De zeven hoofdzonden van SEO

De zeven hoofdzonden van SEO

Veelgemaakte SEO foutenDe zeven hoofdzonden, zoals die worden benoemd door de katholieke kerk, liggen aan de basis van alle andere zonden. Hoogmoed, hebzucht, lust, afgunst, vraatzucht, woede en gemakzucht zijn de zeven grootste zonden die je maar beter niet kunt begaan.

Ook op het gebied van zoekmachine marketing kun je een lijst samenstellen van zeven hoofdzonden. Welke dingen moet je absoluut niet doen als je wilt dat je website goed scoort in de zoekresultaten? Voor iedereen die zich pas sinds kort verdiept in SEO hierbij zeven don’ts op een rijtje.

De eerste hoofdzonde: Je gehele website in Flash

Hoewel zoekmachines steeds beter in staat zijn websites die zijn opgebouwd in Flash te indexeren, is simpele HTML-code nog steeds de beste basis voor je website. HTML is eenvoudiger te spideren en de kans dat je hiermee hoger scoort in de zoekresultaten is dan ook vele malen groter. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

De tweede hoofdzonde: Je blind staren op keywords

Het bepalen van de juiste keywords waarop je als bedrijf of persoon gevonden wilt worden, is uiteraard belangrijk. Maar pas op dat je je niet blind staart op de lijst met keywords die je op een gegeven moment hebt samengesteld. Het is belangrijk deze lijst eens in de zo veel tijd na te lopen en eventueel aan te passen. Daarnaast hebben mensen de neiging zich te veel te richten op brede keywords (lening, tv), waardoor een blinde vlek ontstaat voor longtail keywords (doorlopende lening, philips lcd tv), die uiteindelijk net zo veel – en vaak doelgerichtere - bezoekers kunnen aantrekken. Zoekmachinegebruikers gaan immers steeds gerichter zoeken. Houd daar bij het bepalen van je belangrijkste keywords rekening mee!

De derde hoofdzonde: Je website vergeten bij te houden

Bij het zoekmachinevriendelijk maken van je website voer je vaak in de eerste stadia een hoop veranderingen door. Als de website eenmaal ‘optimaal’ is, verslapt de aandacht vervolgens. Zonde! Door eens in de zo veel tijd je website helemaal te analyseren, bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics, weet je precies wat er goed gaat, en wat minder goed. Zo kun je bijvoorbeeld bijhouden welke keywords goed scoren. Uiteraard is het niet genoeg om je website zo af en toe te analyseren. Op basis van deze analyse moet vervolgens wel actie worden ondernomen!

De vierde hoofdzonde: Overwaarderen van PageRank

SEO valkuilenGoogle’s PageRank biedt houvast als maatstaf van de populariteit van je website op het internet. Maar, het is maar een getal, en bovendien een getal dat niet altijd even up-to-date is. Er zijn veel meer factoren bepalend voor de positie van een website in de zoekresultaten. Als je je te veel richt op het bereiken van een hogere PageRank, kan een hoge ranking wel eens aan je voorbij gaan. (zie ook dit artikel van concullega onetomarket over pagerank)

De vijfde hoofdzonde: Wél investeren in dure advertentiecampagnes en niet in SEO

Veel bedrijven investeren duizenden euro’s in advertentiecampagnes op internet, maar zijn huiverig om grote investeringen te doen in zoekmachine optimalisatie. Waarom? Advertentiecampagnes zorgen misschien voor veel inkomsten op de korte termijn. Eén goede investering in een zoekmachinevriendelijke website kan echter op de lange termijn zeker net zo veel, en misschien wel meer opleveren.

De zesde hoofdzonde: Forgetting the basics

Het is zo simpel: een unieke title en een goede verdeling van de H1-, H2- en H3-tags en je pagina’s schieten omhoog in de zoekresultaten. Waarom zie je dan toch nog zo veel pagina’s met dezelfde title binnen één website? Ontbrekende H1- en H2-tags? Daarnaast is ook je meta-description erg belangrijk. Niet zozeer om hoog te scoren, maar vooral om bezoekers je website binnen te leiden. Veel mensen weten inmiddels wel dat titles, meta-descriptions en headers belangrijk zijn, maar dit ook in de praktijk brengen blijkt soms toch te veel moeite. (zie ook: 14 SEO schrijf tips)

De zevende hoofdzonde: Je oude website niet migreren

SEO website migrerenGoogle hecht veel waarde aan de historie van je website. Als je besluit een compleet nieuwe website te maken en je migreert je oude website niet, dan gooi je je met pijn en moeite opgebouwde historie als het ware zo in de prullenbak. Doodzonde! En met een goed migratieplan ook helemaal niet nodig. Het is als verhuizen: dat doe je toch ook niet zonder een verhuisbericht achter te laten?

