Tradedoubler omzet daalt, marge omhoog

6 mei 2009, 12:17

Vandaag heeft Tradedoubler haar cijfers over het eerste kwartaal van 2009 gepresenteerd. Hierin werd duidelijk dat de vraag naar performance based marketing gegroeid is. Vooral de omzet in affiliate marketing (td Affiliate) is gestegen, met uitzondering van de affiliate marketing in de UK. De totale omzet en specifiek de omzet van td Campaigns en td Search is gedaald.

De totale omzet van het Scandinavische concern is gedaald van 987 miljoen Zweedse kronen (zo’n 91 miljoen euro) naar 844 miljoen SEK (79 miljoen euro), een daling van 15%. De marge was wel gestegen van 22,3% naar 24%, in absolute zin is dit echter wel een daling van 38 miljoen naar krap 20 miljoen Zweedse kronen. De margeverbetering werd onder andere gerealiseerd door kostenreducties zoals het laten afvloeien van personeel. In het afgelopen kwartaal zijn er 35 mensen minder gaan werken bij Tradedoubler. Het komende jaar staat ook nog in het teken van kostenreducties (nog zo’n 45 mensen zullen Tradedoubler verlaten) en meer diensten proberen te verkopen aan bestaande klanten. Verder zal worden geprobeerd meer te halen uit de IMW Group, de zoekmachine marketing tak die Tradedoubler in 2007 heeft overgenomen.

CEO Orjan Frid van Tradedoubler over het eerste kwartaal: “In terms of sales, 2009 began well and the transaction-based business developed strong. Despite weak economic conditions, we retained or exceeded our sales targets in virtually all markets except the UK. In the UK, the trend was weaker than expected, but we retained and strengthened our market position, although total market volume declined. I have respect for the challenges in the prevailing recession, and the strategic priorities for 2009 are retained: ensuring continued cost-efficiency, leveraging the potential in the acquisition of the IMW Group and establishing a more solutions-oriented sales model in the market”.

Klik hier voor het kwartaalverslag (PDF).

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief