Google schaft bureaubonus af

7 januari 2009, 11:44

Google Nederland is gestopt met het uitdelen van financiële en immateriële bonussen aan advertentiebureaus of -bemiddelaars die het zoekbedrijf veel omzet opleveren.

Per 1 januari 2009 kunnen Nederlandse en andere Europese bureaus geen aanspraak meer maken op het zogeheten Best Practice Funding-programma (BPF), meldt Emerce. Bij BPF gaat het niet om de traditionele bureaukorting, maar een staffel. Die kwam niet boven de 15 procent uit. BPF was bedoeld om de Nederlandse zoekmachinemarketeers te helpen professionaliseren. In september 2007 besloot Google al dit programma te staken. Nu gaat de stekker er daadwerkelijk uit.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Dusta

    Ook google begint scheurtjes te vertonen, na een koersdaling en afschaffing van allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden (niet los van elkaar te zien natuurlijk) nu dit.


    7 januari 2009 om 13:47
    Tjeerd Kooij

    Nou ja scheurtjes, ik denk dat dat nog wel meevalt. Duidelijk is wel dat de groei is afgenomen. Het lijkt erop dat voor veel zoekwoorden niet de minimum prijs, maar ook de maximum prijs is bereikt en dat er door veel adverteerders naar alternatieven wordt gezocht. Dit lijkt meer op maatregelen voor meer rendement.


    7 januari 2009 om 20:02
    Sjoerd

    @tjeerd: de bpf van Google is afgeschaft om niemand een voorsprong te geven (kwantitatief in euro’s) te geven. Kwaliteit is nu eenmaal het belangrijkste en daar kiest Google voor.

    Dat Webads aangeeft dat adverteerders op zoek gaan naar alternatieven is kul – daarmee dek je zogenaamd je eigen club in. Banners en zogenaamde interessante extra opties onsite hebben nooit de resultaten waargemaakt die zoekmachine, lees Google, wel waar maakt.

    En ja, Webads geeft vrolijk, net als iedere andere uitgeverij, ieder mediabureau standaard 15% bureaukorting – zonder enige tegenprestatie – om geen business te willen verliezen. Vertel mij dan maar waar de scheurtjes zitten? In de ballen van de uitgeverijen en exlpoitanten lijkt mij …

    Succes


    8 januari 2009 om 07:22
    Tjeerd Kooij

    @Sjoerd: jouw voorkeur is duidelijk en je zal er wel goed geld aan verdienen, net als Google. En dat gebeurt alleen wanneer je een goed genoeg product weet te leveren. Of je het nou gelooft of niet wij krijgen zeer veel vraag van adverteerders die niet meer de ROI weet te halen omdat de prijs op Google inmiddels tot een bepaalde hoogte is gegroeid. Ik nodig je van harte uit, zodat ik je kan aantonen wat bedrijven zoals WebAds kunnen bieden om resultaten voor adverteerders te behalen.


    8 januari 2009 om 07:29
    Sjoerd

    Tja en dan krijg je de discussie: heeft een adverteerder wel of geen goede campagne opgezet en/of heeft de adverteerder ook naar zichzelf gekeken of hun website wel conversie vriendelijk is. Het is makkelijk te stellen dat de roi via google niet meer gehaald wordt. Ik weet 120% zeker dat de roi uit andere middelen nog minder zal zijn, je opmerking ten spijt.

    Los hiervan: de bpf zal echt niet een rol gaan spelen bij het minder worden van de roi.


    8 januari 2009 om 13:06
    Gerben

    @Sjoerd,

    In die laatste opmerking steun ik je helemaal. ROI heeft geen invloed vanaf BPF. Absolute uitgaven binnen adwords zullen wel door BPF beinvloed worden.

    Nu zal de eindklant zelf (die zijn budget gelijk houdt) de additionele kosten van de grotere bureau’s moeten gaan betalen.

    Ergens komt het geld vandaan, tenzij die bureau’s hun winst willen laten dalen door deze ‘gemiste inkomten vanaf 1-1-2009’ uit eigen portefeuille te betalen.

    Derhalve, als je dan met deze opmerking HIERBOVEN gaat kijken naar ROI dan kan de ROI dus WEL beinvloed worden door het verliezen van BPF omdat budget nu van het klantenbudget wordt afgehaald en zij dus minder clicks krijgen voor hetzelfde budget….

    Hoe het exact gaat lopen? Dat zullen we in 2009 wel zien denk ik?


    11 januari 2009 om 21:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!