Marketing executives zijn Web 2.0 beu: Back to basics in 2009
Marketing executives gaan back to basics dit jaar. Ze gaan inzetten op het tevreden stellen en behouden van hun klanten, gaan investeren in onderzoek en ‘insights’ en ze zijn nieuwe dingen horen over Web 2.0 helemaal beu. Dat blijkt uit een onderzoek(je) van Anderson Analytics voor de Marketing Executives Networking Group (MENG). Die club laat wel vaker onderzoeken uitvoeren (via: MC). Zie ook dit bericht van Hugo Louter: ‘Online marketing niet grootste prioriteit van marketeers’. En: ‘MENG: Marketeers moeten nog veel leren over Web 2.0’. Maar ook: ‘MENG survey: Blogs zijn nog steeds hot’.
Uit het tweede jaarlijkse Top Marketing Trends Survey van MENG zijn verder een aantal trends te destilleren. Zo denkt de helft van de marketeers dat hun uitgaven aan marketing zullen dalen, de andere helft verwacht dat het budget gelijk blijft of stijgt. Hieronder de Top 5:
- Insight en innovatie is ‘key’
- Customers staan bovenaan het prioritetenlijstje
- Groene marketing en Global warming worden minder belangerijk
- Marketeers zijn ‘sick’ van Web 2.0: ‘Twice as many marketers are “sick” of hearing about Web 2.0 and related buzzwords such as “blogs” and “social networking” compared with last year’s survey.’
- China is het land waar internationaal gezien de grootste kansen liggen
Bekijk hier het MENG Marketing Trends Report 2009 op de site van Anderson Analytics. Je moet je wel even registreren voordat je kunt downloaden.
Niet verbazend. Je budget wordt met tientallen procenten verminderd en er wordt gebeukt op resultaat, resultaat, resultaat. Finance briest in je nek, omdat je vrijwel niet accountable bent.
Ga je je dan verdiepen in nieuwe, onbewezen dingen ?
Nee. Je gaat kijken wat werkt en wat werkte. Daar zet je je centen op. Als je voorzichtig bent, in ieder geval.
Maar dit is gemiddeld gesproken. Er zijn plenty bedrijven, die gewoon blijven doorgaan met online, met uitproberen, met groen en met global warming. Want: voorzichtigheid is goed als je morgen misschien failliet gaat. Als je overmorgen nog steeds onderscheidend wilt zijn, dan kan je nu niet de weg naar die onderscheidenheid verlaten.
Web 2.0 is dus meer een modewoord gebleken dan een trend? Misschien te kort door de bocht.
Bij economische onzekerheid wordt nu eenmaal gekozen voor meer zekerheid, innovatie of geheel nieuwe dingen lanceren wordt vaak geschaard onder de noemer risicovoller.
“Marketeers zijn ‘sick’ van Web 2.0”
Hieruit kunnen we concluderen dat marketeers slechts een jaar of vier achterliggen op de rest van de wereld..
Klinkt als “tijd voor bezinning”.
De marktgroei is er uit (algemeen gesproken) dus valt omzet groei vooral te realiseren bij bestaande klanten. Dat betekent beter omgaan met de klanten en inspelen op hun behoeften. Lijkt me niet vreemd dat 2009 daarvoor gebruikt gaat worden.
Web 2.0 waren we toch sowieso klaar mee, ik dacht dat we al met web 3.0 bezig waren hier 😛
Als marketeers sociale media links laten liggen is dat wel buitengewoon stom. Waar zitten gebruikers ook alweer? Zoeken marketeers soms ook een verloren sleutel onder de straatlamp omdat het daar licht is?
Ik denk dat marketeers juist web 2.0 kunnen gebruiken voor klanttevredenheid.
Wat ze zat zijn is dat ze elke keer denken dat ze nu eindelijk zo ver zijn dat ze weten wat belangrijk is en wat niet…. en dat ze dan WEER opgeschrikt worden door een nieuw fenomeen. moeten ze WEER terug naar de schoolbanken.
Dat snap ik wel.
Of het verstandig is je kop dan maar in het zand te steken is een tweede…. dat hangt af van het product wat je aanbied.
Tuurlijk, web 2.0 moe ben ik ook wel een beetje … van de term dan, maar de onderliggende trends / technology is here to stay! ook in 2009…
Ik denk dat ze eerder moe beginnen te worden dat de term voor van alles en nog wat gebruikt wordt. Vrijwel elk concept dat enigzins vernieuwend is wordt als web 2.0 gepitched, persoonlijk heb ik het daar ondertussen ook wel een beetje mee gehad eerlijk gezegd.
Ik had het al gehad met web 2.0 toen Seth Godin ermee aan de haal ging. Toen zeiden we al: ik moet even naar het toilet 2.0 als in: drie dimensionaal communiceren met de wcpot. Flauwekul allemaal 😉
Eindelijk dan toch het licht … waarin we vrolijk verder gaan met termen als crowdsourcing en authority, yekkk.
Ik geloof niet dat groene marketing en global warming minder belangerijk worden, waar ik dat op baseer? Alleen op mijn vertrouwen in de mensheid I guess.
Denk dat ze vooral web2.0 term moe zijn, en de vele inhoudsloze adviseurs die niet weten wat het inhoud (echt inhoud) en daarover dus onzin lopen te verkopen voor veel geld. Klantcontact op één, dus ook web2.0, tenminste, de inhoud erachter. Niet de bla bla van de hype term.
Ha ha,
Wat nou als (old school) marketeers, lees executives, zich gewoon helemaal niet met internet bezig moeten houden. Onbekend maakt onbemind.
Dit is absoluut ongeloofelijk, hoe bouw je een social network site zonder web 2.0?
Ik denk juist dat je in de meeste gevallen als merk zelf geen sociaal netwerk moet bouwen, maar juist op zoek moet naar de plek waar je consumenten op een natuurlijke manier samenkomen. En juist hierom haken de meeste execs af denk ik, omdat ze het zoeken niet onder de knie hebben en omdat ze geen controle hebben over het medium…
Op zich ook logisch, dat als je niet van de hoed en de rand weet, je een beetje gek wordt van alle terminologie. Blijkt ook uit eerder onderzoek:
“However, marketers still admit they don’t know enough about it. This was evident in results from a November 2008 MENG social media study showing 67% of executive marketers consider themselves beginners when it comes to using social media for marketing purposes.”
Overigens is het met buzzwords toch altijd het geval dat je er op een gegeven moment je buik van vol hebt? Verder dus geheel met @emiel amsterdam eens…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!