Geen garanties, wel een solide basis

Een nummer één positie in de zoekresultaten van Google, Yahoo of een van de kleinere zoekmachines is nooit een garantie. Maar door te voorkomen dat je een of meerdere van bovenstaande hoofdzondes begaat, kun je er wel voor zorgen dat je website hoger scoort in de zoekresultaten.

Deze lijst met hoofdzondes is uiteraard niet volledig. Wat zijn verder volgens jullie nog grote zonden op het gebied van zoekmachinemarketing?

Dit artikel is geschreven door Marieke Heling (Trainer SEO copywriting workshops), Wouter Kiel en Jaap-Jan Frans (beide SEO Consultant) bij Traffic4u.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 34 reacties op dit artikel

  • Je oude website tijdens een restyle niet migreren is één van de grootste missers. Zoekmachine optimalisatie wordt door nogal wat mensen nog steeds gezien als een eenmalige aanpassing. Het blijft een proces om continu mee bezig te blijven.

    geplaatst op
  • ´Een nummer één positie in de zoekresultaten van Google, Yahoo of een van de kleinere zoekmachines is nooit een garantie.´ Voor wat, succes? :-)

    geplaatst op
  • Prima artikel! Door deze "zonden" niet te begaan, heb je inderdaad een goede basis staan voor hogere posities in de natuurlijke zoekresultaten.

    Een beetje flauw, maar ik wil toch graag nog een zonde toevoegen:

    "8e zonde: te opzichtig linken naar je eigen bedrijfswebsite"

    geplaatst op
  • Goed stuk ! Ik heb het gelinkt op mijn site. Voor de "key-words-zonde" is een belangrijke. Een andere website van mij scoort ontzettend slecht op het belangrijkste keyword voor die site, echter de longtail scoort ontzettend goed. Ik ben ervan overtuigd dat als ik moeite ga doen om hoog te scoren voor dat belangrijke keyword, ik juist mijn longtail ga verliezen of verpesten.

    geplaatst op
  • Altijd goed om die don'ts weer eens na te lopen. Ik heb mijn to do-lijstje weer aangevuld. Ik merk dat mijn blog goed is voor de long tail.

    Ik mis nog een beetje de orientatie op de doelgroep. Zorg dat je website uberhaupt iets te bieden heeft voor een doelgroep (over basics gesproken). Hoofdzonde 2, niet teveel focussen op keywords, sluit hier wel bij aan.

    geplaatst op
  • Check gedurende het link builden op zogenaamde "bad neighbour hoods". Dit zijn inbound/outbound links die wellicht ervoor zorgen dat Google je website als onbetrouwbaar beschouwd.

    http://www.bad-neighborhood.com/text-link-tool.htm, hier dus!

    geplaatst op
  • (Hoofd)zonde 2b: alleen aan de slag met SEO. Wanneer je naast SEO een SEA campagne draait, krijg je veel sneller inzicht in de voor jou belangrijke keywords en, minstens zo belangrijk: in de snelste stijgers en dalers in je keywordlijst.

    geplaatst op
  • Geen doodzonde maar er zou wel een straf op moeten staan: controleer je 404 pagina ;) Er staan wellicht oude links naar niet bestaande pagina's die nu op een 404 uitkomen. Wanneer je die links een redirect geeft naar een nieuwe bestemming heb je er weer een link bij. Je zult verstelt staan hoeveel gratis links er bij veel sites op de 404 te halen zijn, controleer het eens bij jezelf.

    geplaatst op
  • @ Tom,
    Inderdaad, maar toch gooien veel mensen een hoop opgebouwde linkpopulariteit weg bij site migraties. Zonde, want zo moeilijk is het niet meestal.

    @ Karel,
    Euh.. Dat ook ;-) Maar die zin is geloof ik meer bedoeld om aan te geven dat al deze tips niet per se leidden tot nummer 1 posities. (al zullen ze wel helpen)

    @ Eduard,
    Waarom is het flauw dat ik naar Traffic4u link? We geven gratis kennis weg en steken daar tijd en moeite in. Dan mag ik toch wel een linkje opnemen naar onze website?

    Bovendien geeft die link een stukje achtergrond bij de schrijvers (ik check altijd de link van iemand bij een blog, dat zegt namelijk veel over iemands achtergrond en dus over hoe serieus ik iets moet nemen, maar ook de context vanwaar iemand iets zegt of schrijft).

