Google nummer 1 in zoektocht naar banen
In december kwam er vanuit de AMC academie (Intelligence group) een bericht uit dat Google de nummer vijf zou in oriëntatiebron in de zoektocht naar een baan. Het is daarmee een grote stijger, maar al meteen werd binnen kringen die veel met online recruitment deden dit onderzoek betwist. Want Google doet ruim 8 miljoen zoekopdrachten per maand op het gebied van vacatures. Met een relatief beperkt aantal werkzoekenden komen de cijfers gewoon niet uit als ze met die hoeveelheid zoekopdrachten slechts 5e staan. Wat speurwerk bewijst dat het onderzoek inderdaad niet klopt, want Google is niet de nummer vijf, Google is de nummer één als het gaat om het aantal baan gerichte zoekopdrachten in Nederland.
Het eerste probleem met het onderzoek is dat men appels met peren vergelijkt. In deze lijstjes zie je vaak dat kranten en vacaturebanken worden afgezet tegen Google. Maar Google is één bedrijf, één site en vacaturebanken, daar hebben we er ruim 400 van in Nederland. Dan kan je zoekmachines vergelijken met vacaturebanken, maar aangezien Google 95% (of meer) van de Nederlandse markt in handen heeft ben je dan nog steeds een beetje scheef bezig. Immers, als adverteerder (recruiter in dit geval) wil je weten waar je moet adverteren of aanwezig moet zijn om deze te vinden. Het is dus veel nuttiger om individuele sites met elkaar te vergelijken.
Om appels met appels te vergelijken kunnen we Google volgens mij het beste afzetten tegen Monsterboard. Hierbij maken we de assumptie dat Monsterboard de grootste is in Nederland van de vacaturebanken. Hoewel Nationale Vacaturebank dit zal betwisten ontlopen ze elkaar niet veel. De cijfers van Monsterboard en de cijfers van Nationale Vacaturebank laten zien dat NVB iets groter is in bezoek, maar dat er op Monsterboard meer vacatures bekeken worden (let op, dit is gecorrigeerd voor het feit dat NVB cijfers per kwartaal geeft en Monster per maand).
De reden dat we hier kiezen voor Monsterboard in plaats van NVB is omdat Monsterboard het aantal zoekopdrachten op de website vermeld. En dat aantal is 7.586.720 in februari van dit jaar. Google (heb ik in juni/juli van afgelopen jaar al berekend) doet ruim 8 miljoen zoekopdrachten per maand. Google Insights geeft aan dat het woord vacatures in februari van dit jaar een hoger indexcijfer heeft dan medio vorig jaar. Minder dan die 8 miljoen is het dus in ieder geval niet en met 8 miljoen zoekopdrachten is het dus al groter dan de grootste vacaturebank.
In andere woorden: Google is de belangrijkste plek waar werkzoekende beginnen met de zoektocht naar een baan.
Waarom het onderzoek zo ver er naast zit om Google zelfs op de vijfde plek te zetten? Dat heeft met de onderzoeksmethodiek te maken. Als je vraagt wat mensen denken te gaan doen meet je heel iets anders dan wanneer je daadwerkelijk gedrag meet. Als je vraagt aan iemand wat hij als hij thuis komt doet zal hij waarschijnlijk antwoorden: TV aanzetten of post openen of koken. De deur openmaken en het licht aandoen zit daar niet tussen. Maar dat doen we dus wel. Google is voor gebruikers zo natuurlijk en gewoon geworden als het licht aandoen dat we niet eens meer vermelden dat we het gebruiken. Het prettige aan online media is echter dat we het precies kunnen meten en niet meer uit hoeven te gaan van intenties, maar van daadwerkelijk gedrag, dat dus meetbaar geworden is.
@ Bas: ik ben het niet helemaal met je eens: mensen tikken in Google “vacature” in om een site te vinden waar ze vacatures kunnen bekijken. Ze verwachten niet dat de zoekopdracht “vacature”ze meteen een passende vacature oplevert! De 5e plek van Google lijkt me dan wel terecht, want er zijn natuurlijk wel mensen die op Google wel gericht zoeken naar een passende ban, maar pas na 4 andere media blijkbaar….
@Merv: één opmerking en één vraag.
De opmerking: dit is natuurlijk niet enkel gebaseerd op één woord: vacature. Die 8 miljoen hits zijn ook heel gericht zoals vacature bouw of vacature accountmanager den haag. Er zitten zo een paar duizend zoektermen in.
Mijn vraag: welk onderzoek heb je waar het uit blijkt dat mensen dat verwachten? Dat men niet de meest passende vacature verwacht vanuit Google. De onderzoeken die ik namelijk zie (maar die zijn niet Nederlands) geven namelijk (indirect) aan dat dat wel het geval is. Men verfijnd de zoekopdrachten enkele keren om meteen naar de juiste vacature te gaan blijkt uit b.v. Engels onderzoek.
Overigens blijft in mijn optiek staan dat in zo’n geval Google nog steeds het startpunt is van het zoeken naar een vacature.
@Bas: daar heb ik geen onderzoeksgegevens van, behalve dat ik zie wat er om me heen door mensen gedaan wordt…. En ik heb het dan over mensen die alleen heel generiek zoeken op het woord vacature, baan of werk…. Er zijn ook genoeg mensen die Google als webbrowser gebruiken en in de zoekbox het complete www-adres tikken…Die weten dus al naar welke site ze gaan en gebruiken toch Google…..
@Merv: dat klopt, die mensen ken ik ook, die de adresbalk en de google zoekbox door elkaar halen.
