Media Embassy lanceert Social Media Monitor

Media Embassy lanceert Social Media Monitor

Media Embassy lanceert Social Media Monitor

Social media is momenteel een veel besproken onderwerp in de media, waarbij er veel over de zakelijke mogelijkheden van de social media wordt gesproken. Maar in hoeverre worden de social media ook daadwerkelijk door de Nederlandse bedrijven ingezet en verwerkt in de bedrijfsstrategie?

Om die inzet te kunnen bepalen, heeft Media Embassy deze week de Social Media Monitor gelanceerd, een onderzoek naar de aanwezigheid van Nederlandse bedrijven op social mediasites. Hierbij wordt gekeken of bekende Nederlandse merken enerzijds officieel aanwezig zijn op social media en zij social media daarmee in de bedrijfsstrategie incorporeren en anderzijds of zij de mogelijkheden van de verscheidene social media benutten. Met dit onderzoek kan inzicht worden verkregen over hoe bedrijven social media als een extensie gebruiken voor hun communicatie met de Nederlandse consument.

De Social Media Monitor is gebaseerd op de lijst top 100 Nederlandse adverteerders (bron: Nielsen Media). Per merk is de aanwezigheid geanalyseerd. Op basis van een aantal variabelen is per social medium een score toegekend. Op basis van deze scores zijn de eindscores bepaald en is de ranglijst opgesteld. De betrokken social media zijn Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Flickr en een eigen weblog. De eerste editie van de Social Media Monitor (pdf) laat zien dat adverteerders het massaal laten afweten. Slechts 14% van de merken is aanwezig op social media. Als we kijken naar de merken die wel aanwezig zijn, dan valt het op dat er veelal geen sprake is van interactie en veel mogelijkheden onbenut blijven.

Interessant initiatief alhoewel ik wel vraagtekens plaats bij de gekozen aanpak. Waarom handmatig zoeken naar inzet van social media en niet de bedrijven vragen wat ze doen op gebied van sociale media. Niet alleen is daarmee de monitor zeer tijdrovend (nu uitgevoerd door student), de kans op missers is groot. Als voorbeeld de Rabobank die volgens de monitor niet aanwezig zou zijn op Hyves en Twitter (naast de vele individuele werknemers die aktief zijn op Twitter), maar dat wel degelijk is. Iemand de lijst al eens goed gevalideerd?


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • wat dacht je van UPC Webcare? Nu komt UPC alleen bij twitter terug, geheel niet in lijn met de inspanningen en resultaten van webcare team in de social media.

    Heb alleen niet gevoel dat eindconclusie heel veel anders zou worden als onderzoek iets anders werd opgezet.

    geplaatst op
  • Verder kun je je afvragen waarom alle aparte Twitter accounts van bijvoorbeeld de 3FM DJs niet meegenomen zijn. Bijna elk programma heeft een eigen account waar tijdens maar ook voor en na de uitzending heel regelmatig op gecommuniceerd wordt. Feitelijk is dat ook "company related" en zou je het mee moeten nemen in de waardering.

    geplaatst op
  • Ik mis van een aantal bedrijven ook de aanwezigheid op bijvoorbeeld Twitter en Hyves. Denk bv aan Unilever dat met bijna al haar merken op Hyves aanwezig is.
    Concept is dus prima, maar executie wat minder.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt
    Mee eens, het is absoluut een tof concept. Ik denk dat als dit wat meer uitgekristalliseerd wordt het een prima aanvulling zal zijn!

    geplaatst op
  • Heel goed initiatief, ik denk dat wij (Buzzcapture) dit proces zeker kunnen vergemakkelijken, maar de vraag is of we de postings/tweets namens (dus niet: over) eruit kunt filteren.

    geplaatst op
  • Ga voor de grap maar eens op Hyves zoeken naar de nummer 1, MTV...

    Bij leden vind je niet de zender.

    De MTV-gerelateerde Hyve (zoeken op 'mtv' binnen bedrijven) met de meeste leden (232 slechts) heeft op de voorpagina in de Widgets nog een niet werkende test staan.

    In de blog staan twee berichten. De oudste van 9 december (vorig jaar? Weet je nooit by Hyves, kan ook 2005 zijn), en de laatste van 4 februari (jaar?). Beide bevatten alleen een plaatje, en hebben 0 reakties.

    Dan maar eens op zoek op MTV.nl zelf. Er is niets over Hyves te vinden op de site...

    Dus, ondernemers van Nederland, als je gemakkelijk op de eerste plaats in zo'n belangwekkend onderzoek wilt komen te staan, maak dan een Hyves profieltje aan en werk die eens per kwartaal bij!

    /sarcasme

    geplaatst op
  • Deze aanpak vertelt maar de helft van de impact. Wat ik echt mis, zijn alle specfiek getargette initiatieven. Deze aanpak is weliswaar een begin, en eindelijk iets wat inzoomt op de Nederlandse situatie. Maar het blijft een verzameling der verzamelbakken. Wat mij betreft: een mooi begin, maar er is nog een hoop werk te doen.

    geplaatst op
  • @all: Bedankt voor de feedback! Dit kan de volgende editie weer zeker naar een hoger niveau brengen.

    Wat betreft de opmerking in het artikel “Waarom handmatig zoeken naar inzet van social media en niet de bedrijven vragen wat ze doen”. Met de start van het onderzoek is dat in een soort trial geprobeerd. We hebben contact proberen op te nemen met ongeveer 10 bedrijven, waarvan we van ongeveer 1/3 een antwoord kregen, van 1/3 geen gehoor en van 1/3 het antwoord dat zij ons hier niet bij kunnen helpen. Helaas werkt die aanpak dus niet helemaal. Het kost op deze manier inderdaad veel tijd, maar anderszijds bekijken we de zaak nu natuurlijk wel uit de ‘consumer point of view’.