    Daarnaast linken we ook nog eens met een mooie, keyword link midden in de relevante content naar concurrent OneToMarket. Daar zeg je niets over.. Beetje flauw ;-)

    @ Novajo,
    Tnx!

    @ Marco,
    Mooie aanvulling, focus op de juiste doelgroep is natuurlijk erg belangrijk en wordt vaak onderschat!

    @ Tim S,
    Mooie aanvulling! Al vind ik dat geen tip voor beginners, maar voor gevorderden.

    @ Bertwin,
    Inderdaad, data is belangrijk. Door die zaken te naast elkaar te leggen kun je vaak leuke dingen ontdekken die snel resultaat opleveren!
    Zelfde geldt trouwens voor de interne zoekmachine van je site. Meet die door, dat is een goudmijntje aan leuke inzichten!

    @ André,
    Inderdaad, daarom deze links ook maar even:
    404 pagina unieke kans
    Meer omzet dankzij goede 404
    Hoe om te gaan met 404 errors

    geplaatst op
  • Bezint eer ge begint! Begin dus nooit zomaar omdat je "op nummer 1" wilt staan. Een duidelijke strategie met (keyword)onderzoek, doelstellingen, doelgroepen, evaluatie, etc etc is voor een serieuze aanpak onontbeerlijk (wat mij betreft). Ik denk dat een duidelijk plan het startpunt en een goede fundering is voor een geslaagde optimalisatie.

    geplaatst op
  • @Remi
    Ik zeg niet dat je niet mag linken naar je bedrijfssite :) Maar er staat standaard altijd al een link achter je naam als je een bericht post.

    Natuurlijk kun je gerust nog een link plaatsen waar dit toegevoegde waarde heeft voor de lezer. Maar 2 links naar dezelfde pagina met een 'toevallig' wel heel goede linktekst voor SEO doeleinden vind ik te opzichtig.

    geplaatst op
  • @Eduard
    De link achter je naam heeft een no-follow tag, dus daar schiet Remi niet veel mee op. :)

    geplaatst op
  • @Wim
    In de reacties wel, maar in de header boven het bericht niet ;)
    Ook moeten we ons afvragen wat het doel van de link is: 1) een referentie of 2) zoekmachine rankings beïnvloeden? (je mag 3 keer raden ;-) )

    geplaatst op
  • @Eduard
    Doh... Je hebt gelijk... Niet goed gekeken. :)

    geplaatst op
  • Hoofdzonde 10: geen duidelijke SEO strategie hebben.
    - Is het bijvoorbeeld de bedoeling van SEO meer bezoekers, meer conversies, meer naamsbekendheid of alleen ranken op bepaalde woorden?
    - Hoe wil je deze doelen bereiken (artikelen schrijven, tools, social media platform, tutorials, kennis delen)?
    - Heb je getest welke woorden conversies of leads opleveren (bijvoorbeeld eerst via Adwords zoekwoorden testen)?

    @ Eduard:
    Dit opzichtig linken gebeurt toch al jaren? Het zijn er trouwens 5 zonder nofollow :) (boven artikel, onder artikel, rechtsonder pagina)

    geplaatst op
  • Goed artikel. De kennis ligt inderdaad op straat met het toepassen in de praktijk is gewoon keihard werken en testen, testen, testen.

    Ik heb nog wel een toevoeging. Geen doodzonde maar wel een kans. "Focus op User Generated Content, creeer een faciliterend platform waarbij bezoekers unieke content gaan aanleveren!

    geplaatst op
  • Hele goede adviezen allemaal in het artikel. Bereik je veel mee. Alle investeringen die je on-line doet in welke"'do" of "don't" bewijst zijn nut ten volle als je ook bezoekers krijgt die daar van profiteren.

    Als je weet dat 70% van alle zoekacties op internet worden geïnitieerd door offline media zoals advertenties in bladen, visitekaartjes,folders, persoonlijke ervaringen, etc., besteedt dan ook tijd en budget aan dat soort zaken en ga niet alleen maar on-line tekeer.

    geplaatst op
  • @Jaap
    Je raakt een interessant punt aan! Diverse onderzoeken wijzen aan dat online zoekgedrag door offline media wordt gestimuleerd.

    Daarbij wordt inderdaad aangegeven dat het online zoekgedrag tot soms wel 70% door offline media wordt veroorzaakt.

