Weekoverzicht Webanalisten.nl (26) Google Analytics Filters, emailversies en de praktijkcase
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Google Analytics Filters & Reguliere Expressies (deel 1)
- Conversietip: E-mail? Check alle versies!
- Conversie optimalisatie in de praktijk (3): gratisadviseurs.nl
Google Analytics Filters en Reguliere Expressies) – deel 1
Google Analytics is als analyticspakket steeds interessanter aan het worden om te gebruiken. Waar ik voorheen weinig met mijn Google Analytics account deed (hij stond aan, maar voor de rest gebeurde er weinig) ben ik me nu steeds meer aan het verdiepen in de mogelijkheden die Google Analytics biedt. Ik ben niet iemand die de boekjes leest van zijn nieuwe TV, nee, gewoon klikken, drukken en proberen, dat werkt voor mij het best. Tot het moment dat ik er niet meer uitkom, dan zijn die boekjes weer heel nuttig.
Zo ging ik ook aan de slag met de filter optie in Google Analytics, alleen ontbraken daar de boekjes. Via Google vind je behoorlijk wat sites over filters en reguliere expressies, maar ik merkte dat er niet echt een handig overzicht was over hoe te beginnen, hoe het werkte, zeg de basis om te starten. Daarom dit artikel (in twee delen), voor als je wilt weten hoe je kunt starten met filters in Google Analytics.
Conversietip: E-mail? Check alle versies!
Onlangs kreeg ik een mail van Free Record Shop. Deze mail opende ik eerst op mijn mobiel en later via webmail op mijn PC. Wat bleek? De inhoud was compleet verschillend. Op mijn mobiel was ik een winnaar, en op mijn PC moest ik mijn Free Record Shop wachtwoord wijzigen. Vandaar deze simpele conversietip: controleer altijd de verschillende versies van je email voordat je hem verzendt.
Conversie optimalisatie in de praktijk (3): gratisadviseurs.nl
Waar waren we gebleven? Nadat in het eerste artikel is gekeken naar de achterliggende doelstellingen van gratisadviseurs.nl hebben we in de vorige post naar aanleiding van de webstatistieken gediscussieerd over het optimalisatiedoel dat we als eerste zouden moeten oppakken. Van de vier benoemde doelen (meer vragen, snellere en betere antwoorden, stimuleren van herhaalbezoek en advertentiekliks) ging de discussie voornamelijk over of nu het genereren van meer vragen of dat de kwaliteit van de antwoorden de hoogste prioriteit zou moeten krijgen. Daarnaast zijn we er met z’n allen van overtuigd dat er ook vormgevingstechnisch winst te halen valt op de website. Egan van Doorn schrijft over de volgende stap in deze openbare conversie optimalisatie case.