‘YouTube lijdt half miljard verlies in 2009’

6 april 2009, 04:12

{title}YouTube te gelde maken, dat was in 2008 een belangrijke prioriteit voor Google CEO Eric Schmidt (zie: ‘Zelf advertenties verkopen op YouTube’). Nu is het 2009. Volgens Credit Suisse-analisten Spencer Wang en Kenneth Sena gaat het verlies van YouTube dit jaar uitkomen op 470 miljoen dollar. Dat is bijna een half miljard (via: Webwereld, bron: Multichannel).

De advertentie-inkomsten op YouTube zouden dit jaar ongeveer 20 procent stijgen tot 240 miljoen. Maar de kosten voor bandbreedte, contentlicenties, revenueshares, hardware storage, sales en marketing komen uit op ongeveer 711 miljoen dollar. Wang en Sena schrijven als advies:

“In our view, the issue for YouTube going forward is to increase the percentage of its videos that can be monetized (likely through more deals with content companies) and to drive more advertiser demand through standardization of ad formats and improved ad effectiveness.”

Er wordt dus wel geld verdiend, maar YouTube groeit nog steeds als kool. In 2009, zo berekenden de analisten, zal Google’s videodienst 75 miljard videostreams uitserveren. Dat is een stijging van 38 procent ten opzichte van vorig jaar.

Meer premium content moet de oplossing gaan bieden. User generated content moet naar de achtergrond verschuiven, premium content van de grote muziek-, tv- en filmmaatschappijen moet prominenter aanwezig komen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Chrisvdberge

    “Maar de kosten voor bandbreedte, contentlicenties, revenueshares, hardware storage, sales en marketing komen uit op ongeveer 711 miljard dollar.”

    mag hopen dat dit 711 miljoen is 😉


    6 april 2009 om 04:50
    robvanbeek

    het monetisen van YouTube is altijd al een issue geweest.

    Toen YouTube de video content te gelde wilde maken, bleek dat het niet zomaar is toegestaan om advertising te verkopen rondom andermans content, en daar zit volgens mij ook het probleem.

    De business case blijft moeilijk rond te maken. Ja, er zullen modellen komen waarbij bedrijven bereid zullen zijn om iets te betalen voor hun eigen YouTube kanaal, maar is dat voldoende om het verschil van een half miljard te compenseren?

    Tegelijkertijd betekent betalen voor het gebruik van het YouTube kanaal ook kansen voor andere toetreders in de markt.

    Ik geloof niet dat het standaardiseren van advertnentie formats de oplossing is voor de toekomst. Daar stappen veel ondernemingen nu juist van af.

    Wellicht is de oplossing juist om aan alle content eigenaren te vragen de content rechten met YouTube te delen en in ruil daarvoor mee te profiteren van de advertising die daaromheen verkocht wordt.


    6 april 2009 om 05:44
    Gerben

    @Rob,

    Het verbaast mij al langer dat YouTube geen shared revenue modellen hanteert, JA toon advertenties rond mijn video en geef mij daarvan 25% van die omzet?

    Met een eigen google adsense code moet dit toch te doen zijn? Het komt dan allemaal uit hetzelfde potje mijn inziens?


    6 april 2009 om 06:28
    Langace

    De CTR’s zijn op dit moment nog best ok maar dit zal binnen een jaar ook dalen (zoals we gezien hebben met banners de afgelopen jaren). Dat zal wel opgevangen worden door meer bezoekers maar ik zie ook voor 2010 nog rode cijfers.

    Misschien een paid youtube starten met echte content?


    7 april 2009 om 03:37
    Bartel

    @ Gerben

    Er bestaat zoiets als het “YouTube Partner Ad revenue”.

    Maar staat in beginsel alleen maar open voor die content creators die een substantiële hoeveelheid eigen content en channel subscribers weten te realiseren.


    7 april 2009 om 06:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief