TwtAd: Geld verdienen met je tweets

5 mei 2009, 10:12

{title}Waar het bij de opkomst en groei van het aantal bloggers en websites mogelijk werd met Adsense en andere advertentievormen opeens voor iedereen mogelijk werd een klein zakcentje te verdienen, is er nu Twitter groter groeit een vergelijkbaar soort initiatief: Microadverteren via Twitter.

Dit kan via twtAd, een site waar je je kunt registreren om via advertenties/links reclame kan maken voor adverteerders onder je followers op CPC- basis. Laten we dus maar eens een nader kijkje nemen of twtAd werkelijk een handige tool is voor tweeps om een extra centje te verdienen. Hollen niet al je followers direct hard weg als ze hier lucht van krijgen?

Terms en privacy

Allereerst eens zien waar we aan beginnen, met het doornemen van de Terms en Privacy. In de terms vielen een paar dingen op:

“You also understand and agree that the service may include certain communications from twtAd, such as service announcements, administrative messages and the twtAd Newsletter, and that these communications are considered part of twtAd membership and you will not be able to opt out of receiving them.”

Je hebt dus geen keuze of je de verschillende boodschappen van twtAd wilt ontvangen.

“There must be at least five valid posts between any two ads, from twtAd or any other advertisers. You will not post the same ad more than once in a 3-day time period.”

Je moet dus wel vooral gewoon blijven posten, met maximaal om de 5 tweets een commerciële boodschap en ook niet constant dezelfde reclame. Kennelijk hebben ze bij twtAd wél enig benul van hoe spam werkt…

“You can only post ads to a real, valid account using the Post Ad function within twtAd. You will not copy or alter the ads in any way, and will not post any ads from twtAd in any other place on the Internet and will not transmit any ads from twtAd by any other means, including, but not limited to, email and IM. (d) You will not click on an ad you post, will not use a script, bot or any other automated means to post or send ads or generate clicks for ads, and will not encourage, mislead, ask, trick or induce in any other manner, your followers or any other users to click on ads you post.”

Je moet een ‘echte’ account bezitten en de reclamelinks mogen alleen geplaatst worden in je tweets en ze mogen niet aangepast worden. Ook mag je niet misleiden of aanzetten tot klikken op de links.

“twtAd does not claim ownership of Content you submit or make available for inclusion on the Service. However, with respect to Content you submit or make available for inclusion on publicly accessible areas of the Service, you grant twtAd the following world-wide, royalty free and non-exclusive license(s), as applicable:

With respect to Content you submit or make available for inclusion on publicly accessible areas of twtAd, the license to use, distribute, reproduce, modify, adapt, publicly perform and publicly display such Content on the Service solely for the purposes of providing and promoting the specific Service which such Content was submitted or made available. This license exists only for as long as you elect to continue to include such Content on the Service and will terminate at the time you remove or twtAd removes such Content from the Service”.

Je blijft dus wel eigenaar van ‘je eigen’ tweets met reclame, maar twtAd houdt het recht om ‘jouw tweets’ zelf te gebruiken voor hun eigen dienst en promotie.

In de privacy uitleg staat verder dat er behalve je emailadres en Twittergegevens verder geen informatie over je opgeslagen wordt en de geleverde informatie wordt enkel voor twtAd gebruikt en niet zonder toestemming voor 3e partijen.

TwtAd: De test

Na uiteindelijk dit alles doorgespit te hebben, werd het tijd om zelf aan de gang te gaan en twtAd eens te testen. Eerst natuurlijk even akkoord geven aan bovengenoemde zaken bij de inschrijving (en nog een bevestiging per mail en auto-tweet van hen op je account) komen we uiteindelijk in het gebruikersscherm en verschillende opties, zoals het laatste twtAd-nieuws, accountsettings, klikoverzicht en de verschillende advertenties. Voor de commerciële boodschappen kun je kiezen uit een grote lijst die geordend is op CPC, waarbij sommige advertenties regiogebonden zijn. De gemiddelde CPC ligt tussen de 0,1 en 0,02 dollar, niet bijzonder hoog dus. Daarnaast zijn de meeste advertenties verre van aantrekkelijk voor je followers, in de categorie ‘voor 1 dollar 150 kansen op 1 miljoen followers’ en ‘secret sales boosts’.

{title}

(klik op afbeelding voor vergroting)

Om de proef op de som te nemen, heb ik eerst mijn followers vriendelijk gewaarschuwd voor het feit dat er iets met advertenties zou kunnen gaan komen en dat men het vooral moest melden als het irritant zou blijken te zijn. Vervolgens heb ik een advertentie gekozen, aangeklikt en werd deze keurig voor mij gewtweet.

Resultaat

Resultaat na 2 uur: 1 click, 3 cent rijker en geen unfollows. Ik had met opzet gekozen voor een relatief onschuldige advertentie, wat niet te storend zou zijn voor mij followers en zo wellicht wat clicks zou kunnen genereren. Maar de advertentie was wel weer in het Engels, in tegenstelling tot mijn ‘normale’ tweets en misschien heb ik niet al te trouwe followers wat betreft doorklikken.

