TROS Radar over verborgen reclame op fora

TROS Radar over verborgen reclame op fora

Steeds meer mensen raadplegen vergelijkingssites, weblogs en fora omdat ze willen weten wat andere consumenten van een product of een dienst vinden. Het zijn vaak levendige discussies, nuttig, informatief en vooral leuk om te doen en te lezen. Maar de communicatie is niet altijd even eerlijk. Bedrijven doen zich soms namelijk voor als consument en maken zo stiekem reclame voor de producten of diensten van hun bedrijf aldus TROS Radar.

Enkele weken geleden werden we door de redactie van het TROS-programma benaderd of we ze konden helpen aan informatie over verborgen reclame op fora. Dit o.a. naar aanleiding van het artikel ‘Op een dag weet je het, je wordt WebRep’ waarin we de werkwijze ter discussie stelden van bedrijven die studenten inhuren om namens hen op fora en weblogs te reageren. Afgelopen maandag werd de uitzending (met o.a. Krijn Schuurman) uitgezonden.

Goed dat TROS Radar hier aandacht aan besteed, maar helaas komen ze niet veel verder dan de constatering dat er bedrijven zijn die (al dan niet anoniem) verborgen reclame plaatsen op fora. En dat wisten we natuurlijk al lang. Er komen voorbeelden voorbij van o.a. Acne-middel en HP. Hilarisch is de werkwijze van iBlue makelaars op het forum van TROS Radar. De redactie heeft met behulp van de e-mail en de IP-adressen kunnen achterhalen dat veel van de positieve berichten over iBlue Makelaars afkomstig zijn van een en dezelfde server en dat deze server de naam iBlue heeft. De reactie van de directeur van iBlue Makelaars was dat zij een intern onderzoek zijn gestart naar deze forumberichten. Ze hebben namelijk het vermoeden dat er misbruik is gemaakt van hun internetaansluiting. Yeah right ;-)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Echt radar artikel dit wisten we natuurlijk al lang!

    Maar blijft natuurlijk dat doormiddel van internet op slimme wijze de consument makkelijk beïnvloed kan worden. Persoonlijk vind ik dat dit moet kunnen, maar niet anoniem. Komt dan eerlijk uit onder de bedrijfsnaam. Je ziet nu wat voor een negatief effect dit kan hebben.

    Vind het positief als bedrijven met een webteam bezig zijn de consumenten te helpen bij problemen en aanwezig te zijn op forum`s.

    geplaatst op
  • Wij wisten dat natuurlijk allang, maar de gemiddelde Radar-kijker, die af en toe eens zo'n forum doorkijkt en die informatie dan blindelings vertrouwt, waarschijnlijk niet. Goed dat deze groep hier ook over op de hoogte wordt gesteld. Daar is immers een programma als Radar voor.

    geplaatst op
  • Hartstikke interessant dat dit soort kennis steeds meer mainstream wordt. Wat overblijft is transparantie? Webcare in het open en bloot? Mooie ontwikkelingen in ieder geval.

    geplaatst op
  • Dit soort kennis? Over welke kennis gaat het hier. Over het feit DAT het gebeurt?
    Hoe vaak gebeurt dit? Hoe serieus moeten we dit nemen? Over wat voor berichten gaat het nu eigenlijk?

    geplaatst op
  • "Misbruik is gemaakt van hun internetaansluiting". Dat is wel een erg slap excuus inderdaad.

    geplaatst op
  • Trosradar forum is één van de webfora die wij monitoren. Niet voor stiekeme-reclame doeleinden zoals hierboven beschreven, maar vanuit webcare perspectief en om klanten inzicht te geven wat er online speelt onder hun klanten. Mijn ervaring is dat het best meevalt met met die bedrijven die zich voordoen als consument: HP is het enige voorbeeld wat ik altijd hoor als het om Webrep gaat, en de knulligheid waarmee iBlue reageert is veelzeggend. Bovendien zijn consumenten erg scherp op dit soort zaken. Kijk maar eens op de termen Kyle en Oxxio op het trosradar forum, dat is een mooi voorbeeld. Of Kyle nou werkzaam is of was voor Oxxio of niet: hij wordt telkens weer ontmaskerd door forumleden.

    geplaatst op
  • Ok MediaKip laat ik het iets preciezer verwoorden. Ik bedoel vooral dat ik het een interessante ontwikkeling vindt dat er via mainstream kanalen informatie over dit onderwerp wordt verspreid. Ik heb de uitzending niet gezien dus weet niet wat de inhoud was maar vindt het goed dat er een eerste stap in het ontmaskeren van deze 'misbruikers van internetaansluitingen' ( ;-) ) is gezet. Het lijkt er dus op dat deze gluiperds al vrij snel zullen worden ingehaald door de een of andere ontwikkeling. Of dat nou kennis is over het herkennen van dit soort berichten of dat we naar een nieuwe manier van informatie zoeken over producten toe gaan maakt niet uit. Er is een beweging in gang gezet die deze praktijken aan de kaak stelt.

    geplaatst op
  • Wij hebben jarenlange ervaring met dit soort acties van bedrijven. Het komt werkelijk bij alle bedrijven voor ongeacht hoe groot de bedrijven zijn.
    Bij ons volgt direct een permanente verbanning van het forum. De waarschuwing blijft ook openlijk staan en we merken wel dat het in de afgelopen tijd minder is geworden. Blijkbaar helpt "de schandpaal" dus wel.
    We hebben er ook rekening mee gehouden in onze voorwaarden. Bedrijven kunnen een account krijgen binnen een bepaalde "leveranciers" groep. De posts van de leveranciers worden extra goed in de gaten gehouden zodat er alleen inhoudelijk gereageerd wordt.
    Met wat slimme moderators in je team kan je al veel problemen voorkomen en vooral zaken herkennen.

