voor Moederdag. Als Moederdag voorbij is zijn ze teleurgesteld over de resultaten en verwijderen de pagina van hun website.

Gratis Cursus bij Camera
Bij aankoop van een camera van het merk X wordt tijdelijk een fotocursus weg gegeven. Tientallen websites maken een nieuwsbericht of bloggen over deze actie en zo ontstaan links naar de actiepagina. Nadat de actie voorbij is wordt de pagina van de website verwijderd. Alle links naar deze actiepagina lopen nu dood.

In bovenstaande voorbeelden verliep de online actie niet optimaal. Hoe zorg je er nu voor dat een actie wel vanaf de ingangsdatum goed vindbaar is en hoe behoud je achteraf de opgebouwde links?

Hoe maak je deze campagnes vindbaar online?

Hier een stappenplan:

Voor de actie:

  • Zet je actiepagina enkele weken voor de actie live gaat online.
  • Zorg ervoor dat je actie pagina indexeerbaar is voor zoekmachines.
  • Gebruik de keywords waarop je actie vindbaar moet zijn

Bij live gang actie:

  • Zet in je persbericht een link naar de actie-url.
  • Zet alle details van de actie op de site (voor zover dit nog niet mogelijk was).

Direct na de actie:

  • Laat de pagina nog enkele weken staan.
  • Pas de tekst aan en vertel wie gewonnen heeft/ dat de actie voorbij is.

Enkele weken na de actie

  • Behoud de url / pagina met aangepaste tekst, zeker bij een terugkerende actie als kerst of Moederdag óf:
  • Verwijs door (301 redirect) naar een relevante alternatieve pagina zoals de bijbehorende product/categorie pagina of algemene actiepagina. 

Dit stappenplan zal niet altijd 100% gevolgd kunnen worden. Vergeet in elk geval bij je volgende actie de website niet. Optimaliseer de actie pagina en gooi na afloop geen opgebouwde linkwaarde weg. Tip: Controleer voor je vorige acties of er nog links naar deze url’s verwijzen.

Lees ook de gerelateerde posts over acties en vindbaarheid op searchengineland en seomoz

Dit artikel is geschreven door collega Michiel Ouwerkerk, SEO consultant bij Traffic4u.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Een marketeer die dit niet weet komt vast iedere dag op een fiets met houten wielen naar zijn werk. Het verbaast mij dat het bij veel acties een lacking aspect is.

    geplaatst op
  • *begint een webshop voor fietsen met houten wielen* ;)

    geplaatst op
  • Goeie tips, slechte intro.... de pagina is weldegelijk vindbaar via search, alleen niet via SEO, daar waar jij verantwoordelijk voor bent.
    Toegegeven... het is veel beter om via allebei zichtbaar te zijn, maar toch...

    geplaatst op
  • @koningwoning, dat staat er toch ook? "naast een Adwords advertentie geen organisch resultaat". En KPN zal dan wel geen klant van T4u zijn anders waren ze er vast vindbaar op geweest ;-)

    geplaatst op
  • @koningwoning...
    Als we dan toch gaan miepen: "de pagina is weldegelijk (twee woorden overigens, red.) vindbaar via search, alleen niet via SEO..."
    Een pagina is niet vindbaar via SEO, maar door SEO of via OS (of SERPS).

    On topic: Wat ik ook altijd frappant vond in dit opzicht (hoewel dat nu niet meer op gaat), is het feit dat Centraal Beheer destijds niet (goed) geïndexeerd was op de zoekterm 'Apeldoorn'. Dat gebruikte ik vaak als voorbeeld van een 'foutje'. :)

    geplaatst op
  • Nog een kleine aanvulling: Voor je offline activiteiten kan je een vanity URL gebruiken (bijv. http://www.domein.nl/actie) die weer met een 301 doorverwijst naar je daadwerkelijke actiepagina. Deze korte vanity URL kan je makkelijk communiceren, door de redirect te taggen kan je ook het resultaat van je offline activiteiten beter meten.

    geplaatst op
  • Michiel, die kleine aanvulling is wel een heel belangrijk aspect om je offline campagne goed te kunnen meten en zorgt meestal voor makkelijkere communicatie omdat de url niet onnodig lang is.

    Beetje jammer dus dat je niet direct in het artikel hebt vermeld, zeker gezien de titel van het artikel..
    Voor de rest is het wel duidelijk uitgelegd ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.