    Wij hebben de Rabobank hyve nogmaals bekeken, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat deze pagina is aangemaakt door de Rabobank. Op de hyve staan in de omschrijving namelijk links naar andere, compleet irrelevante publieke Hyves, die de beheerder ook beheert. Daarnaast is er inderdaad een Rabowielrennen Twitter, maar dit is geen twitter-account van de Rabobank zelf, maar een initiatief ervan. In deze editie hebben alleen accounts van de bedrijven zelf meegenomen.

    @ Erik van Roekel:
    Ik heb nog even gekeken naar de UPC webcare, maar ik kon die niet bij bijvoorbeeld de publieke Hyves vinden. Heb je misschien hier een ander voorbeeld van?

    @ Wouter Kiel:
    Bij het opzetten van dit onderzoek hebben we de keuze gemaakt alleen accounts mee te nemen van de organisaties zelf en niet van de medewerkers apart. Dit is echt een keuze geweest, we hebben dit wel overwogen.

    @ Gijsbregt Brouwer:
    Zou je een voorbeeld van zo’n Unilever pagina kunnen noemen? De publieke Hyves die ik had gevonden, zijn niet door het bedrijf zelf opgezet.

    @ Peter Bonjenoor:
    De publieke hyve van MTV is http://m-t-v.hyves.nl/ met ruim 55.000 leden. Als je bij publieke Hyves zoekt op MTV staat deze bovenaan. We hebben geen persoonlijke profielen op Hyves bekeken en meegenomen, omdat volgens de richtlijnen van Hyves persoonlijke profiel van bedrijven niet zijn toegestaan. We hebben ook geen bedrijfshyves gebruikt in het onderzoek, omdat deze voor de medewerkers en niet de consumenten zijn bedoeld.
    Het klopt dat er op de corporate website van MTV niets over de social media te vinden is, dit is ook een notie in het rapport. Alleen Telfort heeft een link naar de Twitterpagina op de corporate website staan.

    @ Jos Govaart:
    Zou je zo’n specifiek getarget initiatief kunnen noemen? Ik ben erg benieuwd naar wat je precies bedoeld en dat kunnen we dan misschien meenemen naar de volgende editie!


    Dit was de eerste editie, dus uiteraard zijn er nog genoeg punten ter verbetering en de feedback kunnen wij zeker goed gebruiken!

    geplaatst op
  • @Niels - ik heb de standaard zoekfunctie gebruikt, rechtbovenaan de pagina. Daar staat geen 'Publieke Hyves' of zo bij.

    *krijgt een ludieke inval*

    Ik zie nu dat als ik op Hyves zoek in de categorie Hyves (logisch!) ik het inderdaad wel vind.

    Desalniettemin betekent dit dat ik zonder jouw hulp de MTV Hyves niet zomaar had gevonden, zelfs terwijl ik wist dat hij er wel zou moeten zijn. Misschien moet je dat in het vervolg ook mee laten tellen!

    Edit: dit heeft natuurlijk meer te maken met de brakke zoekfunctionaliteit van Hyves zelf, dus negeer bovenstaande maar.

    geplaatst op
  • @niels: goed dat je langs komt en reageert. Misschien een keer hier wat insights delen en feedback/input vragen? Zoals je in de reacties ziet, er is genoeg kennis en animo hier aanwezig.

    Wat betreft UPC we hebben de nodige artikelen in ons archief zitten zoals een interview met Ronald van der Aart, manager public relations bij UPC. Daarnaast is ook Vodafone actief met Webrelations team.

    Door enkel te kijken naar Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Flickr en een eigen weblog, mis je dit soort voorbeelden die m.i. juist aantonen dat deze bedrijven beseffen wat de kracht van social media is.

    geplaatst op
  • @ Erik

    Webcare teams maken veelvuldig gebruik van social media om service te verlenen en inderdaad ken ik de kracht van de webcare teams van UPC en Vodafone. Zeker Vodafone is zeer sterk en goed vertegenwoordigd.

    Helaas hebben we ook niet een al te diepe verdiepingslag kunnen maken specifiek per bedrijf en zou het zeer interessant zijn als UPC en Vodafone hun interne insights zouden kunnen delen.

    geplaatst op
  • @Niels. Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als Erik denk ik. Alleen Hyves, Facebook (en de rest van t rijtje) etc..is vrij beperkt. Waar deze "markt" volgens mij behoefte aan heeft, is aan verse cases. Webcare van UPC en Vodafone zijn nu wel bekend.

    geplaatst op
  • Opvallend veel media in sociale media, dat geeft te denken.......

    geplaatst op
  • Ben trouwens ook wel erg nieuwsgierig wat het beeld zou zijn, wanneer je de "mediapartijen" in deze lijstjes weg zou halen...En dan niet naar het specifieke lijstje, maar vooral naar de ervaringen, insights, mislukkingen en successen van bedrijven.

    geplaatst op
  • Inderdaad relatief veel media in de lijsten. Het toont wel aan dat ook voor een niche als klassieke muziek (Radio 4) sociale media zeer geschikt zijn. Juist, zou ik zeggen. Als je bijvoorbeeld naar Hyves kijkt, zitten daar duizenden mensen die zich associeren met onze zender. Wat mij betrefteen prachtig, extra platform om je publiek te bereiken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.