    Veel partijen zijn al met hangende pootjes excuses komen maken. Sommigen laten we weer toe, anderen die het echt te bont gemaakt hebben niet.

    geplaatst op
  • Ze vallen toch wel door de mand. Ik zat gisteren bij de kapper waar een mevrouw naast me zat te vertellen dat ze naar Portugal op vakantie ging en eerst wou boeken bij een Portugese vliegmaatschappij.
    Na wat surfen, wat volgens haar best veel tijd kostte, en het lezen van ervaringen van gebruikers had ze toch gekozen om meer te betalen en met een andere maatschappij vanaf Brussel te vliegen.

    Bedrijven hebben alle belang bij positieve recensies, die kun je proberen manipuleren, maar het is denk ik slimmer om de ervaringen positiever proberen te maken.

    geplaatst op
  • Grappig om te zien: geschiedenis blijft zich herhalen online, in vaste cyclus.

    Fax: kreeg te maken met spam
    Display: kreeg te maken met spyware
    E-mail: kreeg te maken met spam
    SEO: kreeg te maken met spam (white meta data, cloacking, linkfarming etc)
    Messenger: kreeg te maken met SPIM
    SMO: krijgt te maken met spam (social media optimization)
    Mobile: kreeg te maken met spam (ongwenste pizza smsjes etc)

    (welke vergeet ik nog?)

    Dat is het lastige van het slechte van de mens. Op een uncontrolled 'platform' als internet heeft iedere gek toegang. Daar hebben uitgevers minder last van: je verschijnt niet zomaar in hun krant (print) of tv zender op je eigen manier.

    Gelukkig zijn er ook bedrijven die niet liegen en jokken, en die zijn lid van WOMMA en compliant aan hun code of ethics. http://www.womma.org (google: womma code of ethics, dat gaat sneller dan via de site :-)

    Ook bij iens.nl reviewt de ene restauranthouder de andere wel eens "vals". Internet is niet fout, het haalt soms wel het slechte in mensen naar boven als je bovenstaand rijtje SPAM ziet: op ieder kanaal een spam verhaal!

    misschien is er wel een stadionverbod voor online spammers of zo: polsband met cookie die je online verbinding verbreekt of zo??? Of overtreed ik nu ook de privacy wet...

    Cheers

    geplaatst op
  • Ik zie nu pas deze posting. Jammer. Toch nog even een reactie.
    De reactie 'dat weten we toch al lang?' doet het item natuurlijk te kort. Zoals Jeroen ook al zegt, het gaat erom dat er aandacht aan wordt besteed. Dat is goed. En 'MF bezoekers' zijn ook niet de doelgroep. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat je door jezelf 'webrep' te noemen, je nog niet voldoende duidelijk hebt gepresenteerd aan een argeloze forumbezoeker. Ook heb ik uitgelegd dat het niet zozeer om anonimiteit gaat - op een medisch forum kan dat heel zinnig zijn - maar om wie je bent; een consument, een arts, een fabrikant, etc. Dus de rol, niet zozeer de naam. Dat stuk heeft het item overigens niet gehaald.
    In mijn ogen horen dit soort problemen bij het volwassen worden van het medium. En items zoals deze in programma's als Tros Radar dragen daar aan bij.

    geplaatst op
  • we kunnen hier natuurlijk heel dramatisch over doen. Misschien krijgen wij de EU zelfs wel zover om weer zo achterlijke en betuttelende wet in te voeren. Anders kun je hun wetten moeilijk omschrijven. Maar de realiteit is dat het niet zo heel veel uitmaakt of zij het nu zelf op een forum positief aanprijzen of zo maatpak een hele vette commissie geven om positief over hun product te kletsen. Hoewel de laatste optie de prijs van een product flink kan opdrijven en dat is dan weer slecht voor ons de consument.

    geplaatst op
  • Sec' denk ik dat het geven van aandacht aan deze vorm van onduidelijke reclame -net als alle andere bedekte reclame- gewoon bekend gemaakt moet worden. De recente problematiek met het vaccin voor baarmoederhals-kanker leidde terecht tot een inval van de IGZ. De consument (of in ons geval de patiënt) moet er van uit kunnen gaan dat de "rol" (zoals Krijn het terecht noemt) oprecht is. De toenemende informatiebehoefte én informatiegraad heeft enige vorm van regulering nodig. Overigens loert hier wel een gevaar van overregulering op de loer (zoals bij financiële producten) het is aan de beroepsgroepen zelf om op koepelniveau hiervoor een "code" op te stellen. een rechter zal in dat geval overigens vaak de "kennelijk als algemeen aanvaarde kaders" als toetsing hanteren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.