NS moet niet zeuren om Trein App

NS moet niet zeuren om Trein App

{title}De NS is niet blij met de iPhone App Trein van de informaticastudent Dennis Stevense, meldde o.a. Bright vorige week. Deze App maakt gebruik van de mobiele NS-site, maar toont de informatie op een veel handiger manier dan een gewone browser. Mooi toch, zou je zeggen? Nou, de NS vond van niet. De NS had namelijk, zo verklaarde een woordvoerder ‘geen toestemming gegeven’ voor dit gebruik. ‘Bovendien zijn we zelf bezig met het ontwikkelen van onze eigen iPhone-app.’ Met juridische stappen is ‘nog’ niet gedreigd.

Dit doet denken aan al die rechtszaken over zoekmachines zoals Zoekallehuizen, Gaspedaal of Veilingnotaris, die zich ook baseren op informatie die ze van andere sites scrapen. Maar er is een belangrijk verschil hier: Trein is geen website die de informatie herpubliceert, maar een speciale webbrowser die eigenlijk maar één site aankan maar wel heel mooi. Kan de NS hier iets aan doen? En moeten ze dat wel doen?

Op feiten heb je geen auteursrecht, en de vertrektijden van treinen zijn feiten. Dus er is werkelijk niets mis met het melden van hoe laat de trein vertrekt naar een bepaalde bestemming. Maar naast auteursrecht is er ook nog het databankenrecht: een verzameling feiten is beschermd als het veel tijd, geld of moeite kostte om deze te op te bouwen en aan te bieden als doorzoekbare databank. Dit recht is eind jaren negentig ingevoerd met als expliciet doel te zorgen dat producenten van databanken konden optreden tegen anderen die die databank zomaar hergebruikten. In tegenstelling tot auteursrecht, merken of octrooien zit daar geen hoger doel achter, zoals het stimuleren van innovatie of creativiteit, maar een puur financieel doel. De bouwer van een databank moet geld kunnen verdienen met die databank.

In 2004 heeft het Europese Hof daar wel een harde grens bij gesteld: je moet hebben geïnvesteerd in die databank zelf. Veel databanken zijn eigenlijk niet meer dan een bijproduct van iets anders. Het telefoonboek is een bijproduct van de klantenadministratie van een telecombedrijf - en het spoorboekje een bijproduct van de dienstregeling. Daar zit dus geen databankenrecht op. Het is dus toegestaan om die gegevens te hergebruiken. De NS begeeft zich dan ook op juridisch glad ijs (juridisch gladde rails?) door te stellen dat er een ‘licentie’ nodig is. Licentie op wat?

Belangrijker vind ik echter de vraag waar de NS zich druk om maakt. Is het nu werkelijk zo erg dat iPhone-gebruikers op een handiger manier de NS-site kunnen bezoeken? Er is geen sprake van een concurrerende site zoals bij al die huizenzoekmachines die elkaars advertenties overnemen. Op de NS site staan ook geen advertenties die onzichtbaar worden via deze App. Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

(Ironisch genoeg typ ik dit trouwens in de trein.)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Copie van mijn reactie op eerdere posting:

    Los van wie er juridisch gelijk heeft: het zou natuurlijk veel mooier zijn geweest als de NS deze jongen direct een baan zou hebben aangeboden en op deze manier nog eens flink wat extra positieve publiciteit zou hebben gegenereerd in plaats van zich op te stellen als een ouderwetse, niet flexibele monopolist.
    En anders kunnen ze zelf een (gratis) app ontwikkelen met de zelfde functionaliteiten en deze van de markt drukken.

    geplaatst op
  • Arnoud, ik dacht al...wanneer post je dat artikel nou eens hier op MF. was het al op meerdere andere plekken tegen gekomen.

    Mag ik je artikelen van je blog (die ik gratis kan lezen) bundelen en verkopen a 2,50 euro?

    geplaatst op
  • Tja.. Ik blijf me altijd afvragen waarom de NS in dit geval niet juist de informatie beschikbaar stelt om met de applicatie gelijk kaartjes voor de trein te verkopen. Betaling via je telefoon, met een kleine marge voor Dennis Stevense. Gewoon om hem te bedanken voor de moeite.

