STIR sites dalen in Multiscope ranglijst

24 november 2008, 06:14

Is jouw site de laatste maanden gedaald in de bereikcijfers van Multiscope’s Visiscan? Na navraag bij Multiscope blijkt dat er een ongewenst effect zat in hun methodiek op het moment dat hun panelleden ook STIR panellid waren. Dit resulteerde in een te hoog bereik voor alle STIR leden omdat elk panellid bij het inloggen bij STIR door de software van Multiscope automatisch als bezoek aan de websites van alle leden werd geteld. Vanaf de metingen over de maand augustus 2008 is dit recht gezet.

Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de jaarlijst die ieder jaar begin december verschijnt. In juni publiceerde Multiscope nog een tussenstand waar Hyves (STIR lid) en Buienradar fors stegen.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Mark, kun je iets meer zeggen over het effect? Praten we over significante verschillen? Is daar op eenvoudige manier voor te corrigeren?


    24 november 2008 om 06:40
    loket

    Dus als ik het goed begrijp conflicteert de software van STIR en Multiscope op het moment dat één panellid aan beide onderzoeken deelneemt. Klopt dat?


    24 november 2008 om 09:06
    Kees

    Zo lees ik het wel….


    24 november 2008 om 11:45
    Mark de Bruin

    @Peter: Zo heb ik het wel begrepen ja.


    24 november 2008 om 14:03
    Stonehead

    Plugje – komt er nog een follow-up op dit verhaal? De nieuwe STIR-cijfers lijken er dan niet veel aanleiding toe te geven, maar De Grote Telegraaf-Truc toch wel…


    3 december 2008 om 17:28
    Mark de Bruin

    @Stonehead: wat bedoel je met de grote telegraaf truc? Ik word nieuwsgierig….


    3 december 2008 om 17:34
    Eddy Hamoen

    Mmmh, dat is inderdaad wel heel erg raar ja, die bjina-verdubbeling van het bereik van de Telegraaf in STIR. Iemand enig idee waar dat aan ligt? Hebben ze STIR tags op hun site aangepast? Tellen ze Hyves verkeer mee?


    3 december 2008 om 18:51
    loket

    Uiteraard is de sterke stijging van De Telegraaf niet onopgemerkt gebleven bij de totstandkoming van de data van oktober. Sterker nog, het heeft tot vertraging geleid bij de uitlevering van de desbetreffende dataset. De technische commissie van STIR heeft de providers gevraagd extra controles uit te voeren op de meetbestanden en hieruit bleek dat er geen onvolkomenheden aan te wijzen zijn die leiden tot een verklaring tot het gestegen bereik. Op zo’n moment kan STIR niet anders dan de data publiceren en af te gaan op het advies van de technische providers.


    3 december 2008 om 19:14
    mgvandenbroek

    @Mark: ben je al aan het tikken? 😉


    3 december 2008 om 19:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!