Onlangs zijn de cijfers van STIR over de maand oktober gepubliceerd. Opvallende stijger is Telegraaf. Ze staan opeens op nummer 3 (achter hyves en marktplaats) met een bereik van 38,6 procent (xls). De maand ervoor had de site nog een bereik van 21,4 procent (xls). Dat is wel een erg grote stijging. Laurens Verhagen van Nu Blog meldt dat dit 2 miljoen extra bezoekers zijn en is ook met stomheid geslagen. Zou de samenwerking met Twingly.nl zijn vruchten afwerpen?
Ook bij de lezers van Marketingfacts bleef dit niet onopgemerkt. Gisteren verscheen er in het artikel “STIR sites dalen in Multiscope lijsten” al een reactie. Peter Wiegman van STIR reageert vervolgens:
“Uiteraard is de sterke stijging van De Telegraaf niet onopgemerkt gebleven bij de totstandkoming van de data van oktober. Sterker nog, het heeft tot vertraging geleid bij de uitlevering van de desbetreffende dataset. De technische commissie van STIR heeft de providers gevraagd extra controles uit te voeren op de meetbestanden en hieruit bleek dat er geen onvolkomenheden aan te wijzen zijn die leiden tot een verklaring tot het gestegen bereik. Op zo’n moment kan STIR niet anders dan de data publiceren en af te gaan op het advies van de technische providers.” Google Trends laat over de maand oktober geen stijging zien.
Uitgever van Telegraaf online Lara Ankersmit reageert vandaag op Emerce.nl: “We hebben in oktober natuurlijk een aanzienlijk toename gezien van het bereik van DFT.nl [Financiële Telegraaf, red] vanwege de kredietcrisis. Ook entertainment met Privé deed het wederom een stuk beter dan vorige maand. Maar dit verklaart bij ons het verschil niet.” Ankersmit stelt wel vast dat de eigen cijfers van Telegraaf Media Nederland al veel langer afwijken van die van Stir, tot september in negatieve zin: “Wij hebben vanaf de introductie van ons nieuwe meetsysteem vorig jaar voortdurende toename van het bereik genoteerd, met misschien wel 30 procent in uniek bezoek. Maar bij Stir was het een procentje erbij en soms er weer af.”
In november 2007 had Telegraaf 2,2 miljoen uniek: Ruud Mooij, Manager Telegraaf Online Sales, zegt (bij lancering van de nieuwe Telegraaf site): “Ik ben ervan overtuigd dat de navigatie van de nieuwe Telegraaf.nl gebruiksvriendelijker is voor de 2,2 miljoen unieke bezoekers die de site maandelijks heeft. Dit zal ook zeker zorgen voor meer bezoek naar Telegraaf.nl. Dit is weer aantrekkelijk voor onze adverteerders. Zeker nu wij ze opvallende posities kunnen aanbieden. De medium rectangle op de homepage bijvoorbeeld – een absolute top positie!” (bron: Dutch Cowboys)
Toename van 30 procent zou dus betekenen ongeveer 2,9 miljoen uniek bereik. Wordt vervolgd.
Update 5 december 17 uur
STIR haalt cijfers oktober 2008 terug. Lees meer.
Update 13 december
STIR heeft haar cijfers gerectificeerd. Telegraaf is niet de nummer 3 site
.