Websites succesvolle tv-programma’s een hit in 2009

6 januari 2009, 06:07

{title}Ik zat gisteren naar de kijkcijfers SKO te kijken en daarbij viel me het volgende op. Succesvolle tv-programma’s als Boer Zoekt Vrouw (ruim 3,3 miljoen kijkers), Reünie (ruim 2,5 miljoen), Het Vrije Schaep (2 miljoen) staan in de Top 5 van week 1 in 2009. Omdat ik ook de beschikking heb over de sitestat statistieken van de aan deze programma’s gerelateerde websites kon ik het niet laten om hierin te duiken. Ten opzichte van week 52 laat de KRO website van Boer Zoekt Vrouw in week 1 van 2009 nu al een stijging in pageviews zien van 668 procent De website van de Reunie laat een pageviews stijging van 1175 procent zien en de website van Het Vrije Schaep is de winnaar met een stijging van 1390 procent.

Ik denk dat we hieruit kunnen concluderen dat de impact van TV (massamedium) nog steeds enorm is en in sommige gevallen efficiënt crossmediaal (richting internet) wordt ingezet (in ieder geval door de KRO in week 1 van 2009). Maar het kan altijd beter, toch?

Paulo Lopes
Key Account Manager bij Habbo.nl

7 jaar ervaring in Muziekindustrie en inmiddels 6 jaar werkzaam in Online!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jeroen Jonker Roelants

    Paulo, je schrijft “Ik denk dat we hieruit kunnen concluderen dat de impact van TV (massamedium) nog steeds enorm is en in sommige gevallen efficiënt crossmediaal (richting internet) wordt ingezet”.

    Jij kan dat misschien wel omdat je de absolute aantallen kent, maar mij zeggen percentages niet zo veel. Als het aantal bezoekers van de site van Het Vrije Schaep in december nog nihil was – wat zo maar zou kunnen omdat het programma pas sinds 2 januari op TV is – is een stijging van 1390% snel gerealiseerd.

    Jouw conclusies klinken – zonder de achterliggende cijfers – een beetje als een praatje voor de bühne.


    7 januari 2009 om 10:36
    Paulo Lopes

    @ Jeroen

    het liefst had ik absolute aantallen gecommuniceerd maar dan kan ik helaas commentaar krijgen van omroepen, redacties etc..vandaar die percentages. Ga maar uit van meer dan 500.000 pageviews 😉


    8 januari 2009 om 09:58
    Jeroen Jonker Roelants

    Ik begrijp je dilemma maar al te goed, maar je kunt je afvragen wat op deze manier de toegevoegde waarde van je artikel is. Anyhow, aan het werk maar weer 😉


    8 januari 2009 om 10:26
    Paulo Lopes

    nou de toegevoegde waarde is aan te tonen dat als er vanuit TV een URL vermelding komt bij een programma waar veel mensen naar kijken je een behoorlijke stijging ziet in de pageviews, unieke bezoekers. Hopelijk wordt kijkgedrag in de toekomst ook via statistieken ipv een panel (3000 mensen??)gemeten. Als van 3.3 miljoen mensen die gekeken zouden hebben 1/3 (+/- 1 miljoen) naar de website gaan kun je ervan uitgaan dat die 3.3 miljoen redelijk kan kloppen toch? Of zouden er dan toch minder mensen (2 miljoen) werkelijk gekeken hebben.


    8 januari 2009 om 10:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!