Apple wijzigt prijzen iTunes, muziek DRM-vrij

8 april 2009, 05:45

{title}Apple kondigde het al eerder aan, maar sinds gisteren is de prijssegmentatie op muziekwinkel iTunes daadwerkelijk van kracht. Nummers kosten nu niet meer standaard 0,99 dollarcent, maar variëren in prijs. Er zijn nu drie prijzen van kracht: 0,69, 0,99 en 1,29 dollar. Populaire liedjes kosten meer, minder populaire liedjes kosten minder (via: Nu.nl).

Op Engadget (via: Bright) is te lezen dat de Top 100 in de VS nu voor ongeveer een derde bestaat uit liedjes van 1,29 dollar. Toch een prijsverhoging van een keurige dertig procent, de muziekindustrie heeft een klein beetje zijn zin gekregen. In ruil voor prijsverhoging, is nu alle muziek op iTunes DRM-vrij. Aardig is, dat de Amazon.com MP3’s nog steeds allemaal 0,99 dollar kosten. De Telegraaf schreef daar dit artikel over: ‘Amazon houdt zich staande in mp3-markt’. In dat artikel:

Zo blijkt uit onderzoek onder kopers van digitale muziek dat maar liefst 16 procent wel eens muziek downloadt via Amazon. Tegenover de 87 procent die iTunes gebruikt, lijkt dat misschien niet veel, maar Apple’s muziekwinkel bestaat dan ook al bijna zes jaar. Amazon heeft haar marktaandeel in de afgelopen 18 maanden opgebouwd. Ook is het de eerste muziekwinkel die ook op enig niveau concurreert met die van Apple.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!