{title}

(klik op afbeelding voor vergroting)

{title}

Hoe dan ook, mijns inziens gaat dit model niet werken. Twitter is gebaseerd op de relatie tussen haar gebruikers en de interessante zaken die zij met elkaar willen delen. Advertenties zullen mijns inziens van slechte invloed zijn op je aantal followers en het percentage dat op je advertentie doorklikt. Stel dat je 1000 followers hebt (I wish), waarvan 5 procent doorklikt (zal in het begin hoger zijn, maar daarna zeker verlagen) verdien je bij een advertentie met 0,05 dollar CPC welgeteld 2,50 dollar. Om je followers niet weg te jagen kun je dit zeker niet vaker dan 1x per dag doen, dus zou je per maand 75 dollar verdienen. Dit bedrag lijkt me niet de moeite waard om waardevolle followers mogelijk voor weg te jagen. Deze followers zijn op een andere manier zeker meer waard dan die paar dollar per maand.

Mocht er in de toekomst een soortgelijk initiatief komen van een adverteerder, waarbij de advertenties specifieker getarget kunnen worden op wat je followers écht interessant vinden, zou een dergelijk micro-adverteermodel wellicht iets serieus kunnen zijn, maar voor nu in ieder geval nog niet.

Met dank aan @mgvandenbroek voor de tip over twtAd (bron: Elskamp.org)

Pieter Bas Elskamp
Online Marketeer bij Blokker

Pieter Bas Elskamp (1981) heeft Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, in 2007 als Campagne Manager begonnen bij Leadfrog, een online marketing bureau gespecialiseerd in online leadgeneratie met kennisdocumenten. Vervolgens de stap gemaakt naar de e-commerce en als online marketeer gewerkt bij selexyz en nu werkzaam bij Blokker. Hij heeft een brede persoonlijke interesse in online marketing ontwikkelingen en een social addict.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Jeroen_L

    0,03 cent voor een klik? of $ 0,03, dus 3 cent?

    Either way: dit gaan we dus echt niet doen he…. reclame in tweets, dat is alsof je in een gesprek elke vijfde zin gilt dat coca cola (of pepsi, of AH eigen merk) zo verdomde lekker is.


    5 mei 2009 om 11:11
    mgvandenbroek

    @Jeroen_L: Haha. Klopt. Maar geloof je ook niet in relevante word of mouth?


    5 mei 2009 om 11:47
    Paul Hottinga

    Dit gaat hem niet worden, zou gelijk gaan unfollowen, juist dit is niet de kracht van twitter.


    5 mei 2009 om 11:52
    Pieter Bas Elskamp

    @Jeroen_L: Was 3 cent, dank en is gewijzigd (sorry Matthijs 😉

    Was het trouwens maar reclame over cola of iets makkelijk, maar het is vooral ‘spam-achtige’ soort reclame die van (nog) minder toegevoegde waarde is. Ik deel je mening dus dat ik niet denk dat dit huidige model jou of je followers nu echt blij gaat maken inderdaad…


    5 mei 2009 om 11:54
    Raimo

    Interessante ontwikkeling.. Is wel een spannend terrein hoor..


    5 mei 2009 om 13:09
    Roy Huiskes

    @matthijs, voor relevante WoM wil ik toch zeker niet per klik worden afgerekend… verder zegt de naam ook genoeg. Frickin twat.


    5 mei 2009 om 15:35
    paul van oosterhout

    helemaal eens met Roy. Een keer doen en je followers zijn weg denk ik dan…


    5 mei 2009 om 15:52
    Marco

    als iedereen dit gaat doen, heb je dus alleen maar ads als tweets, nou dan ben ik weg, krijg al genoeg rommel in mn mailbox (ondanks spamfilters)


    5 mei 2009 om 16:06
    Erwin Sigterman

    Hoe krijg je twitter dood?

    …door ads!


    5 mei 2009 om 16:55
    Pieter Bas Elskamp

    Een dag verder sinds de test-tweet en de balans is inmiddels: 7 clicks en 21 cent (waarschijnlijk vooral te danken aan deze post)

    Volgens mij is het wel duidelijk dat deze optie dus door tweeps niet geaccepteerd wordt. Ik ben inmiddels nog een variant van twitter advertising tegengekomen en ga deze ook eens nader onderzoeken… Mocht dit nieuwe inzichten opleveren zal dat hier natuurlijk melden!


    5 mei 2009 om 16:55
    jeroenmirck

    Pieter Bas: Interessant dat je dit bent gaan testen. Ik geloof zeker in deals waarbij jij als sociale netwerker een advertentiedeal op CPC-basis kunt sluiten, maar dan in de marge van je profiel, niet als vervanger van de communicatie zelf. Dat is inderdaad te vergelijken met betaalde ‘buzzers’, maar die vind ik verdomde irritant: flikker op met je lyrische gezeik over dat nieuwe kutdrankje van Unilever! TwtAd werkt al helemaal niet in Nederland als het gros van het aanbod bestaat uit Amerikaanse advertenties. IK zag zo gauw alleen YouHosting als Nederlandse partij. Maar dan nog: het gaat ten koste van je netwerk, en daar lijkt het me bij Twitter toch echt om te doen. Dat is je indirecte kapitaal.


    5 mei 2009 om 19:57
    Daan van Rossum

    Wellicht dat het meer iets zou zijn als aparte dienst. Niet als persoon deze advertenties tussen je berichten opnemen, maar een dienst in de trant van een programma als Euroclix. Dan kiest degene die het programma followed bewust voor het zien van de ads tussen de normale Twitterberichten door.


    8 mei 2009 om 11:46
    Pieter Bas Elskamp

    @Daan: Dat gebeurt al bij de iPhone app Twitterific en nog vele Twitter tools. Maar daar krijg je als Twitteraar zelf geen geld mee, wat hier wel de zaak is. Daarnaast weet ik niet of de clicktrough op die advertenties hoog zijn of niet…


    11 mei 2009 om 06:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!