De vraag is: verwacht men dit, of is dit gebrek aan kennis. Ik denk dat men niet weet dat je kan verfijnen met Google. Heel veel gebruikers denken dat extra woorden ‘of’ termen zijn niet ‘en’ termen merk ik in trainingen.
Wel zie ik dat steeds meer mensen meer woorden gebruiken (nog steeds beperkt, maar het groeit) en dat op vacature gebied steeds meer mensen pas bij de 3e of 4e verfijning gaan klikken.
De belangrijkste vraag blijft ook in hoeverre je zo uit de zoekvolumes van de keyword tool een dergelijke vergelijking kan maken. Ik ben al even op zoek naar de vraag of het volume van bijvoorbeeld “vacature accountmanager” in het zoekvolume van “vacature” zit of niet. Woordvolgorde wordt binnen de keyword tool ook al op 1 hoop gegooid.
De meningen van SEO/SEA experts zijn hierover nogal verdeeld. Je berekening zou kunnen kloppen, maar de aantallen kunnen ook mijlenver uiteen liggen. Een beetje te onzeker om te zeggen dat Google daarmee monsterboard voorbij streeft. Ik wil het graag geloven en denk dat het zo is, maar goede cijfers voor een dergelijke vergelijking zijn er niet.
Je zegt:
Google (heb ik in juni/juli van afgelopen jaar al berekend) doet ruim 8 miljoen zoekopdrachten per maand. Google Insights geeft aan dat het woord vacatures in februari van dit jaar een hoger indexcijfer heeft dan medio vorig jaar. Minder dan die 8 miljoen is het dus in ieder geval niet en met 8 miljoen zoekopdrachten is het dus al groter dan de grootste vacaturebank.
In andere woorden: Google is de belangrijkste plek waar werkzoekende beginnen met de zoektocht naar een baan.->>
Dat ze daar beginnen: helemaal mee eens…bijna iedereen begint altijd met browsen bij google…
Je weet echter helemaal niet in welk deel van het beslissingsmodel zitten bij het zoeken naar een baan. Weet jij of ze wellicht in google. Wat mij veel interessanter lijkt is om een trefwoorden vergelijking te doen tussen jobboardzoekers en google zoekers. En daar dan een trend in ontdekken.
Uit mijn tijd bij staffplanning weet ik dat mensen veel zoeken in Google maar helemaal niet op algemene zoektermen. Ze gingen juist in de loop van de tijd specifieker. Wellicht zo specifiek als op een jobboard?
is google nog wel steeds dus een startpunt?
excuses er ging iets mis met een enter….
Ik wou de zin: weet jij of ze wellicht google eruithalen en aan het eind: Wellicht is google wel gewoon een conversiepunt….
@Paul: ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen. Je stukje is meerledig uit te leggen. Wat bedoel je precies?
Zelf denk ik dat Google zowel een startpunt is voor velen (die vervolgens via de boards naar sites gaan), maar ook steeds meer direct gebruikt wordt (dat Hyped artikel geeft ook aan dat er wel een grote stijging is in aantal woorden in een zoekterm en Luke McKend gaf ook aan dat de meeste clicks in de UK op 3 of meer woordcombinatie zoektermen lagen).
ik bedoel uit tezeggen dat ik uit mijn meetervaringen weet dat meer mensen niet alleen naar vacatures gaan zoeken maar het ook als enige bron gebruiken voor het zoeken naar werk.
@Paul: ah, ok, helder en helemaal mee eens 🙂
STOP!
@bas…@bas…@merv…waarom bellen jullie elkaar niet gewoon
gaat veel sneller en je kunt veel meer – van alles wat jullie zo goed weten – kwijt
dat tentoonspreiden van al die ‘gewichtige kennis’….
puur exhibitionisme!
merlijn goldwasser, heerlen
@Merlijn: ik zou zeggen, skip de reacties als je ze niet interessant vindt; ik vind het absoluut interessant om deze aanvullende reacties er wel bij te lezen!
@ merlijn: of koop gewoon een krant of zet de tv aan. Daar kun je niet op reageren. Vraag mij serieus af wat je dan verwacht op een website over interactieve marketing.
Overigens wil ik er nog inhoudelijk wel aan toevoegen dat bij mijn persoonlijke website de meest ingetypte zoekwoorden gewoon de volledige url of de naam van de site (zonder www en .nl) zijn. Dit sluit in mijn ogen aan bij de ontwikkeling dat veel personen google steeds meer als een veredelde browser gebruiken. Het zoeken op generieke woorden, zoals “vacature’, “nieuwe baan” of een functietitel geeft dan ook vaak resultaten op meer specifiekere sites. Met andere woorden, Google wordt puur gebruikt als middel om iets te vinden op een andere site en niet als tool om direct een nieuwe job te vinden.
@Floor: ga je nu niet te kort door de bocht? Ik bedoel, ik zie ook dat ik het meest gevonden wordt door mijn naam (in alle vormen met alle spelvouten). Dat heeft te maken met personal branding van mijn kant denk ik.
Maar als er nog steeds meer dan 8 miljoen zoekopdrachten zijn die vacature gerelateerd zijn, kan je dat toch niet afdoen als ‘niet direct een nieuwe job te vinden’? Vergeet niet, elk mens is anders, elke site wordt anders gevonden en iedereen reageert anders. Ik weet dat er mensen zijn die niet meer weten dat ilse.nl bestaat als zoekmachine, maar dat wil niet zeggen dat daar niet nog steeds miljoenen zoekopdrachten op plaats vinden.
Ik zie het ook.
Nieuwe website is nog maar net een paar dagen in de lucht en de eerste bezoekers vinden je al via Google.
Ben benieuwd wat de aanval van Yahoo/Microsoft te weeg gaat brengen….
Groet Jos.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!