Websites succesvolle tv-programma’s een hit in 2009
Ik zat gisteren naar de kijkcijfers SKO te kijken en daarbij viel me het volgende op. Succesvolle tv-programma’s als Boer Zoekt Vrouw (ruim 3,3 miljoen kijkers), Reünie (ruim 2,5 miljoen), Het Vrije Schaep (2 miljoen) staan in de Top 5 van week 1 in 2009. Omdat ik ook de beschikking heb over de sitestat statistieken van de aan deze programma’s gerelateerde websites kon ik het niet laten om hierin te duiken. Ten opzichte van week 52 laat de KRO website van Boer Zoekt Vrouw in week 1 van 2009 nu al een stijging in pageviews zien van 668 procent De website van de Reunie laat een pageviews stijging van 1175 procent zien en de website van Het Vrije Schaep is de winnaar met een stijging van 1390 procent.
Ik denk dat we hieruit kunnen concluderen dat de impact van TV (massamedium) nog steeds enorm is en in sommige gevallen efficiënt crossmediaal (richting internet) wordt ingezet (in ieder geval door de KRO in week 1 van 2009). Maar het kan altijd beter, toch?
Paulo, je schrijft “Ik denk dat we hieruit kunnen concluderen dat de impact van TV (massamedium) nog steeds enorm is en in sommige gevallen efficiënt crossmediaal (richting internet) wordt ingezet”.
Jij kan dat misschien wel omdat je de absolute aantallen kent, maar mij zeggen percentages niet zo veel. Als het aantal bezoekers van de site van Het Vrije Schaep in december nog nihil was – wat zo maar zou kunnen omdat het programma pas sinds 2 januari op TV is – is een stijging van 1390% snel gerealiseerd.
Jouw conclusies klinken – zonder de achterliggende cijfers – een beetje als een praatje voor de bühne.
@ Jeroen
het liefst had ik absolute aantallen gecommuniceerd maar dan kan ik helaas commentaar krijgen van omroepen, redacties etc..vandaar die percentages. Ga maar uit van meer dan 500.000 pageviews 😉
Ik begrijp je dilemma maar al te goed, maar je kunt je afvragen wat op deze manier de toegevoegde waarde van je artikel is. Anyhow, aan het werk maar weer 😉
nou de toegevoegde waarde is aan te tonen dat als er vanuit TV een URL vermelding komt bij een programma waar veel mensen naar kijken je een behoorlijke stijging ziet in de pageviews, unieke bezoekers. Hopelijk wordt kijkgedrag in de toekomst ook via statistieken ipv een panel (3000 mensen??)gemeten. Als van 3.3 miljoen mensen die gekeken zouden hebben 1/3 (+/- 1 miljoen) naar de website gaan kun je ervan uitgaan dat die 3.3 miljoen redelijk kan kloppen toch? Of zouden er dan toch minder mensen (2 miljoen) werkelijk gekeken hebben.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!