    Want, hallo NS, hier is iemand die jullie dienst evangeliseert. En daarmee meer impact heeft dan jullie zelf. Jullie verdienen geld met het verkopen van TREINKAARTJES. Misschien is het een idee om jullie evangelist te ondersteunen, zodat jullie meer TREINKAARTJES verkopen? Of past dat niet in jullie marketing-strategie?

    geplaatst op
  • @Mark: al mijn artikelen zijn Creative Commons, dus ga je gang. Wel graag mijn naam goed spellen bij de publicatie, en verwijzen naar de bron waar je ze gevonden hebt. Wijzigingen moet je ook als CC beschikbaar stellen.

    geplaatst op
  • De organisatie NS laat zich hier van zijn ouderwetse en verzuilde kant zien. Jammer, de wereld eromheen is drastisch veranderd. De NS zou juist moeten toejuichen dat iemand dit initiatief neemt. Daarnaast is deze jonge programmeur redelijk briljant. Wellicht kan de NS dat gebruiken.

    geplaatst op
  • Als de NS nou echt heel graag een eigen applicatie wil, zou ik die van die jongen overnemen. De applicatie heeft al een goede naam, staat in de top, en deze publiciteit zal dat voorlopig wel even zo houden.

    Hup, trek die portomonnee.

    geplaatst op
  • @Remco: Adhesie ;-)

    geplaatst op
  • De NS heeft al jaren een te slechte mobiele site, er is nu een goed alternatief en opeens is de NS zelf óók bezig met een dergelijke app? Yeah right.

    geplaatst op
  • Ik zie het in de rechtszaal al helemaal voor me.

    De nederlandse spoorwegen die aanvoeren dat haar vertrektijden helemaal geen feiten zijn, althans, in de praktijk niet.

    geplaatst op
  • LOL @Remco

    geplaatst op
  • Ben het volledig met Ludo eens. Dit soort initiatieven moet je toejuichen. De NS kan dit duidelijk niet 'in house' ontwikkelen.

    geplaatst op
  • Het blijft natuurlijk wel, zoals mark ook al zegt, dat de app wel geld kost. Dus er wordt geld gevraagd van data die de NS aanbied. Het beste lijkt mij, dat de NS gewoon die app overneemt. En ja, dat Dennis hier flink aan verdient is helemaal goed natuurlijk. Hij is tenslotte degene die dit bedacht heeft en deze app zeer populair heeft gemaakt.

    geplaatst op
  • Eens met Ludo. Misschien weten we nog hoe het afliep met de Hema die ageerde tegen de expositie El Hema? Waar de NS geen idee heeft (want dat is nog in ontwikkeling), heeft Dennis Stevense z'n app allang draaiend op nummer 1.

    geplaatst op
  • De dataverkeer die de app zodner toestemming gebruikt kost de NS toch ook geld?

    geplaatst op
  • Hmm.. was paar jaar geleden ook al niet iets dergelijks rondom de site van de NS? Was de eerste versie niet eerst alleen geschikt voor IE, met gevolg dat iemand anders een Firefox versie maakte onder ander domeinnaam waar de NS weer niet blij mee was? Ja, gevonden bij webwereld.

    geplaatst op
  • Het is heel simpel Dennis Stevense is gewoon heel goed bezig geweest, de NS heeft zitten slapen, NS heeft helemaal geen 'Trein App' in de maak. NS mist een gigantische kans om Dennis Stevense te omarmen met een financieel aanbod waar ze veel positieve publiciteit uit hadden kunnen halen. In plaats daarvan hebben ze zichzelf belachelijk gemaakt en veel merk-schade opgelopen door zichzelf! NS is werderom ontspoort. Zonde maar niet onverwacht...
    Gemiste kans dus! Ik heb de App uit protest tegen de NS en als steun voor Dennis aangeschaft. Ik rij nooit trein maar zal elke keer als ik de App weer zie met genoegen denken aan deze case.

