• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (34): Beter inzicht in bouncerate

Weekoverzicht Webanalisten.nl (34): Beter inzicht in bouncerate

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Optimaliseer van voor naar achter naar voor?
  • Eyetracking op Google’s resultaatpagina’s
  • Conversie optimalisatie in de praktijk (6): Een betere kijk op de bouncerate

Optimaliseer van voor naar achter naar voor?
Jouw online kanaal heeft eindconversiepunten, bijvoorbeeld het daadwerkelijk bevestigen van de aankoop van een boek door een bezoeker. Een belangrijk deel van het verbeteren van de resultaten van het online kanaal zit in het zorgen dat, zoals in dit voorbeeld, het aantal aankopen omhoog gaan. Hiervoor heb je 3 middelen:

  1. Zorgen dat er meer bezoek de verkooptrechter in gaat (bezoek inkopen of pr/word of mouth)
  2. Zorgen dat de verkooptrechter minder lekt (conversie optimalisatie)
  3. Zorgen dat succesvolle kopers meer kopen / blijven kopen en je aanbevelen aan anderen (upsell, loyaliteitsprogramma’s, tell-a-friend etc.)

De quizvraag is natuurlijk waar te beginnen met het beperkt aantal handjes dat de organisatie heeft? Ton Wesseling zegt: begin achteraan! Lees het volledige artikel.

Eyetracking op Google’s resultaatpagina’s
Video’s uit eyetracking onderzoeken vind ik altijd fascinerend om te zien. Ik ben me niet bewust van de snelheid waarmee mijn oog pagina’s leest / scant (misschien ook maar beter). Wel vind ik het soms lastig om de video’s te ‘begrijpen’. Je ziet wel waar mensen kijken en hoe lang ze ergens naar kijken, maar ze worden ook beïnvloed door alle uitingen rond het gebied waarnaar ze kijken. Op het Google Blog las ik een artikel over een eyetracking onderzoek gericht op de resultaatpagina’s van Google en dan met name met de focus op Universal Search. Hierbij werd gekeken wat het effect was op het zoekgedrag van mensen wanneer er afbeeldingen toegevoegd werden tussen de normale tekstuele resultaten. In dit artikel laat ik de uitkomsten zien van het eyetracking onderzoek van Google.

Conversie optimalisatie in de praktijk (6): Een betere kijk op de bouncerate
In een van de voorgaande artikelen over deze optimalisatiecase hebben we een experimentopzet beschreven waarin we besloten te kijken naar de invloed die de indeling van de pagina heeft op de bounce-rate van de website. Dit experiment loopt inmiddels en er zijn een aantal ontwikkelingen die Egan van Doorn in dit artikel met jullie wil delen.

Een betere kijk op de bounce-rate
Het overgrote deel (94%) van de site-bezoekers op gratisadviseurs.nl komt binnen via een zoekmachine en landt direct op een vraag/antwoord pagina. Indien een bezoeker vervolgens langer dan 30 seconden naar deze pagina kijkt dan kunnen we wellicht spreken van een geïnteresseerde bezoeker die misschien zijn/haar vraag ook wel beantwoord ziet en daarmee succesvol is. Door het toevoegen van een script aan de pagina worden deze 1 paginabezoeken van 30 seconden of meer niet meer als een bounce gezien op gratisadviseurs.nl. Dit script ziet er als volgt uit (met dank aan Joost de Valk):

onload=”setTimeout(’pageTracker._trackEvent(\’Still Viewing:\’window.location),30000

Na implementatie van het script daalde de bounce-rate van 68% naar 38%. Deze 38% zijn dan dus bezoekers die slechts 1 pagina hebben bekeken en binnen 30 seconden weer zijn vetrokken. Lees meer over dit experiment en andere uitkomsten in het volledige artikel.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.