    De uitdaging ligt in de integratie van offline en online media. Zowel in het realiseren van synergie tussen de verschillende boodschappen/kanalen als het meten en analyseren van de crossmediale effecten.

    geplaatst op
  • Doodzonde: Witte tekst op witte achtergrond. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die denken dat dit goed werkt (en mag).

    geplaatst op
  • Nog een hoofdzonde die helaas nog steeds vaak voorkomt: een site opbouwen met frames

    geplaatst op
  • @ Ramon, inderdaad! Die zien we nog steeds regelmatig langskomen. Stom dat we die zelf vergeten waren in dit lijstje mee te nemen ;-)

    geplaatst op
  • Nou, dan maken we er maar een 10 geboden lijstje van :)

    geplaatst op
  • @ Eduard,
    Wellicht heb je toch wel een beetje gelijk en was 1 linkje ook wel genoeg. Ik heb het even aangepast!

    @ Allen,
    Als we nog even doorgaan kan ik straks de titel aanpassen in "27 SEO hoofdzonden", dus kom maar op met die suggesties! ;-)

    geplaatst op
  • ^De eerste hoofdzonde: Je gehele website in Flash

    Er zijn goede methoden om het op te splitsen in:
    - HTML voor zoekmachines
    - Flash voor gebruikers

    Tegenwoordig kun je een flash site 100% SEO maken.

    geplaatst op
  • @Vincent
    Natuurlijk zijn er aardige methodes om zoekmachines een HTML versie van de Flash content te serveren. Ook worden zoekmachines steeds beter in het indexeren van Flash content.

    Maar het gebruik van Flash is nog verre van optimaal voor zoekmachines. En, belangrijker, Flash is vaak ook verre van gebruikersvriendelijk.

    Ik hanteer de volgende vuistregel:

    Gebruik Flash als aanvulling op een website, niet als vervanging van de (goede HTML) website.


    Ik heb er onlangs ook een handleiding over geschreven:
    http://www.edwords.nl/handleidingen/zoekmachine-optimalisatie-seo-voor-flash/

    geplaatst op
  • @Remi: "Je oude website niet migreren" bedoel je hiermee een nieuwe URL structuur of naar een nieuw domein? Kan je eigenlijk (door middel van een goed migratieplan zoals je het noemt) 100% je zoekmachine verkeer overzetten naar een "nieuw" domein als je alle content meeneemt?

    geplaatst op
  • Nog een paar SEO hoofdzonden:
    Tekst werkt beter dan beeld. Content is onwaarschijnlijk belangrijk, maar vele marketeers zijn nog steeds van het idee dat een beeld veel meer zegt dan een tekst. Combineer beide.

    Zorg voor een tekst navigatie; flash en javascript navigatie is mooi maar kan beletten dat je site wordt geïndexeerd.

    Een goede SEO site heeft geen offline media nodig.

    geplaatst op
  • SEO gecombineerd met De Internet Scorecard, verbeter je online resultaten maximaal...

    Lees het boek "De Internet Scorecard" en je bent uptodate!

    geplaatst op
  • De titels die identiek zijn. Dat is de hoofdzonde.
    Hele tijd geleden ook al iets soortgelijks opgesteld : http://deinternetmarketeer.be/2007/10/28/de-meest-gemaakte-seo-fouten-bij-bedrijfswebsites/

    geplaatst op
  • Nog een (hoofd)zonde: niet aan linkbuilding doen. Hoe goed je on-site SEO ook is, zonder goede kwaliteit binnenkomende links haal je geen optimaal resultaat.

    geplaatst op
  • Vergeet niet als hoofdzonde een geheel andere domeinaam dan waar de inhoud van de site overgaat. Is iets waar je bij het begin meteen om kan denken.

    geplaatst op
  • Ik heb een klein vraagje over de h1, 2, 3 etc. tags. Misschien een beetje oftopic, maar ik zie dat hier mensen zijn met een hoop verstand over websites: Ik gebruik zelf studio webdesign 3 pro voor het maken van m'n websites. Worden dan de tags dan automatisch meegenomen en hoe stel je de ideale tag samen?

    geplaatst op
  • 1. Flash kan best. Kijk maar naar http://www.gucci.com , is goed geindexeerd.
    2. Een van de grootste fouten is het blind staren op short-tail keywords.

    geplaatst op
  • @Max
    De Gucci website is niet goed geïndexeerd. Ik heb meerdere relevante zoekopdrachten gedaan, en 9 van de 10 keer dat ik gucci vond, leidde deze naar de homepage in plaats van direct naar de pagina met tassen of vrouwen schoenen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.