    Dennis veel succes met je verdere werk en ga vooral door! Jori

    geplaatst op
  • @Vamos; Ik denk dat een eventuele verhoging van het dataverkeer hierin weinig rol speelt.

    geplaatst op
  • Erg punctueel zijn ze niet bij de NS. Nu ook al te laat met een iPhone app... zouden die ontwikkelaars daar ook elke dag met de trein reizen waardoor ze later beginnen? ;-)

    geplaatst op
  • Die lui bij service2media zullen wel balen. Raken ze hun funding kwijt voor hun iphone development

    geplaatst op
  • ANWB maakt geen problemen van Verkeers App aldus Sp!ts:

    (...) Op nummer 2 in de iPhone top 25 staat Verkeersinfo, een programma dat files meldt en alternatieve routes aangeeft. De maker, oJoCo, gebruikt hiervoor informatie van de ANWB. Die maakt er geen probleem van. "Het programma voorziet in een leemte, vandaar dat we de samenwerking zijn aangegaan", zegt woordvoerder Markus van Tol. "De maker gaat voor ons de komende zes maanden bijhouden hoe vaak Verkeersinfo wordt geraadpleegd en bekijken of de applicatie al dan niet verbetering behoeft." (...)

    geplaatst op
  • Over Trein Apps gesproken, kreeg gisteren nog een aardige tip voor commercial van Informatica (Sunday Stroll):
    http://www.youtube.com/watch?v=9nNpsTl6DHc

    geplaatst op
  • INEED heeft veel meer functies. De applicatie van Dennis Stevense is alleen voor de iphone en NS. Bij INEED kun je simpelweg door een sms'je alle informatie opvragen die je op dat moment wenst. Is veel handiger!

    sms INEED <spatie> JOU VRAAG naar 2211 http://www.i-need.nl

    Vraag:
    INEED Ik moet 13.00 uur in leeuwarden zijn en vertrek per trein vanaf a’dam cs. Mag ik een reisadvies? naar 2211

    Antwoord: :
    V: 10:27 Amsterdam Centraal 14b
    A: 10:48 Hilversum 3
    V: 10:52 Hilversum 2
    A: 12:54 Leeuwarden 5a

    2e klas vol tarief
    Dagretour E 39,90
    2e klas reductie
    Dagretour E 23,60

    http://www.i-need.nl

    geplaatst op
  • [qoute]Op feiten heb je geen auteursrecht, en de vertrektijden van treinen zijn feiten.


    Ik denk dat de NS misschien toch nog een zaak heeft...

    geplaatst op
  • @Menno: ze zijn als feiten bedoeld en niet als creatieve uiting van de NS, dus zit er geen auteursrecht op. Tenzij de NS gaat betogen dat haar vertrektijden geen enkele band met de werkelijkheid hebben, wat vanuit PR-oogpunt misschien enigszins onhandig lijkt.

    geplaatst op
  • Het lijkt mij dat vertrektijhden pas feiten zijn als de trein ook werkelijk is.

    geplaatst op
  • Nog een keertje:

    Zonder enige kennis over auteursrecht. Het lijkt het mij dat vertrektijden pas feiten zijn als de trein ook werkelijk vertrokken is. Daarvoor is het een plan ontsproten aan 'creatieve geesten' van de NS treinplanners en de software die ze daarvoor gebruiken..

    geplaatst op
  • Wat een onnodige spam van die Peter voor een dienst die in het niet valt bij Trein.app, zonder te vertellen dat zijn speeltje 90 cent per opgeroepen bericht kost.

    Trein doet me verlangen naar een iPhone, prachtig werk! Ik heb al eerder geroepen dat vervoersbedrijven verplicht moeten worden hun reisinformatie publiek te maken, al dan niet gecompenseerd, zodat inventieve toepassingen er gebruik van kunnen maken. 9292ov.nl en ns.nl zijn nou niet echt geweldig en worden traag ontwikkeld (al zijn ze stukken beter dan b.v. wat er in Frankrijk is). Google Maps biedt in sommige landen routeplanner via OV, dat zou ik hier ook best willen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.