• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (28): Optimaliseer online formulieren en test niet te lang

Weekoverzicht Webanalisten.nl (28): Optimaliseer online formulieren en test niet te lang

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Online Formulieren: Foutmeldingen en Emoties
  • Uitgebreide multivariatie testen zijn zinloos?
  • Online Formulieren: Inline Validation

Online Formulieren: Foutmeldingen en Emoties
Hoe ga je om met foutmeldingen op je site? Wat is je schrijfstijl? Ben je dwingend? Aardig? Welke kleur gebruik je? Rood, groen, geel? Iconen erbij? Het zijn allemaal vragen die je jezelf stelt wanneer je foutmeldingen gaat ‘ontwerpen’ voor je formulieren. Matthew Niederberger laat in twee artikelen een aantal voorbeelden zien van websites die goed en minder goed omgaan met hun foutmeldingen. In deel één behandelt hij de voorbeelden en in deel twee geeft hij de tips.

Uitgebreide multivariatie testen zijn zinloos?
De grootste uitdaging bij een uitgebreide A/B test of een multivariate test is altijd het zorgen voor genoeg bezoekers in een bepaalde periode. Zonder een aanzienlijk aantal bezoekers kun je geen uitspraken doen over statistische significantie.
Voor een A/B test waarbij je de conversie op je webpagina met 20% wilt verbeteren van 5% naar 6% heb je in totaal al ruim 8000 bezoekers nodig om inderdaad aan te tonen dat het statistisch gezien klopt dat variant B inderdaad 20% beter converteert dan variant A. Zie hier het probleem met een nog redelijke beperkte 4 * 4 * 4 multivariatie test. Dit zijn 64 variaties. Elk element van 4 variaties kent op dat moment al 16 verschillende omgevingen. Dit betekent dat de doorlooptijd van je multivariate test vaak een aantal weken is. Probleem hierbij is weer om de omgeving stabiel te houden. Ton bespreekt de mogelijkheden om testen zinvol te houden wanneer je gebruik maakt van segmentatie.

Online Formulieren: Inline Validation
Wat is inline validation en hoe gebruik je het op een goede manier? Matthew Niederberger toont dit door middel van een aantal leuke voorbeelden.

Waar zijn we ooit begonnen met formulier validatie en waar zijn we nu? Als Matthew denkt aan ‘server-side’ validatie, dan krijgt hij flashbacks naar Nightrider, The A-Team en Jake and the Fatman. Hij denkt terug aan een periode die ver achter ons ligt waar we nog naïef omgingen met interactie op onze websites. Uiteraard was techniek leidend, maar ook de technici die de sites in elkaar sleutelden. Er werd nimmer gedacht aan de effecten van formuliervalidatie. Was je invoer fout, nou, dan wist je het wel. Met andere woorden, server side validatie is erg retro. Lees het volledige artikel van Matthew.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Goede tips over multivariatie testen.

    Merk dat vaak seizoensinvloeden ook vergeten/niet meegenomen worden in de resultaten, toch kan dit enorme invloed hebben op de resultaten.

    geplaatst op
  • @Paul, zeker, goed punt. Prijs, seizoen, aantal concurrenten, campagnes van concurrenten, eigen campagnes, het weer, een crisis, een oorlog, het heeft allemaal invloed op de resultaten. Daarom is het ook goed om: 1. deze invloeden zoveel mogelijk zichtbaar te maken (noteren en rapporteren) en 2. tijdens je testen (en wellicht ook daarna) altijd een vaste waarde te hebben waarmee je je resultaten kunt vergelijken (dus bijvoorbeeld altijd 2 versies in de lucht hebben van één pagina, waarbij de controlversie voor 10% meedraait en de beste versie voor 90%). Zo ben je in staat om resultaten voor en na een testperiode met elkaar te kunnen vergelijken.

    (zie ook punt 1 van: dit artikel)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.